Aiotaanko Hämeenkadun itäpää nyt avata yksityisautoilijoille? Näin vastaa apulaispormestari

Kimmo Penttinen
Aiotaanko Hämeenkadun itäpää nyt avata yksityisautoilijoille? Näin vastaa apulaispormestari

Ajo Hämeenkadun itäpäässä on ollut kiellettyä yksityisautoilta jo yli kaksi vuotta.

Tatu AiroAamulehti

Tampereen kaupunginvaltuuston kyselytunnilla käsiteltiin Rantaväylän tunnelin avaamisen jälkeen syntyneitä liikenneruuhkia. Perussuomalaisten valtuustoryhmän puheenjohtaja Lassi Kaleva halusi tietää, aikooko kaupunki helpottaa keskustan ruuhkia avaamalla Hämeenkadun itäpään jälleen henkilöautoliikenteelle.Apulaispormestari Pekka Salmen (sd.) vastauksen perusteella Hämeenkadun itäpäätä tuskin avataan yksityisautoille.

- Se ei välttämättä ole järkevä vaihtoehto, koska raitiotien rakentaminen alkaa huhtikuussa, Salmi vastasi.

Salmen kirjallisesta vastauksesta käy ilmi, että huhtikuussa 2017 alkava raitiotien rakentaminen sulkee kaksi kaistaa asematunnelissa. Lisäksi Hämeenkatu joudutaan ratikan rakentamisen takia sulkemaan autoilta Näsilinnankadun ja Hämeenpuiston väliltä.

- Nämä kaksi käynnistyvää raitiotietyömaata estävät käytännössä Hämeenkadun käyttämisen läpikulkuliikenteeseen huhtikuusta 2017 lähtien, vastauksessa todetaan.

Salmi arvelee, että Hämeenkadun lyhytaikainen avaaminen yksityisautoille aiheuttaisi todennäköisesti hämmennystä järjestelyjen muuttuessa muutaman kuukauden välein.

Lisäksi Hämeenkadun itäpään avaaminen henkilöautoille edellyttäisi Salmen mukaan kavennusten ja keskisaarekkeen purkamista, mikä olisi talvella haastavaa ja häiritsisi alkuvuoden alennusmyyntejä.

Salmi esitteli liikennemalleja, joiden mukaan Hämeenkadun itäpään avaaminen henkilöautoille vähentäisi etenkin Hatanpään valtatien, Verkatehtaankadun ja Vuolteenkadun liikennemääriä. Satakunnankadulla vaikutus olisi vähäisempi.

Salmi uskoo, että keskustan liikenneruuhkat helpottavat elokuussa 2017, kun Naistenlahden eritasoliittymä saadaan kokonaisuudessaan valmiiksi. Näitä liittymiä ei voitu tehdä ennen tunnelin valmistumista, sillä ne rakennetaan vanhan Kekkosentien päälle. Liikenne piti ensin saada alta pois tunneliin. Salmi kritisoi tunneliallianssia siitä, että tunnelin valmistumisesta aikataulua nopeammin kyllä tiedotettiin, muttei tiedotettu selkeästi, että se valmistuu keskeneräisenä Naistenlahden liittymien puuttumisen takia.

Salmen mukaan alkuvuodesta valmistuu raportti Hämeenkadun itäpään kokeilun vaikutuksista.

Hämeenkadun itäpään yksityisautoilta sulkenut joukkoliikennekatukokeilu alkoi kesällä 2014 ja elävöittämiskokeilu kesällä 2015.


Lue myös nämä


Kommentit (32)

  • Ristiriitaista

    ”Poikkesin tuossa pitkästä aikaa Stockmannilla. Olen sieltä vaatteeni saanut jo aika kauan. Koko pyylevän aikuisiän. Ilmapiiri siellä oli verrattain kuollut. Asiakkaita ei näkynyt.”

    Ilmammuuta on Tampereen liikennejärjestelyjen vika että Stockmannin myynti on laskenut koko 2010-luvun ja pidempäänkin, vaikuttaa Helsingissä ja Venäjän toimipisteissä asti.

  • Nimetön

    Poikkesin tuossa pitkästä aikaa Stockmannilla. Olen sieltä vaatteeni saanut jo aika kauan. Koko pyylevän aikuisiän. Ilmapiiri siellä oli verrattain kuollut. Asiakkaita ei näkynyt.

    Kysymykseni kuuluu koko pormestarikaartille, että mitä se elävöittäminen teidän näkökulmastamme tarkoittaa? Tuleeko Stockmannin tiloista uutta tilaa A-Insseille ja muille elävöittäjille?

Kirjoita kommentti

Perustele, kirjoita selkeästi, älä vähättele ihmisiä, ÄLÄ HUUDA. Pysy aiheessa ja muista käytöstavat. Kommentit luetaan ja tarvittaessa muokataan ennen julkaisua.

Meillä on nollatoleranssi alatyyliselle ilmaisulle, henkilöön käyvälle arvostelulle ja vihamielisyydelle. Emme julkaise kommentteja, joiden ainoa sisältö on negatiivinen mielipide vailla perusteluja. Jätämme julkaisematta myös ne kommentit, joissa ei lainkaan piitata oikeinkirjoituksesta kuten isoista alkukirjaimista tai välilyönneistä.

Kiitos etukäteen rakentavasta kommentistasi!

Pääaiheet