Ei edes miljoonaa kertaa maapallon ympäri

Yhden unohtuneen kauppatavaran hakureissut ovat tästä lähin historiaa.

5.5. 6:00

Aamulehti

Näin käy, kun hajasijoittaa itsensä: kauppaan ja töihin pitää ajella omalla autolla, useimmiten näköjään yksin. Tiellä näkee aina muitakin oman itsensä kuskeja. Illalla joutuu ajamaan, jotta pääsee harrastamaan liikkumista.

Suomen oloissa henkilöauto on ollut näppärä keksintö, eikä ihan vähän käytettykään. Koronapandemian ensimmäisen vuoden aikana suomalaiset eivät tosin ajaneet henkilöautoillaan enää edes miljoonaa kertaa maapallon ympäri. Paljon vaille ei jääty, mutta kun Krista Kiurun pelottelemat eivät uskaltaneet poistua rakennuksesta, liikennesuorite laski neljä prosenttia edellisvuotisesta.

Suomalainen ajaa autollaan keskimäärin 14 000 kilometriä vuodessa, suunnilleen 50 kilometriä päivässä. Olen keskimääräistä enempi autoilija, sillä kilometrejä on tullut ainakin tuplaten.

HiljaistaKiN pisti kiroiluttamaan, kun 50 litran tankillinen dieseliä maksoi viime syksynä 75 euroa. Se tuntui kohtuuttomalta etenkin, kun mieleen muistui kaukaisen maan rasittava taksikuski, joka kertoi täyttävänsä suomalaisen bensalitran hinnalla koko tankin.

Eilen kirottu naftatankillinen maksoi yli 110 euroa. Erotuksen toki säästää, jos jätän esimerkiksi kolmen päivän ruuat ostamatta. Tähän asti käytännön seurauksena on ollut, että yhden unohtuneen kauppatavaran hakureissut ja muut turhat ajelut ovat historiaa.

Sähköautomainoskin on alkanut sytyttää lamppua päässä. Ei siitä mihinkään pääse, etteikö keppi ole toimiva peli myös ilmastoasenteiden muokkaamiseen.

Valtiovalta on helpottanut yliverottamia kansalaisiaan niukasti ja senkin tietenkin velaksi, joka vielä edestä löytyy. Hallitus aikaisti sosiaalietuuksien indeksikorotuksia, joitakin hyödyttää työmatkavähennyksen korotus. Uusiutuvien polttoaineiden osuuden jakeluvelvoitetta alennettiin – ei mikään Vuoden ympäristöteko.

Monessa muussa Euroopan maassa äänestäjiä lohdutetaan paljon leväperäisemmin. Naapurimaa Ruotsi laski polttoaineveroa ja lupasi jakaa rahaa autoilijoille vähintään sikäläisen tonnin setelin verran.

Vuoden päästä on pidetty eduskuntavaalit. Toivottavasti asiat ovat silloin Suomessa niin hyvin, että vaalien alla järisyttävin puheenaihe olisi vaikkapa bensan hinta.

Arjessa sekin on toki tärkeä. Elinkeinoelämän valtuuskunta Eva selvitti, että perussuomalaisten äänestäjistä jopa 75 prosenttia aikoo äänestää poliitikkoja, jotka lupaavat laskea polttoaineen hintaa. Kaikista suomalaisista näin aikoo tehdä joka kolmas.

Saman Evan tutkimuksen mukaan hintataso on sitä suurempi ongelma, mitä pienemmällä paikkakunnalla asuu. Ei ihme: jos kaikkea pitää mennä tekemään muualle ja kilometreistä tulee liian kalliita, jää vaihtoehdoksi muuttoauto.

Kirjoittaja on Aamulehden uutispäällikkö.

Seuraa ja lue artikkeliin liittyviä aiheita

Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan
Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?

Mainos

Tuoreimmat tähtijutut