Mainemittari

Aamulehti ennustaa vaalimenestyjiä uudella tavalla – selvitämme sosiaalisen median vaikutuksen

Aamulehden mainemittari ennustaa ehdokkaiden menestystä kuntavaaleissa nyt uudella tavalla. Selvitämme, miten ehdokkaan some-suosio vaikuttaa vaalien tulokseen

Aamulehti ennustaa vaalimenestyjiä uudella tavalla – selvitämme sosiaalisen median vaikutuksen

Aamulehden mainemittari pani kuntavaaliehdokkaat järjestykseen sosiaalisen median menestyksen perusteella.

Tatu Airo Aamulehti

Aamulehti ja suomalainen startup-yritys Underhood kokeilevat täysin uudenlaista tapaa ennustaa kuntavaalien tulosta Tampereella.

Kevään kuntavaaleissa äänestetään päättäjät kunnan- ja kaupunginvaltuustoihin. Perinteisesti vaalituloksia on ennustettu gallupeilla eli kannatusmittauskyselyillä. Gallupien luotettavuus on kuitenkin kärsinyt. Monissa gallupeissa ei esimerkiksi osattu ennustaa Britannian EU-eroa ja Donald Trumpin valintaa Yhdysvaltain presidentiksi.

Underhood on kehittänyt Aamulehdelle internetmainemittarin, joka panee tamperelaiset ehdokkaat järjestykseen sen mukaan, miten he pärjäävät sosiaalisessa mediassa.

Aamulehden päätoimittaja Jussi Tuulensuu sanoo, että sosiaalinen media vaikuttaa mielipiteiden muodostamiseen tavalla, jota on hankala havaita.

- Yksityishenkilönä on mahdotonta nähdä laajasti somen ilmiöitä, koska jokainen on oman kuplansa vanki, tahtoi tai ei. Tämä työkalun avulla voi nyt ensimmäistä kertaa helposti vertailla, miten suosittuja ehdokkaat verkossa datan perusteella ovat. Toivomme, että tämä lisää kiinnostusta kuntavaaleja kohtaan, Tuulensuu sanoo.

- Median tehtävä ei ole vaikuttaa päätöksiin vaan raportoida ja analysoida niitä. Tämä on tärkeä periaate, Tuulensuu muistuttaa.

Underhoodin perustajiin kuuluva Sami Kuusela uskoo, että ehdokkaan menestys sosiaalisessa mediassa ennustaa myös menestystä vaaleissa.

- Underhood on reaaliaikainen kansan innostuksen mittari, Kuusela sanoo.

Päätoimittaja Tuulensuu uskoo, että mainemittari tunnistaa nousevat ilmiöt.

- Aamulehden mainemittarin vahvuus on se, että se tunnistaa ilmiöt riippumatta siitä, edustavatko ne valtavirtaa tai näkyvätkö ne jo valmiiksi mediassa.

”Lisää demokratiaa”

Kaikki ehdokkaat ja äänestäjät eivät ole sosiaalisessa mediassa. Varsinkin tunnetut ja vanhempaa äänestäjäkuntaa tavoittelevat ehdokkaat pärjäävät vaaleissa ilman sosiaalista mediaa. Esimerkiksi Aamulehti mainosverkostoineen tavoittaa Tampereen seudulla viikossa noin 91 prosenttia kuluttajista, Facebook vain noin 60.

- Toivomme tietysti, että Aamulehden ja Underhoodin palvelu innostaa ehdokkaita menemään sosiaaliseen mediaan. Uskon, että sosiaalinen media lisää demokratiaa, avoimuutta ja tiedon liikkumista, Kuusela sanoo.

Hän haluaa politiikan pois kabineteista avoimeen internetiin.

- Twitter on ihan hyvä, jos haluaa tavoittaa ammattilaisia. Väittäisin kuitenkin, että kuntavaalit ratkaistaan somepalveluista pääosin Facebookissa.

Viime aikoina etenkin populistiset liikkeet ovat olleet aktiivisia sosiaalisessa mediassa.

Näin menestyt

Menestys Aamulehden mainemittarissa ei suoraan takaa menestystä vaaleissa. Kuntavaaleissa moni valitsee ehdokkaansa esimerkiksi vaalikoneen perusteella. Mainemittari ei myöskään huomioi henkilökohtaisen Facebook-profiilin sisältöä, koska tiedot saadaan vain julkisilta Facebookin ehdokassivuilta.

Sosiaalisessa mediassa ja Aamulehden mainemittarissa menestyy, jos tuottaa ja jakaa aktiivisesti sisältöjä, jotka saavat yleisössä aikaan reaktioita. Tärkeää on vuorovaikutteisuus eli kommentteihin vastaaminen ja ”saman kielen” puhuminen yleisön kanssa.

- Pitää olla selkeä ja innostava viesti ja ymmärrettävät mielipiteet, jotka vetoavat riittävän suureen osaan ihmisistä, Kuusela sanoo.

- Mitä rehellisempi on, sitä paremmin viesti resonoi. Jos käyttää samaa kieltä kuin yleisö, se johtaa hyviin asioihin.

Kuusela arvioi, että itsensä markkinoiminen on monelle vaatimattomalle tamperelaiselle epämukavaa.

- Jos haluaa oikeasti valtuustoon, pitää panna pökköä pesään.

Tampereen kuntavaalien mainemittari

Pisteet perustuvat suosioon ja maineeseen internetissä: Arvosanaan vaikuttavat sosiaalisen median reaktiot, seuraajamäärät ja sanavalinnat. Enimmäispistemäärä on 10. Arvosana tarkastetaan päivittäin. Tarkemman analyysin saat klikkaamalla ehdokkaan nimeä. Arvosanan laskee suomalainen mainepalvelu Underhood. Pisteytys: 0–2,9: huono. 3,0–4,9: kohtuullinen. 5,0–7,9: hyvä. 8,0–10,0: erinomainen.


Lue myös nämä


Kommentit (10)

  • Helena

    Miksi ei näy kuin Kokoomus, SDP ja Vihreät?

  • Nimetön

    Tämä nostaa esille hyviä uusia ehdokkaita, jotka nyt paljon esillä.

Kirjoita kommentti

Perustele, kirjoita selkeästi, älä vähättele ihmisiä, ÄLÄ HUUDA. Pysy aiheessa ja muista käytöstavat. Kommentit luetaan ja tarvittaessa muokataan ennen julkaisua.

Meillä on nollatoleranssi alatyyliselle ilmaisulle, henkilöön käyvälle arvostelulle ja vihamielisyydelle. Emme julkaise kommentteja, joiden ainoa sisältö on negatiivinen mielipide vailla perusteluja. Jätämme julkaisematta myös ne kommentit, joissa ei lainkaan piitata oikeinkirjoituksesta kuten isoista alkukirjaimista tai välilyönneistä.

Kiitos etukäteen rakentavasta kommentistasi!

Pääaiheet