Olin polleana, kun auton seisottaminen toi minulle rahaa – Tämän jälkeen tuli yllätys, joka maksoi liki 900 euroa

Toimittaja Tiina Ellilä miettii, tuottaako auton liikennekäytöstä poisto sittenkään säästöä.

12.4. 7:04

Se klikkaus Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin sivuilla tuotti nautintoa. Käteeni jäisi rahaa niin, että ehkä kieriskelisin siinä kuin Roope Ankka! Auton liikennekäytöstä poisto maksoi vain viisi euroa, ja liikennevakuutuksen ja kaskovakuutuksen summa pienenivät radikaalisti.

Maantiekiitäjäni seisoi pihassa lopulta 14,5 kuukautta. Liikennekäytöstä poiston aikana liikennevakuutus ja kasko maksoivat yhteensä 150 euroa.

Normaalisti liikennevakuutus ja kaskovakuutus olisivat maksaneet tänä aikana 730 euroa. Säästin viiden euron maksun jälkeen 575 euroa! Plus säästyneet polttoainekulut, koska aloin liikkua enimmäkseen pyörällä. Arvioin, että normaalisti minulla olisi kulunut reilussa vuodessa polttoaineisiin ja öljyyn 1 500–2 000 euroa.

Pakollisiakin ajoja oli. Niihin käytin laina-autoa, jonka käytöstä maksoin.

Ilmassa oli suuren urheilujuhlan tuntua, kun astelin kokeilemaan, lähtisikö nelipyörä vielä käyntiin. Tätä ennen auto oli kaivettu kinoksesta ja irronnut sivupeili liimattu. Kerran kuussa olin ladannut akun akkulaturilla.

Pö-pö-pö-pö-pööm-pööm, toisella kertaa se lähti! Olin niin innoissani, että otin videon käynnissä olevan auton mittaristosta, ja lähetin sen kaverille. Kuin rakas vainaja olisi herätetty henkiin! Samalla auto hytkyi, koska moottori kävi epätasaisesti.

Vedin turvavyötä – se olikin jumissa. Kohta sain sen ulos, mutta turvavyö oli märkä eikä vetäytynyt enää koteloon. Kosteus oli tehnyt tehtävänsä. Puhallinkin oli lakannut seisoessa toimimasta – liekö kosteudella osuutta asiaan.

Olo oli kuin ihmisellä, joka tajuaakin omistavansa hometalon. Mitähän vielä? Turvavyö alkoi kuitenkin toimia normaalisti. Kesärenkaat vaihdettiin talvisiin.

Katsastaja hylkäsi auton. Uusiksi menivät jarrulevyt, jarrupalat ja puhaltimen moottori. Katsastaja varoitteli, että lisää vikoja voi vielä löytyä.

Öljyt oli myös vaihdettava. Kaikkien toimenpiteiden yhteishinta oli 845 euroa. Siinä paloivat komeasti vakuutussäästöt.

Seuraavaksi sammui ajovalo. Lampun vaihto maksoi maalaiskorjaamossa sentään vain 8 euroa.

Sitten huomasin lumisateessa Tampereella Paasikiventien kapeassa rännissä Särkänniemen ja Lielahden välissä, että pyyhkimet eivät toimi. Mietin, onko seisottaminen vaikuttanut tähänkin.

Olin skrapannut lasin hyvin, mutta pyyhkimet olivatkin jäätyneet niin kiinni tyvestään, ettei ikinä.

Pitkällisen tuulilasin lämmityksen ja jäänhakkaamisen jälkeen pyyhkimet alkoivat toimia, mutta silti mietin, onko pitkä seisottaminen sittenkään hyväksi rahapussille.

Kirjoittaja on Aamulehden toimittaja.

Seuraa ja lue artikkeliin liittyviä aiheita

Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan
Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?

Mainos

Tuoreimmat tähtijutut