Kolumni: Nippuside näytti, että Volkswagen ei oppinut mitään - Kolumnit - Aamulehti

Nippuside näytti, että Volkswagen ei oppinut mitään

21.6.2018 13:35

Tämän täytyy olla vitsi, tai ainakin vain puolitotuus. Totta se kuitenkin on. Tekniikan Maailma löysi ongelman VW-konsernin autojen takapenkin turvavyön lukoista, ja valmistaja fiksasi sen muka kuntoon muovisella nippusiteellä.

Itse käytin nippusidettä viimeksi, kun siirtolapuutarhamökin puutarhaletku piti kiinnittää rautaiseen tukivarteensa. Ja kyllä – nippusiteet kelpaavat myös autokäyttöön. Niillä saa pahvisuojuksen kätevästi kiinni maskin ritilään estämään moottoriin puhaltavaa pakkasviimaa.

Maallikkona vain ei ikinä olisi tullut mieleen yrittää korjata turvavyötä nippusiteellä.

Hätajarrutuksessa nippuside katkesi

Tekniikan Maailma teki ansiokasta työtä keväällä, kun se omissa väistötesteissä löysi selvän turvallisuusongelman Seat Ibizan, Volkswagen Polon ja Seat Aronan takapenkeiltä.

Kun penkeillä istui kolme ihmistä ja auto joutui väistöliikkeeseen, turvavöiden lukot painuivat vastakkain ja vasemman reunapaikan lukko aukesi.

Valmistaja tunnusti puutteen ja kutsui yli 400 000 autoa korjauksiin ympäri maailmaa. Suomessa ongelma koskee 3 000 autoa.

TM testasi korjatun Aronan uudelleen. Lukkojen kiinnitysvyöt oli liitetty yhteen nippusiteellä maahantuojan korjaamolla. Saksan että Espanjan tyyppihyväksyntäviranomaiset ovat hyväksyneet korjausmenetelmän.

Turvavyö pysyi kiinni väistökokeen uusinnassa viidellä matkustajalla. Kun mukaan tuli hätäjarrutus vain 50 kilometrin tuntinopeudesta, nippuside katkesi. Sen jälkeen väistökokeessa kävi kuten aikaisemmin, eli yksi takaturvavyö aukesi omia aikojaan.

Tapaus ei lisää Volkkarin luotettavuutta

Turvavöiden vetolujuus, lukot, soljet, istuimet ja kaikki muutkin ajoneuvon passiiviseen turvallisuuteen liittyvät varusteet ovat tarkasti säänneltyjä ja määriteltyjä. Ainakin niiden pitäisi olla.

Volkkarilla ikävä ja yllättävä ongelma lienee yritetty lakaista maton alle nopeasti vähimmän vaivan periaatteella ja minimaalisilla kuluilla. Viranomaiset taas ovat luottaneet valmistajan vakuutteluihin ratkaisun toimivuudesta ilman omia testejä.

Volkswagen on ollut vuosia dieselskandaalin ytimessä. Sen luulisi jo opettaneen vastuullista käyttäytymistä ja asiakkaan kunnioittamista. Selvästi harjoitusta kaivataan vielä lisää.

Jos yhtä vyötä ei saada pysymään kiinni joka tilanteessa, kuinka autoilija uskaltaa kerran heittää koko terveytensä ja turvallisuutensa itsekseen ajavan robottiauton vastuulle?

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?