Mistä voi tietää, huijaako Facebook-mainoksen yritys? - Kolumnit - Aamulehti

Näin Facebookissa houkuttelevan mainoksen ja haksahdin häpeäkseni huijaukseen – Nyt tiedän, miten huijauksen tunnistaa

Hauska lamppu, jossa kolme Pelle Pelottoman Pikku apulaisen näköistä hahmoa roikkuu katosta, sai tekemään liian nopeita päätöksiä. Vasta maksun jälkeen katsoin verkkosivuja tarkemmin: myynnissä oli kokonaiset kolme tuotetta.

21.1. 7:08

Kauniita neuleita, hoikentavia tukihousuja, persoonallisia koruja ja kehittäviä leluja. Facebookissani vilisee kiinnostavia mainoksia.

Olen intoutunut jopa ostamaan mainosten perusteella: joululahjaksi klikkasin perheelle kotimaisia pyyhkeitä ja lakanoita alennuksesta. Itselleni nappasin tamperelaisen vaatemerkin hupparin Facebook-mainoksen ansiosta. Osuvia syöttöjä suoraan lapaan siis.

Tunnetut merkit ja verkkosivustot ovat siitä helppoja, että niiden luotettavuutta ei tarvitse pohtia. Näiden mainosten seassa juoksee kuitenkin iso liuta kauppaajia, jotka vaikuttavat vähintään hämäräperäisiltä.

Ajattelin aina, että minähän en näihin epämääräisiin sivustoihin sorru. En, ennen kuin silmieni eteen putkahti niin hauska lamppu, että unohdin hykertelyltäni ajatella. Pelle Pelottoman Pikku apulaisen näköiset mustat hahmot roikkuivat lampun kannasta niin veikeän näköisesti: ”Voi, kuinka kiva tämä olisi lastenhuoneen katossa!”

Suit sait noin vain tilasin lampun 59,90 eurolla. Hetken päästä ajattelu palasi päähäni ja tutkin verkkosivua tarkemmin. Tyylikkääksi kotimaiseksi sisustusverkkokaupaksi yrittäjätarinoineen naamioidulla sivustolla oli myynnissä kokonaiset kolme eri tuotetta.

Seuraavana päivänä koko verkkosivua ei enää löytynyt. Eikä tilausvahvistuksen mukana tulleeseen sähköpostiin vastattu.

Hävetti ihan julmetusti. Kuinka saatoin olla näin tyhmä? Pankista kehottivat vain olemaan yhteydessä verkkokauppaan – jota ei siis enää ollut. Kuoletin varmuuden vuoksi luottokorttini, jolla maksun tein.

Kysyin Ylen aamu-tv:n Jälkidigistä tutulta verkkovelholta toimittajalta ja yrittäjältä Sami Kuuselalta, mistä voi tietää, huijaako Facebookissa mainostava uppo-outo yritys. Hän vinkkasi ainakin kirjoittamaan verkkokaupan nimen ja luotettavuus-sanan Googleen. Jos ei tule osumia, homma haisee. Lisäksi hän etsisi firman sometilit ja kaiken muun vuorovaikutuksen netistä. Toki pitäisi vielä pohtia, ovatko arviotkaan aitoja.

Varma ei voi olla. Kuuselan mukaan kyse on villistä maailmasta, jossa ”jengi perustelee kaikenlaisia feikkisivuja. Moni huijari onnistuu myös optimoimaan saittinsa Googlen hakutulosten kärkeen.”

Niin, kuinkas kävikään sen hassun lamppuni kanssa? Suureksi hämmästyksekseni lamppu tuli hieman kolhiintuneessa pahvilaatikossa, mutta ehjänä ja hienona perille kahden kuukauden päästä – Kiinasta.

Eli tällä kertaa kyseessä oli todennäköisesti yrittelijä, joka myy Kiinan halpakauppojen tavaraa eteenpäin vain kalliimmalla hinnalla. Kävin tarkistamassa: sama lamppu löytyi ainakin Alibaba-sivustolta hintaan 16,87 euroa.

Sieltä en olisi ikinä lamppua ostanut ihan periaatteesta, mutta hienosti tarjoiltuna kotimaisella sivustolla minut saatiin huijattua ostamaan halpakamaa kalliilla.

Samaa lamppua ilmestyi Facebookissa kauppaamaan nyt jo toinen verkkosivusto. Kannattaa pidätellä innostunutta sormea siis ainakin sen verran, että tietää, mitä todella on ostamassa ja mistä.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?