Tamperelainen Nonono oivalsi, että kritiikki on tehokkainta julkisena - Kotimaa - Aamulehti

Yrittäjä oivalsi, että kritiikki on tehokkainta julkisena – vessan heiluva peili ja VR:n palautejärjestelmä idean takana

Nonono Oy:n toimitusjohtajan Jaakko Timosen mielestä palaute on yrittäjälle kuin lahja – se auttaa toiminnan kehittämisessä.­

13.7.2017 14:52

Tamperelaisen Nonono Oy:n toimitusjohtaja Jaakko Timonen sanoo kärjistäen, että yhdeksän kymmenestä suomalaisesta ei uskalla avata ravintolassa suutaan tarjoilijalle, vaikka ruoka olisi huonoa.

–Me pelkäämme yrittäjän mielen pahoittamista niin paljon, ettemme uskalla antaa kielteistä palautetta. Yrittäjälle palaute on kuitenkin lahja – ilman sitä ei voi kehittyä.

Timosen mukaan suomalaiset ovat jupisija-kansaa, joka kyllä puhuu palveluista ja niiden laadusta keskenään, mutta yritykselle palautetta ei uskalleta viedä.

–Ei yritys osaa parantaa palveluaan, ellei se saa asiakkailta myös kielteistä palautetta.

Junan vessan ovesta syntyi idea yritykseen

Timonen on nyt kaksi vuotta pyörittänyt julkisten reklamaatioiden yhteisöpalveluun erikoistunutta startup-yritystään, joka sai alkunsa Pendolino-junan vessasta.

Kauppatieteiden maisteri Timonen oli saada täyttä vauhtia kiitäneen junan vessan peilioven päähänsä, mutta onnistui viime hetkellä väistämään.

–Minusta vessan peilioven sulkumekanismissa oli puutteita, koska se pääsi avautumaan ja aiheuttamaan vaaraa junalla matkustaville. Halusin antaa palautetta asiasta VR:lle, mutta esillä olleella QR-koodilla olisi voinut kertoa mielipiteensä yritykselle ainoastaan wc:n värityksestä.

Palautelomakettakaan ei löytynyt VR:n nettisivuilta, joten miehen tuskastuminen valtionyhtiön olemattomaan palautteenantojärjestelmään johti sijoittajakumppanien hakuun ja yrityksen perustamiseen.

Yhtiön kautta reklamaatio mistä tahansa yrityksestä

Timonen oivalsi, että julkisesti esillä oleva kritiikki on tehokas keino saada reaktio aikaiseksi ja että yhteisön joukkovoimalla on yksittäistä palautetta suurempi vaikutus.

Nononon kautta kuluttajat voivat kirjoittaa julkisen reklamaation helposti mistä tahansa yrityksestä. Yhtiö lupaa toimittaa jokaisen palautteen perille ja auttaa ratkaisun löytymisessä julkisuuden ja joukkovoiman avulla.

Avoimuus lisää luottamusta, ja jos yritys lähtee ongelmahetkellä parantamaan palveluitaan, kuluttaja on valmis sitoutumaan palvelutarjoajaan jatkossakin.

Suurista brändeistä kaksi kolmasosaa on tajunnut vastata

Julkisia reklamaatoita välittävä Nonono on julkaissut tilaston, jonka mukaan suurista brändeistä yli kaksi kolmasosaa on oivaltanut, että julkisiin reklamaatioihin kannattaa vastata.

Papukaijamerkin saivat Ikea, Sony, Elisa, Telia, DNA, Stockmann, Tokmanni, Kesko, S-Ryhmä, HK, Atria, Saarioinen, Arla, Hesburger, Kotipizza, Attendo, Stark, Power, Klarna, Adlibris, Matkahuolto, Masku, Trafi, Helsingin kaupunki, HSL, Finavia ja OP.

Yrityksen toimitusjohtaja Jaakko Timonen ilakoi yhtiön blogissaan olevansa positiivisesti yllättynyt siitä, miten hyvin suuret brändit ovat tulleet julkisia reklamaatioita välittävän Nononon kanssa juttuun.

Valtionyhtiöillä ja elektroniikkakauppiailla parannettavaa

Parantamisen varaa Timosen mukaan on eniten muun muassa entisillä valtionyhtiöillä sekä parilla suurella elektroniikkakauppiaalla.

Timonen paljasti saaneensa yrityksiltä ainoastaan yhden reippaasti happaman vastauksen. Timonen julkaisi asiakkaan kanssa käydyn sähköpostikeskustelun yhtiön blogissa.

Yritysten johtoryhmiä Timonen evästää pohtimaan kysymystä:

–Mitä seuraisi, jos markkinointibudjetista 20 prosenttia käytettäisiin reklamaatioiden hoitoon?

Yritys aikoo laajentaa seuraavaksi Yhdysvaltoihin

Jaakko Timonen tähyää yrityksineen nyt Yhdysvaltain markkinoille. Toimitusjohtaja matkustaa kuluvalla viikolla kauppamaan ideaansa sikäläisille yrityksille.

–Palautteenantojärjestelmät ovat tätä päivää jo muun muassa sellaisilla yrityksillä kuin Airbnb ja Uber. Taksipalvelu Uberissa asiakas arvioi kuljettajaa ja kuljettaja asiakastaan. Myös Verkkokauppa.comilla on palautteenantojärjestelmä, mutta ei esimerkiksi Tori.fi:llä.

Jaakko Timosen mielestä esimerkiksi Tori.fi:lle olisi paljon hyötyä, jos se saisi luettavakseen kunkin myyjän arvion järjestelmän toimivuudesta.

Mikä Nonono Oy?

Nonono.io Oy on tamperelainen, vuonna 2015 perustettu startup-yritys.

Yhtiön perustaja on Tuupovaarassa syntynyt kauppat. maist. Jaakko Timonen (34).

Operatiivisessa toiminnassa ovat mukana Olli Lehtinen ja Henri Eloranta.

OHO! Yhtiön nimi tulee englannin kielestä no, no, no (ei, ei, ei), kun ihminen ei ole tyytyväinen saamaansa palveluun, heristää sormeaan ja haluaa

reklamoida.

Yritys on laajentamassa toimintaansa Yhdysvaltoihin, missä suuremmat markkinat ja kypsempi palautekulttuuri.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?