Tarvittiin sekoileva miljardööri, jotta Twitteristä tuli vihdoin kiinnostava yritys

Vuonna 2006 perustettu Twitter on ollut pitkään maailman suosituimpien verkkopalvelujen joukossa. Yritys ei kuitenkaan ole koskaan ollut niin mielenkiintoinen kuin viime viikkoina.

11.11. 20:03

Twitter: @tuulensuu

Sähköautovalmistaja Teslasta ja rakettiyhtiö SpaceX:stä tunnettu yrittäjämiljardööri ja somehöyrypää Elon Musk teki Twitteristä 44 miljardilla dollarilla kaupat lopulta lokakuussa yritettyään kertaalleen perua ne. Kaupan toteutumisen jälkeen on yritystarinoista kiinnostuneille riittänyt seurattavaa karnevalististen käänteiden muodossa. Osan yrityksen seuraajista on ollut vaikea malttaa mennä nukkumaan pelätessään, että menee ohi jälleen jokin strategian täyskäännös tai kiehtovan höyrypäiseltä näyttävä linjaus.

Uusi omistaja Musk ilmoitti kauppaa seuranneella viikolla erottavansa puolet Twitterin noin 7 500:sta työntekijästä ja ilmeisesti myös teki niin. Irtisanomisten jälkeen yhtiö pyysi osaa työntekijöistä palaamaan takaisin.

Musk on julkaissut salaliittoteoreettisia päivityksiä ja antanut pitkään ymmärtää kannattavansa ehdotonta sanomisen vapautta alustalla. Twitterin tärkein tulonlähde eli mainostajat ovat paikoin tulkinneet tätä niin, että heidän mainoksensa uhkaavat joutua moderoimattomien törkyviestien väliin. Useat globaalit brändit kuten L’Oréal ja Volkswagen ovat mediatietojen mukaan alkaneet empiä mainostamistaan Twitterissä.

Twitterin käyttäjiltä Musk kertoi alkavansa laskuttaa kahdeksan dollaria kuukaudessa siitä, että voi käyttää sinistä varmennetun käyttäjän merkkiä ja pääsee päivityksineen paremmin näkösälle, mutta viesti ominaisuudesta vaihtuu tämän tästä.

Ulospäin toiminta näyttää sekoilulta ja siltä, että Musk on luullut ostavansa lähinnä tehostettavissa olevaa teknologiaa, vaikka yhtiön varsinainen arvo on käyttäjäkunnassa ja sen varaan rakennetussa mainosinventaarissa. Se ei näy, miten pahoja yhtiön ongelmat ovat olleet ja onko Muskin sekoilevien lausuntojen takana käypä suunnitelma.

Se näkyy, että enimmäkseen tappiollinen Twitter teki vuoden toisella neljänneksellä 1,2 miljardin dollarin liikevaihdolla 270 miljoonaa tappiota. Tuhannet kehittäjät eivät ole vuosiin saaneet aikaan mitään kuluttajalle näkyvää suurta parannusta. Jotain on pakko tehdä. Kun Steve Jobs palasi ongelmaiseen Appleen vuonna 1997, yhtiö irtisanoi 4 100.

Sosiaalisen median palvelut voi ymmärtää vapaan keskustelun ja tiedonvälityksen toreiksi. Twitter muistuttaa, että sellaisia ne eivät ole, vaan mainos- ja teknologiayrityksiä, joissa omistaja päättää. Bisnes voi muuttua tai lakata kokonaan. Yhteiskunnallisen keskustelun turva on muualla.

Kirjoittaja on Aamulehden vastaava päätoimittaja.

Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan
Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan
Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan
Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan
Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan

Osion tuoreimmat

Mainos

Tuoreimmat tähtijutut