Kolumni: Kitkarenkaiden osuus olisi helppo tuplata - Kolumnit - Aamulehti

Mihin tarvitaan asvalttipäällysteitä vereslihalle rouhivia piikkikumeja kaupungissa ja pääteillä?

Pirkanmaalla kitkoilla ajaa noin joka viides autoilija. Heidän määränsä olisi helppo vähintään tuplata, eikä liikenneturvallisuus siitä kärsisi, kirjoittaa liikenne- ja autotoimittaja Kari Pitkänen.

4.11. 7:00

Tiistaiaamu lokakuun lopulla. Seison huoltoaseman pihassa, kun ohitse lipuu jättimäinen Audi Q7 -maasturi. Alla ropisevat nastarenkaat, vaikka jäästä saati lumesta ei näy jälkeäkään.

Totta. Autohan voi olla lähdössä Lappiin, jossa talvi on jo päällä. Yhtä hyvin nastakumit on voitu vaihtaa alle varmuuden vuoksi ensimmäisten yöpakkasten jälkeen. Pisteet nopeasta reagoinnista!

Mutta miksi nastat? Mihin tarvitaan asvalttipäällysteitä vereslihalle rouhivia piikkikumeja autossa, jossa on neliveto, ajovakauden hallintajärjestelmä ESC ja lukkiutumattomat ABS-jarrut?

Aina kun näen tällaisen ratkaisun, tekee mieli huomauttaa: ettekö tiedä tai jaksa pohtia sitä, että kitkarenkaatkin riittäisivät?

Lue lisää: Maanantaina käynnistyvä talvirengaskausi vaatii autoilijalta valppautta

Yksi autoilu-urani parhaista ratkaisuista oli siirtyminen nastoista kitkoihin. Se toi joustoa renkaiden kausivaihtoihin, teki ajamisesta hiljaisempaa ja mukavampaa, pakotti kiinnittämään huomiota ennakoivaan ajotapaan ja toi palkkioksi mielihyvän siitä, että en rengasratkaisuillani ole kiihdyttämässä tiestön rappioitumista.

Päätös on omani. Se ei sovi kaikille – varsinkaan niille, jotka asuvat talvella huonosti hoidetun ja usein jääpintaiseksi muuttuvan sivutien varrella. Heitä on lopulta aika vähän. Paljon nykyistä useampi kaupungissa asuva ja isolta osin pääteillä ajava pärjäisi talven yli vaivatta kitkarenkailla.

Lue lisää: Oho: kansa omaksuikin uudet talvirengassäännöt helposti, kaikista Suomeen tuoduista talvikumeista jo neljäsosa kitkarenkaita

Pirkanmaalla kitkoilla ajaa noin joka viides autoilija. Heidän määränsä olisi helppo vähintään tuplata, eikä liikenneturvallisuus siitä kärsisi. Kuskit ovat kokeneita, autot yhä parempia ja tiestölle jäisi riittävästi nastallisia autoja, jotka huolehtisivat jäätyvien tienpintojen karhentamisesta.

Lue lisää: Toimittaja hankki auton leasing-sopimuksella, listasi tarkasti kaikki kustannukset ja järkyttyi – Ei silti aio enää ostaa autoa kokonaan omaksi

Tampere ei tiettävästi suunnittele nastarenkailla ajamisen rajoittamista. Helsingissä tällaisia aikeita on, esimerkiksi nasta-autojen läpiajokieltoja joillekin keskustan kaduille.

Helsinki on sitoutunut nostamaan kitkakumien osuuden nykyisestä 29:stä jopa 70 prosenttiin vuoteen 2030 mennessä kaupungin talviliikenteessä.

Tuoreessa Traficomin talvirengasselvityksessä tutkijat Jouko Lahti ja Panu Sainio ehdottavat, että nastarenkaiden kalenteriin sidottua käyttöaikaa lyhennettäisiin molemmista päistä kuukaudella. Näin nastoilla saisi ajaa vain kolme kuukautta nykyisen viiden asemasta sekä lisäksi aina, jos keli tai sää edellyttävät. Muutos ei vaikuttaisi kitkarenkaiden käyttöaikaan.

Ehdotusta ei pidä heti ampua alas. Rajoitus kitkisi tarpeetonta nastoilla ajamista juuri eteläisessä Suomessa, jossa tiet pysyvät sulina yhä useammin yhä pidempään.

Artikkeliin liittyviä aiheita

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?

Mainos

Tuoreimmat tähtijutut