Kaupallinen yhteistyö

Tätä liikennekisaa ei ratkaista nopeudella – Perinteinen tapahtuma aloittaa 80-vuotisjuhlat

Pitkät perinteet omaava liikennekilpailu Y-Ajo tekee muutaman taukovuoden jälkeen Pirkanmaan Yrittäjien 80- juhlavuoden kunniaksi näyttävän paluun. Rentohenkinen autoilukilpailu starttaa Tampereen Lielahdessa sijaitsevan Tampereen Autocenterin pihasta 7. huhtikuuta kello 9 aamulla, ja samaan pisteeseen on tarkoitus palata iltapäivällä lukuisten rastien ja noin 180 ajetun kilometrin jälkeen. Pitkän ajopäivän jälkeen tarjolla on vielä iltapirskeet. Järjestäjien mukaan tavoitteena on osallistujaennätys.

Ville Kulmala
Tätä liikennekisaa ei ratkaista nopeudella – Perinteinen tapahtuma aloittaa 80-vuotisjuhlat

Voittajalle on luvassa kuvassa näkyvä palkinto, jota kilpailujohtaja Jukka Sundstedtin lisäksi esittelee kuvassa taustalla näkyvän Autocenterin Jakke Rosenlund. Lielahtelaisautokauppa toimii kisan lähtö- ja maalipisteenä, ja järjestetäänpä tiloissa myös ajojen jälkeiset iltajuhlat.

Ville Kulmala

Itse ajoreitti kuljettaa osallistujat läpi keväisen Pirkanmaan. Kyseessä on kokopäivätapahtuma, sillä pelkästään kilometrejä mittariin kertyy yhden Helsingin reissun verran. Kisareitti tosin pysyttelee koko ajan tiiviisti maakunnan rajojen sisäpuolella. Kaikkiaan reitti vierailee kuudessa eri kunnassa ja kaupungissa. Maantieteellisesti kauimpana lähtöpisteestä käydään Valkeakoskella.

Varsinaiset rattihommat aloitetaan kello yhdeksän, jonka jälkeen liikenteeseen sitten lähdetään autokunnittain aina minuutin välein.

Kokemus auttoi

Ylimmän vetovastuun tämän vuoden kisasta on ottanut tamperelainen vaatturimestari Jukka Sundstedt. Yrittäjäjärjestössä jo useamman vuoden vaikuttanut Sundstedt on viralliselta titteliltään kilpailun johtaja.

Nokkamiehen mukaan ajotapahtuma kaivettiin naftaliinista muutaman vuoden tauon jälkeen, sillä viimeksi Y-ajo järjestettiin keväällä 2011. Sundstedtin mukaan aiempi kokemus on ollut iso hyöty myös tämän vuoden kisaa pystytettäessä.

– Aiemmista järjestäjistä mukaan saatiin melkoinen määrä. Heidän tietotaidostaan on ollut iso apu, hän kehaisee.

Ennen vuotta 2011 ajotapahtuma järjestettiin vuosittain kymmenen vuoden ajan, mutta sen historia ulottuu vielä paljon pidemmälle. Nyt mukana olevien järjestäjien tiedossa on, että ensimmäiset Y-ajo olisi ajettu jo 60-luvulla.

Kolme keihäänkärkeä

Jukka Sundstedtin mukaan järjestelyjä on helpottanut se, että kunnat saatiin lähtemään mukaan hyvin helposti.  Käytännössä yksi puhelinsoitto riitti pystyttämään reitin varrelle omat pisteensä. Ensisijainen porkkana sekä kuntien että yrittäjien mukaan houkutteluun on ollut mahdollisuus verkostoitumiseen, mikä onkin turvallisuuden ja hyväntekeväisyyden ohella koko tilaisuuden kantava peruspilari.

Jukka Sundstedt korostaa, että myyntityötä voi käydä kumpaankin suuntaan.

– Kunta ja sen yritykset pääsevät markkinoimaan itseään osallistujille, mutta yrittäjiä kun ollaan, kannattaa myös mukaan lähtevien yritysten varata mukaan vähintäänkin nippu käyntikortteja, hän vinkkaa ja muistuttaa, että siinä missä kunnilla on paljon annettavaa yrittäjille, toimii sama myös toiseen suuntaan.

