Sähköauton kulutus lisääntyi yli viidenneksellä, kun lämpötila laski kymmenen astetta ja mittari painui pakkaselle - Kolumnit - Aamulehti

Sähköauton kulutus lisääntyi yli viidenneksellä, kun lämpötila laski kymmenen astetta ja mittari painui pakkaselle

Sähköautoilijan talvi vaatii vähän asennetta, kirjoittaa liikenne- ja autotoimittaja Kari Pitkänen.

1.12.2021 6:30

Kun lämpötila laski kymmenen astetta ja mittari painui pakkaselle, kulutus lisääntyi yli viidenneksellä. Näin kävi, kun koeajoin Hyundai Ioniq 5 -sähköautoa.

Meno- ja paluumatkat olivat identtiset ja yhtä pitkät. Hakumatkalla lämpötila oli viisi astetta plussalla, ilma selkeä ja tie kuiva. Reitti noudatteli Helsinki–Tampere-moottoritietä, ja ajoin talvirajoitusten mukaan. Keskikulutus: 21,5 kilowattituntia sähköä sadalla kilometrillä.

Lue lisää: Ajoimme sähköautolla Helsingistä Nordkappiin ja takaisin – ongelmat alkoivat heti, kun pääsimme takaisin Suomen puolelle

Latasin akun Tampereella, ajoin kaupungissa 35 kilometriä ja palautin auton Vantaalle. Keskikulutus lataamisen jälkeen oli jo 26,5 kWh eli yli 20 prosenttia tulomatkaa enemmän. Lämpötila tällä osuudella vaihteli 4–10 pakkasasteen välillä.

Tasainen moottoritieajo sentään silotteli lukemat siedettäviksi. Latauksen jälkeiset ensimmäiset sata kilometriä auto kulki 29 kilowattitunnin kulutuslukemilla. Tuolle osuudelle sattui monta kylmäkäynnistystä ja lyhyitä ajomatkoja välipysähdyksineen. Pahimmillaan hetkellinen kulutus huiteli yli 60 kilowattitunnin lukemissa.

Lue lisää: Harkitsetko sähköauton ostamista? Nämä Aamulehden jutut antavat sinulle arvokasta hyötytietoa sähköautoista

Keskustelupalstoilla eri sähköautojen talvikulutuksen kerrotaan kasvavan vähintään juuri viidenneksellä, pahimmillaan puolella. Minullakin on viime talvelta kokemusta huippupakkasista, kun töpseliauton toimintamatka liki puolittui.

Joidenkin lataushybridien sähkömoottori ei suostunut lähdön jälkeen edes käynnistymään, kun pakkaslukema painui alle 20 asteen. Jos auto kulkisi alkumatkan sähköllä, polttomoottori jäisi jääkylmäksi. Bensiinimoottori voisi vaurioitua, jos sen olisi pakko käynnistyä sekunnin murto-osissa koville kierroksille sähkön loppuessa.

Sähkö- ja hybridiautoilijalla on joitakin keinoja vaikuttaa energiankulutukseen. Mikäli kotona on latausmahdollisuus, auto kannattaa säätää käsin tai puhelinsovelluksella esilämpiämään sen ollessa kiinni latauspiuhassa. Näin sisälämmityksen tarve vähenee ajon aikana.

Hyundai osoitti, että lämmityspuhaltimen tehon säätäminen vaikutti kymmeniä kilometrejä ajotietokoneen ennustamaan auton toimintamatkan pituuteen.

Lue lisää: Sähköllä toimiva kuorma-auto alkaa kuljettaa juomia Tampereen seudulla – ”Todella massiivinen pudotus päästöissä”

Kannattaa muistaa, että jokaisen kulkuneuvon energiantarve lisääntyy talvikaudella. Polttomoottorin hyötysuhde on jo alkujaan heikko. Kun ilma kylmenee, sen tiheys kasvaa, ja auton ilmanvastus lisääntyy. Karkeakuvioiset talvirenkaat lisäävät vierintävastusta ja niin edelleen.

Bensiini- ja dieselautoilijat harvoin kiinnittävät huomiota talvikulutuksen kasvuun. Tilanne on helppo nollata polttoainepumpulla, joita löytyy joka kulmalta.

Sähköautolla tilanne on toinen. "Tankkauspaikkoja” on suhteellisen vähän, ja lataus kestää. Siksi jokaisen kilowattitunnin katoaminen akusta kirpaisee.

Artikkeliin liittyviä aiheita

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?

Mainos

Tuoreimmat tähtijutut