Tampereen Kirjafestareilla puhutaan myös teatterista: Kansalliskirjailija on näytelmä, jossa on aika monta kierrettä Väinö Linnaan - Kirjat - Aamulehti

Tampereen Kirjafestareilla puhutaan myös teatterista: Kansalliskirjailija on näytelmä, jossa on aika monta kierrettä Väinö Linnaan

Kirjailijan velvollisuuksiin kuuluu myös antaa teoksen mennä ja luovuttaa se vapaasti muiden tulkittavaksi. Karo Hämäläiselle oman romaanin dramatisointi näyttämölle oli poltteleva kokemus.

Tampereen Teatteri ja kirjailija Karo Hämäläinen tarttuivat tamperelaisille läheiseen aiheeseen: kansalliskirjailija Väinö Linnaan.

23.11. 7:12

Aamulehti

Kirjafestareilla käsitellään myös kirjallisuuden ja esittävien taiteiden suhdetta. Lauantaina Tampereen Teatterin johtaja Mikko Kanninen keskustelee kirjailija Karo Hämäläisen kanssa romaanin sovittamisesta näyttämölle.

Jos TT-Frenckellissä parhaillaan esitettävää Kansalliskirjailijaa lähtee pohtimaan ihan alusta asti, kierteitä riittää. Teoksen tarinan voisi kiteyttää vaikka näin:

Alussa oli kirjailija, joka teki historiaa. Hän kirjoitti kirjan, useammankin, joista tehtiin elokuva, useampikin. Kirjoja luettiin ja elokuvia katsottiin niin ahkerasti, että lopulta fiktiosta tuli totta ja kirjailijasta kansalliskirjailija. Kirjailijan 100-vuotisjuhlien lähestyessä tapaus alkoi kutkuttaa toista, myöhemmin syntynyttä kirjailijaa. Hän kirjoitti romaanin, jossa kansalliskirjailijasta tehdään dokumenttielokuvaa. Tästä innostuivat teatteridramaturgi ja ohjaaja, jotka halusivat sovittaa romaanin näytelmäksi.

Niin Kansalliskirjailijasta, Karo Hämäläisen romaanista, tuli näytelmä, jossa tehdään näytelmää.

Tampereen Teatterin Kansalliskirjailijan ohjasi teatterinjohtaja Mikko Kanninen.

Oma tekstinsä

Karo Hämäläiselle kokemus oli uusi. Kun hän vuosi sitten kuuli hankkeesta, häntä alkoi heti poltella uteliaisuus nähdä, miten oma romaani toimii näyttämöllä.

”Kun kuulin, että näytelmän dramatisoi Sami Keski-Vähälä, puhuimme puhelimessa. Emme tunteneet toisiamme ennestään. Sanoin hänelle, että dramatisointi on hänen tekstinsä, enkä minä puutu siihen, mutta hän saa tietenkin olla yhteydessä minuun, jos jotain kysyttävää tulee. Luin alustavan käsikirjoituksen ja pidin oitis tulkinnasta, jonka perusajatuksen Sami oli jo kertonut. Prosessi meni siis minun kannaltani varsin sulavasti ja helposti.”

Hämäläinen uskoo, että kerronnan ja todellisuuden tasolta toiselle ja tyylilajista toiseen hyppivä esitys vaatii ohjaukselta ja näyttelijöiltä erityisen paljon.

”En voi kuin ihailla ja olla ylpeä. Oli hauska bongailla näyttelijöiltä reploja, jotka ovat peräisin romaanista: tuon olen kirjoittanut minä!”

Suora palaute

Hänestä oli kiinnostava seurata myös teatterikatsomon reaktioita. Lukulamppunsa valossa kirjaa lukevan lukijan vastaanottohan jää kirjailijalle tavallisesti enemmän arvoitukseksi.

”Dramatisointi ja ohjaus siirtävät näyttämölle romaanin idean, ja minusta varsin oivallisesti. En halunnut, että kirjassa olisi tehty kirjaa Väinö Linnasta. Siksi valitsin tekemisen kohteeksi dokumenttielokuvan. Valinta liittyy myös siihen, että maailma tuntuu monesti näyttäytyvän Instagramin kautta: visuaalisuus peittoaa kirjoitetun tekstin, mikä sopii yhteen myös Väinö Linna -kuvan kanssa, eläväthän myös hänen romaaninsa hyvin vahvasti elokuvina. TT:n Kansalliskirjailijassa tehdään näytelmää Linnasta, mikä on tietenkin ainut oikea ratkaisu ja avaa paljon mahdollisuuksia niin huumoriin kuin kannanottoihin. Linnan teoksethan ovat eläneet voimakkaasti myös näyttämöllä, Tampereella varsinkin.”

Kirjailija Karo Hämäläisen mielestä romaani ja näytelmä ovat toisiaan täydentäviä tulkintoja samasta teemasta. ”Yhdessä ne ovat enemmän kuin kumpikaan yksin.”

Kansalliskirjailija – Miten romaani taittuu näyttämölle? Sonaatti 1 lauantaina klo 15.30

TT-Frenckellin Kansalliskirjailijasta on vielä näytäntöjä keväällä. Kuvassa Jukka Leisti.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?

Mainos

Tuoreimmat tähtijutut