– Sen verran monen mutkan kautta tässä mennään, että ikinä ei tiedä, millaisia tarpeita reissun varrella tulee matkaan, Sundstedt kehottaa.

Poliisin tehtävää ei paljastettu edes tuomaristolle

Vaikka kyseessä onkin autokilpailu, tällä kertaa voittajia ei ratkaista kellolla. Se lienee järkevää siinäkin mielessä, että avoimilla teillä ajettavassa kisassa vastaan tulisi jo Suomen tieliikennelaki.

Kisasuorituksen laillisuutta arvioidaan myös virallisen tahon toimesta, sillä Pirkanmaan Poliisi on jo aiemmilta vuosilta tuttuun tapaan toteuttamassa reitin varrelle oman rastinsa.   Etukäteen viranomaiset eivät kuitenkaan oman haasteensa sisältöä ole halunnut lähteä avaamaan, ei edes kilpailun tuomaristolle.  Nähtäväksi siis jää, millä tapaa ja missä kohtaa matkaa kilpailijoiden liikennekuuliaisuus aiotaan pistää testiin.

Varsinaisen kilpailun kannalta ratkaisevaa on se, kuinka monta pistettä matkan varrelta tarttuu laariin. Niitä annetaan osallistujille paitsi ajosuoritteista myös tehtävän varrelle ympätyistä rastitehtävistä. Myös niiden osalta sekä kuljettajalle että monessa paikka myös matkustajilla on mahdollisuus kerätä pointseja omaan laariin.

Suunta on oikea

Poliisin lisäksi tapahtumassa ovat vahvasti mukana myös paikalliset autokoulut, jotka ovat luonnollinen sidosryhmä liikenneturvallisuusasioita pohdittaessa. Liikennetohtorinakin tunnettu Arto Grönroos muistuttaa, että turvallisuusasioille on edelleen tarve, vaikka edistystä on tapahtunut.

– Viime vuonna Suomen liikenteessä oli 210 kuolonuhria. Siinä on tietysti edelleen 210 liikaa, mutta suunta on ainakin oikea. Vuonna 1973 liikennekuolemia oli tasan tuhat kappaletta enemmän, Grönroos muistutti.

Samalla tehdään hyvää

Y-Ajoihin ovat oikeutettuja osallistumaan kaikki Pirkanmaan Yrittäjien jäsenyritykset. 70 euron osallistumismaksu sisältää kuljettajan ja kartanlukijan osallistumisen. Tämän lisäksi autokunnan kyytiin tulijoista peritään 20 euron nuppikohtainen lisämaksu. Autokunnan kokoa kilpailujärjestäjä ei ole rajoittanut, mutta ajonopeuksien tapaan myös tässä rajat asettaa Suomen laki.

– Kyytiin voi hypätä niin monta kuin auton rekisteriote sallii, Sundstedt huomauttaa.

Osallistuminen tarkoittaa automaattisesti myös hyvän tekemistä, sillä kilpailun tuotto luovutetaan ehdottoman hienoon ja tärkeään tarkoitukseen.

– Tilaisuuden tuotto lahjoitetaan palkittua työtä huumevieroutujien keskuudessa tekevän Villa Hockeyn -työn hyväksi.

Ennätykset on tehty rikottaviksi

Osallistumismaksu kattaa kilpailun lisäksi myös kisan jälkeen Autocenterillä järjestettävän iltatilaisuuden pääsymaksuineen,  ruokineen ja juomineen.  Samaan syssyyn nautitaan myös kulttuuria, sillä juhlakansaa viihdyttää viisihenkinen tanssiorkesteri.

Järjestäjien mukaan tämän vuosituhannen puolella järjestetyissä ajoissa autokuntia on ollut parhaimpana vuonna reilut 70, mutta nyt rima on asetettu astetta korkeammalle.

– Sataa me lähdemme tavoittelemaan, ja itse uskon siihen. Ja koska mukaan mahtuu korkeintaan 120 osallistujaa, kannattaa kiinnostuneen olla liikkeellä hyvissä ajoin.


Kaupallinen yhteistyö

Pääaiheet

Sammio