Miksi poikien matematiikan taidot heikentyvät? – Näin kadulta tavoitetut tamperelaismiehet vastaavat - Kotimaa - Aamulehti

Miksi poikien matematiikan taidot heikentyvät? – Näin kadulta tavoitetut tamperelaismiehet vastaavat

Nelosluokalla opiskelevien poikien matematiikkataidot ovat heikentyneet. Kuvituskuva. ­

29.11.2016 19:54

Neljäsluokkalaisten matematiikan ja luonnontieteiden osaaminen on heikentynyt. Etenkin poikien tulokset ovat aiempaa huonommat. Tytöt ovatkin kiilanneet poikien ohi kaikilla tutkituilla osa-alueilla. Asiasta kertoo Jyväskylän yliopisto, joka julkaisi tiistaina tuloksia kansainvälisestä TIMSS-tutkimuksesta (Trends in International Mathematics and Science Study).

Vuonna 2011 tehdyssä TIMSS-tutkimuksessa sukupuolten välillä ei ollut juuri eroa luonnontieteiden osaamisessa. Matematiikassa pojat olivat kuitenkin hieman tyttöjä parempia. Tuoreiden tutkimustulosten mukaan tytöt ovat kuitenkin kirineet selvästi paremmiksi kaikilla tutkituilla matematiikan ja luonnontieteiden osa-alueilla. Poikien tulokset ovat heikentyneet vuosien 2011 ja 2015 välillä luonnontieteissä 22 pistettä ja matematiikassa 18 pistettä.

Kokonaisuutena suomalaisten osaaminen oli edelleen hyvällä tasolla lähes 50 maan TIMSS-tutkimuksessa. Aamulehti kysyi Tampereella viideltä mieheltä, mistä poikien oppimistulosten heikentyminen johtuu?

Jani Airaksinen­

Jani Airaksinen - En osaa sanoa. Alakoulu on muuttunut aika paljon niistä ajoista, jolloin itse opiskelin siellä. Uusi opetussuunnitelma on muuttanut koulua suuntaan, jossa asioita käsitellään aiempaa mielekkäämmin. Ehkä poikien oppimistulokset parantuvat viiveellä.

- Itse ymmärsin opiskelun merkityksen vasta korkeakoulussa. Motivoiduin kun ymmärsin, mihin koulua tarvitaan.

Janne Lampinen­

Janne Lampinen - Asiaan ei pysty antamaan suoraa vastausta. Pojat ovat usein sen verran hulivilejä, että äkkiä monet muut virikkeet vievät koulun sijasta mennessään. Nuorten miesten syrjäytymiseen vaikuttaa työtilannekin.

Armas Ketonen­

Armas Ketonen

- En osaa sanoa, koska minulla on tuntumaa koulumaailmaan vain 1960-luvulta. Pojat pärjäävät usein paremminkin käytännön töissä, vaikka heillä ei olisi kielellistä tai matemaattista lahjakkuutta.

- Siitä pitää olla huolissaan, jos me nuoret miehet syrjäydymme. Taloustilanne varmasti heijastuu asiaan. Jos perheessä on työttömyyttä ja taloudellisia ongelmia, se heijastuu nuoriin miehiin.

Lauri Kangas­

Lauri Kangas - En usko, että heikot tulokset liittyvät mitenkään koulun toimintaa. Pojille pitäisi antaa enemmän tukiopetusta. - Kyllä nämä tiedot stressaavat minua. Tytöt ovat muutoinkin opiskeluun liittyvissä asioissa poikia fiksumpia.

Niko Ylänen­

Niko Ylänen - Motivaatiotekijät voivat selittää asiaa. Nelosluokalla pojat voivat olla siinä iässä, että heitä ei välttämättä koulu hirveästi kiinnosta. Varmaan pojille pitäisi pistää pystyyn luokka, jossa he voisivat keskittyä paremmin, eikä luokassa ei olisi häiriötekijöitä.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?