Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Mielipiteet Moro Näköislehti Tähtijutut Linnan juhlat

Areenan katosta tulossa harvinainen: Tapasimme Kansi ja areena -hankkeen arkkitehdit New Yorkissa

Hissi tuo vieraan suoraan toimiston sydämeen. Oikealla seinällä on pala Berliiniä. Vasemmalta aukeaa näkymä Soulin tulevaisuuteen. Täällä Manhattanin eteläkärjessä maailman miniatyyrimetropolien keskellä Tampere saa uuden nenänsä ja kulmakarvansa – tunnistettavan ilmeensä. –Kyse on orgaanisesta prosessista. Joskus suunnitelmaa on pyöritettävä täydet 360 astetta, jotta palikat loksahtavat paikoilleen, Tampereen projektin pääarkkitehti Stefan Blach kuvaa viimeiset seitsemän vuotta käynnissä ollutta hanketta. Juuri nyt orgaaninen prosessi on vaiheessa, jossa Studio Libeskindin arkkitehtejä mietityttää Ilveksen ja Tapparan tulevan kotiareenan katto. Viherkatto on ollut pitkään mukana piirustuksissa, mutta sen kiistämättömät heikkoudet ovat paino ja kunnossapidon hankaluus. Uutena ajatuksena tähtiarkkitehti Daniel Libeskindin johtamalla ryhmällä on tarjota idea aurinkokennojen peittämästä katosta. Näin areena imisi itseensä energiaa. Mikään ei ole vielä sataprosenttisen varmaa. Voi olla, että kennoille ja nurmelle käy kuten areenan alkuperäiselle asulle eli puuverhoilulle: se katoaa vähin äänin kuvasta. Puuta pidettiin paloturvallisuusriskinä. …… –Usein samassa ajassa myös ympäristö muuttuu. Meidän on otettava huomioon lukemattomia muuttujia. Korkeat rakennukset vaativat pitkää pinnaa Blach ja hänen kollegansa Johan van Lierop ovat työskennelleet alusta lähtien Tampereen Kansi ja areena -hankkeessa. Vuosien suunnitteluprojektit ja ajan myötä muuttuvat odotukset ja olosuhteet ovat miehille tuttuja. Todiste löytyy läheltä. One World Trade Center kurottaa 104 kerroksen voimalla kohti taivasta vain korttelin päässä Studio Libeskindin toimistolta. Hanke kohtasi useamman pormestarin ja kuvernöörin, rahoittajan ja mielipidevaikuttajan ennen kuin se viimein eteni rakennusvaiheeseen. –Onnistuimme silti. Samaa toivomme Tampereen kohdalla, Blach sanoo. Miehen tyynillä kasvoilla välähtää hetken huoli, kun hän saa kuulla, että valta Tampereella vaihtuu ja kaupunki saa uuden pormestarin. –Uutta Berliiniä tästä ei kuitenkaan tule, Blach vannoo. Berliinin juutalaismuseon suunnittelu ja rakennustyöt veivät 30 vuotta. Hotellista yllättävä kruunu suunnitelmalle Seitsemän ei ole yhtä kuin 30, mutta jo siinä ajassa ehtii tapahtua. Areenan yhteyteen rakentuva hotelli ja suunnitteilla oleva kasino ovat tästä hyviä esimerkkejä. Alun perin Kansi ja areena -hankkeen tornitalot olivat tarkoitettu ennen kaikkea toimistoiksi, nyt kaupunkilaisten odotetaan asettuvan niihin kodiksi. –Muutokset eivät ole ongelma vaan niin käy jokaisessa hankkeessa. Haluamme tehdä designia, joka kestää aikaa ja elää muutosten mukana, Blach sanoo. Joskus käy niin, että suunnitelma täydentyy kuin itsestään. Alun perin korkeimpaan tornitaloon kaavailtu hotelli on löytänyt oman paikkansa areenan ylimmistä kerroksista. –Hotelli tekee suunnitelmasta alkuperäistä paremman. Se rajaa hienosti kokonaisuutta. Hotelli avautuu aurinkoa kohti niin, että se saa maksimaalisen annoksen auringonvaloa päivän mittaan, van Lierop iloitsee. Mitä kaupunkilaiset lopulta saavat Tähtiarkkitehti Daniel Libeskindin kanssa työskentely on sekin omalla tavalla haastavaa, muttei koskaan tylsää. Libeskind on miesten mukaan ehtymätön luovuudenlähde. Toimiston johtaja haluaa olla kaikessa tiiviisti mukana. Mikään ei ala tai pääty ilman hänen kädenjälkeään. Tarvittaessa Libeskind suunnittelee itse rakennuksen vessan laatat, jos asiakas niin toivoo. Hankkeen haastavinta osaa – kannen rakentamista – arkkitehdit kuvaavat tanssiksi lasersäteiden halkomalla alustalla. Yksikin harha-askel tietää vaikeuksia. Toimisto- ja asuintorneja ei voi rakentaa pelkän kannen varaan vaan ne on tuotava sen läpi. Suunnittelussa on otettava huomioon niin junarata kuin kaupungin yhdistävät kulkuyhteydet sekä jo olemassa olevat rakennukset. Tilaa temmeltää ei ole. –Hankkeen urbaani vaikutus on suuri. Ihmiset tulevat elämään sen keskellä. Siksi meidän pitää antaa sille mahdollisimman hyvä muoto. Hanke vaikuttaa ihmisten terveyteen ja hyvinvointiin, van Lierop perustelee. –Koko suunnittelun lähtökohta on tuoda ihmiset yhteen, yhdistää kaupunki. Entä kuinka tarkasti rakennuttajan on noudatettava Studio Libeskindin suunnitelmaa? Blach ja van Lierop eivät mielellään tingi suunnittelemastaan. –Kaupunkilaiset odottavat saavansa sen, mitä heille on esitelty. Korjaus: World Trade Centerin kerrosmääräksi on korjattu 104.