Osaatko jo perusliikennesäännöt ratikan kanssa? - Kolumnit - Aamulehti

Osaatko jo perusliikennesäännöt ratikan kanssa?

Nyt kannattaa kävellä Hämppi päästä päähän päivänvalossa ja tarkistaa, mistä oma ja varsinkin lasten turvallisin reitti jatkossa kulkee, kirjoittaa auto- ja liikennetoimittaja Kari Pitkänen.

10.11.2020 6:30

Marraskuussa se tapahtuu. Tampereen punaiset ratikat liukuvat ensi kertaa Hämeenkadulle. Oletko siihen valmis ja tiedätkö, millä säännöillä keskustan pääkadulla tuolloin liikutaan?

Perussääntö on helppo. Ratikalla on etuajo-oikeus kohtaamistilanteissa, mikäli valo-ohjaus ei muuta osoita. Vaunu väistää vain jalankulkijaa suojatiellä. Heihin kuuluvat esimerkiksi potkulautailijat.

Mutta vain suojatiellä. Ratikkareitillä on myös kadun ylityspaikkoja, joissa ratikka saakin ajaa ensin. Tällainen on esimerkiksi yksi Hämeenkadun käytetyimmistä kävelyreiteistä, Sokoksen edusta Kuninkaankadun kulmassa.

Ennen ratikkaremonttia paikassa oli valo-ohjattu suojatie, mutta ei enää. Raatihuoneen kulmalle suojatie on edelleen osoitettu liikennemerkillä.

Nyt kannattaa kävellä Hämppi päästä päähän päivänvalossa ja tarkistaa, mistä oma ja varsinkin lasten turvallisin reitti jatkossa kulkee. Vastaavasti jokaisen kaupungissa autoilevan pitäisi tietää, mitä kolmiomalliset, keltaista ja punaista vilkuttavat ratikkavalot tasoristeyspaikoissa viestittävät. Ratikka ei ehdi pysähtyä, jos sen alle ajaa.

Joulun alla 2012 olin Marokon Casablancassa todistamassa, kuinka kaupungin ensimmäisen raitiotielinja otettiin käyttöön. Matkan järjesti ranskalainen Alstom, joka tuolloin havitteli vaunukauppaa myös Tampereelle.

Neitsytmatkalla reitin varrella oli liikenteenohjaajia lippuineen 50 metrin välein. Vaunun vauhti oli ehkä 15 kilometriä tunnissa. Yhtäkkiä neljän hengen poikajoukko ponkaisi liikkeelle, heittäytyi rinta rottingilla ilmaan ja iski käsillään läpyt liikkuvan vaunun ikkunaan. Pelästyimme, miten kävi. Ulkona pojat vain naureskelivat.

Onneksi kävely- ja muu liikenne on Tampereella toisella tolalla kuin Marokossa. Casablancan katukuvaa kuvaa sana kaaos. Kadun yli lähti kuka tahansa mistä tahansa, varoittamatta ja sivuilleen vilkaisematta.

Ratikka kuitenkin tuo täkäläiseen liikenteeseen yhtä suuren muutoksen kuin automobiilin ilmestyminen Hämeensillalle. Tarvittaisiinko meilläkin lippumiehiä ja -naisia tiedottamassa sen tulosta? Näinhän piti varoittaa ensimmäisistä autoistakin 1800-luvun Isossa-Britanniassa.

Toistaiseksi ratikan turvallisuushuolista ovat pitäneet ääntä lähinnä tiedotusvälineet. Kansalainen löytää turvatietoa osoitteesta tampereenratikka.fi, jos osaa sitä kaivata ja etsiä. Kovin omaehtoista saati aktiivisia otteita asiaan kaupunki, ratikka-allianssi tai VR eivät ole esittäneet. Nyt olisi hyvä aika aktivoitua.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?

Lue myös: