Jatkuva palautteen pyytäminen tympii - Kolumnit - Aamulehti

Jatkuva palautteen pyytäminen tympii – jo yhden puhelinsoiton jälkeen kysytään, miten meni

Palautteen pyytämisestä on kehkeytynyt villitys, jonka rajat ovat nyt tulleet vastaan.

16.2. 7:00

Aamulehti

Alkoiko kaikki siitä, kun kauppojen ovensuihin ilmestyivät palautetta pyytävät hymynaama-automaatit? Nykyään lähes jokaista asiointia seuraa tekstari, puhelu tai meili, jossa kysytään palvelun onnistumisesta.

Huippu oli se, kun kysyin numerotiedustelusta erään henkilön yhteystietoja. Lyhyen puhelun perään kilahti tekstari:

”Kiitos soitostasi 02 Palveluun! Kuinka todennäköisesti suosittelisit palvelua äskeisen kokemuksesi perusteella. Vastaa viestiin asteikolla 0–10 (paras on 10).”

Ihan tosi hei nyt. Jäitä hattuun.

Kyselyjä satelee

Varsinaiseen purjeeseen jouduin televisiooni tulleen häiriötilan selvittelyssä. Apua antoi laitemerkin valtakunnallinen palvelunumero, johon jouduin soittamaan useita kertoja.

Automaattinen nauhoite monine kysymyksineen lähti pyörimään jo ensimmäisen puhelun päättyessä. Palvelun onnistumista piti arvioida numerovalintaa käyttäen.

Lopulta laitemerkin huoltaja kävi kodissani tekemässä televisiolle taikojaan. Pian minulle soitti henkilö, joka tykitti kysymyksiään käynnin sujumisesta. Valehtelin, etten ehdi vastata, minkä seurauksena kysymyspatteri ilmestyi meiliini.

Arvatkaas, miten kävi, kun meilasin hiljattain autoliikkeeseen kysymyksen kiinnostavasta vaihtoautosta. Sain asiallisen vastauksen, mutta heti perään myös jo tutuksi tulleen tekstarin. Siinä kysyttiin, kuinka todennäköisesti suosittelisin ”myynnin palvelukokemusta” lähipiirilleni. Tämä kaikki jo nyt, vaikka en ole vielä astunut jalallanikaan koko liikkeeseen!

Oikeassa elämässä

Yritän sanoa tämän nyt mahdollisimman selkeästi. Älkää lähettäkö palautekyselyjä. En vastaa niihin. Osaan antaa oma-aloitteisesti palautetta silloin, kun on tähdellistä sanottavaa hyvässä tai pahassa.

Kerron esimerkin Tampere-Pirkkalan lentoasemalta ajalta, jolloin täältä vielä lennettiin maailmalle. Jouduin hankalaan tilanteeseen aamulennon yllättävän peruuntumisen takia, koska jatkoyhteydet menivät pipariksi. Lentoaseman henkilökunta osoitti mahtavaa järjestelykykyä. Sain myös empatiaa ja lounassetelin.

Reissusta kotiuduttuani lähetin kiitoskirjeen Finavialle ja pyysin, että viestini tavoittaisi kyseisen vuoron henkilökunnan. Yllättäen sain palautetta palautteesta.

”Ilahduttavaa kuulla, että henkilökunta onnistui olemaan avuksi lähtöpäivänänne. Onneksi matkanne onnistui lopulta. Kiitoksenne on toimitettu henkilökunnalle eteenpäin. Positiivista palautetta on hienoa saada ja ilolla toimitamme kiitokset asianomaisille.”

Että näin.

Kirjoittaja on Aamulehden toimittaja.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?

Mainos

Tuoreimmat tähtijutut