Ilostuin, kun sain neljä kuvaa ystäväni lounaasta Barcelonassa

Nykyään ei juuri lähetellä postikortteja matkoilta vaan sen sijaan tehdään somepäivityksiä kavereiden katsottavaksi, kirjoittaa Aamulehden toimittaja Tiina Vuorimäki.

15.7. 5:30

Aamulehti

Ennen vanhaan lomamatkoilta lähetettiin postikortteja, jotka saapuivat perille yleensä vasta matkan jälkeen. Mikä ilo olikaan, jos korttiin oli kirjoitettu muutakin kuin Terveisiä Teneriffalta!

Nykyään reissaajat kertovat kuulumisistaan sosiaalisessa mediassa. Se päihittää postikortit, koska kuvat ja tarinat ovat tuoreita. Toinen etu on, että päivityksiä tulee usein. Tuntuu melkein kuin olisi itse matkalla.

Miten henkilökohtaiselta viesti tuntuu, riippuu välineestä. Julkiset tilit ovat laajan piirin katsottavissa, kun taas henkilökohtaiset tai pienen ryhmän kesken jaettavat tarinat ovat kuin entisaikaiset postikortit – jokaiselle ystävälle tai perheelle kirjoitettiin oma viesti.

Barcelonassa Espanjassa lomaileva Jyrki lähettää kuvia ja jutunpätkiä säästä, arkkitehtuurista ja lounasannoksista. En ole aiemmin tiennyt Menu del díasta eli arkisin tarjoiltavasta kolmen ruokalajin lounaasta.

Somen ansiosta olen myös kuullut, miten tuntemattomat skeittaajat opettivat 2- ja 4-vuotiaita lapsia liikkumaan skeittilaudalla. Olen myös päässyt vuokramökille ja nähnyt polttariporukan isossa ulkoporealtaassa.

Kuvavirtaa riittää, sillä lomamatkoja tehdään nyt enemmän kuin muutamaan vuoteen.

Tilastokeskuksen mukaan ulkomaan vapaa-ajanmatkoja yön yli tehtiin tammi–huhtikuussa jo merkittävästi enemmän kuin samalla aikavälillä vuonna 2021. Silloin matkoja ei tilastoitu juuri lainkaan.

Ulkomaille vapaa-ajanmatkoja tehtiin 1,2 miljoona. Suosituimmat maat olivat Viro, Ruotsi ja Espanja. Luvussa ovat mukana myös risteilyt ja päivämatkat. Samaan aikaan yöpymisen sisältäneitä vapaa-ajanmatkoja kotimaassa tehtiin 6 miljoonaa. Kesän luvut lienevät suuremmat.

Ei ole mikään ihme, että kuulumisia kerrotaan, sillä suuri osa suomalaisista käyttää sosiaalista mediaa. Tilastokeskus kertoo, että vuonna 2020 some-palveluita käytti 69 prosenttia 16–89-vuotiaista suomalaisista.

Tätä kirjoittaessa sain neljä kuvaa lounaalta Can Boneta -ravintolasta. Kyseessä ovat pienet tunnelmapalat, jotka eivät useinkaan tule puheeksi tavatessa, mutta jotka ovat osa ystävien yhteydenpitoa.

Turhasta asiasta ei ole kyse. Tutkimuksissa on todettu, että sosiaalisessa mediassa vietetty aika on yhteydessä koettuun läheisyyteen ystävyyssuhteessa. Kati Hiltusen pro gradu -tutkimuksen kohteena olivat nuoret, mutta kyllä sama pätee kaiken ikäisten ihmissuhteisiin.

Kirjoittaja on Aamulehden toimittaja.

Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan
Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan
Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan
Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan
Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?

Mainos

Tuoreimmat tähtijutut