Kaupallinen yhteistyö

Sisäilma ja some – siinä Jarnon firman valttikortit

Haastattelua edeltävän viikonlopun ASUA Group Oy:n perustaja ja toimitusjohtaja Jarno Hämäläinen vietti töissä. Se ei kuitenkaan synkistä miehen maanantaita pisaran vertaa. Yrittäjänä likipitäen koko työuransa tehnyt mies on tottunut siihen, että silloin ollaan töissä, kun on tarvis.

Kuva: ASUA Group Oy
Sisäilma ja some  – siinä Jarnon firman valttikortit
Ville Kulmala

Itse asiassa Jarno Hämäläisen hymy on tänä maanantaina ehkä tavallistakin leveämpi. Edeltäneet päivät olivat kaupallisesti hyvin lupaavat, ja Asta-messut ylittivät kaikki odotukset. Siitä huolimatta, että jo viime vuoteen oltiin hyvin tyytyväisiä.

– Kokemuksesta viisastuneena varasimme mukaan astetta reilummin eli 700 arvontakuponkia, mutta silti ne loppuivat kesken, Hämäläinen aloittaa. Kaikkia niistä ei ollut vielä ehditty edes käydä läpi, mutta jo pinkan puolessavälissä vastaan oli tullut 60 suoraa tarjouspyyntöä ja lisäksi 150 lippua, joissa oli kerrottu remontin olevan suunnitteilla, potentiaalisia asiakkaita siis.

Rauhoitutaanpa vähän

Merkittävä syy ASUAn osaston vetovoimaan oli yrityksen spesialiteetti eli sisäilma. Se taas on aihe, joka – valitettavasti –puhuttaa homekouluineen ja -taloineen vuodesta toiseen. Jarno Hämäläisen vetämä ASUA Group Oy on ottanut tietoisesti isoa roolia sisäilmaan liittyvässä keskustelussa, ja myös jokaisena messupäivänä yrittäjä piipahti esiintymislavalla pitämässä aiheesta puheenvuoron.

– Home on oikea ongelma, mutta olemme viestinnässämme yrittäneet tasoitella pelkoja. Homeongelmista kärsiviä taloja toki on, mutta useimmiten asiat pystytään hoitamaan kuntoon ilman puskutraktoria, Hämäläinen rauhoittelee.

Monta roolia

Koska kyseessä kuitenkin on yritystoiminta, on selvä, että ASUAlla on tässä saarnamiehen tehtävässä myös kaupallinen aspekti. Jarno näkee heidän toimivan sisäilma-asioissa paitsi pastorin, myös psykologin ja kätilön roolissa. Heillä kun on tarjota huoliin ja ongelmiin kokonaisvaltainen ratkaisu.

– Pystymme tutkimaan, mittamaan ja korjaamaan sisäilmaongelmat, ja lisäksi meillä on käytössä erittäin kattava laatujärjestelmä, Hämäläinen listaa. Mukana remmissä on paitsi pitkään sisäilman kanssa tehneitä rakennusalan ammattilaisia myös kaksi insinööriä, joista toinen on kouluttautunut varta vasten sisäilma-asiantuntijaksi.

– Noin 60 prosenttia kaikesta työstämme liittyy sisäilmaan, ja osuus on kasvamassa koko ajan, hän kertoo. Loppuosa yrityksen arjesta on perinteisempää toimintaa, kuten toimitila- ja huoneistoremontteja ja saneerauksia.

Rekrypyörä rullaa – taas

Kuten suurin osa yrityksistä, myös ASUA alkoi yhden hengen pajana. Jarno perusti  sen 2012. Tai jos tarkkoja ollaan, aivan alkuun Jarno Hämäläisen yrityksen nimi oli Vireturva ja erikoisalana esteettömyyteen liittyvä rakentaminen. ASUA oli alkuun tytäryhtiö.

– Aika nopeasti toiminnan painopiste lähti kuitenkin luisumaan kohti remontteja, Hämäläinen taustoittaa ja kertoo emon jääneen jälkikasvulleen kakkoseksi. Paperilla se on edelleen olemassa, mutta käytännössä viimeiset vuodet toiminnan fokus on ollut puhtaasti ASUAssa.

Ensimmäisen työntekijänsä Hämäläinen palkkasi jo puolen vuoden jälkeen, ja sittemmin rekrytointiovi on käynyt sitä tahtia, että liukuovikin olisi ollut välillä tarpeen. Tänä päivänä yrityksen kotisivun galleriasta löytyy jo 17 henkeä esittelyteksteineen ja yhteystietoineen ja äskettäin käynnistettiin kolmen uuden henkilön rekrytointiprosessi.

Kaupunginvaihdoksen myötä toimiala uusiksi

Koko ikäänsä Hämäläisen Jarno ei ole raksahommia tehnyt, vaan hän on entinen ammattivalokuvaaja, ja Markkinointi-instituutin jälkeen hän ehti pyörittää pääkaupunkiseudulla mainostoimistoa. Remonttihommat hän aloitti vasta muutettuaan Tampereelle, mutta alanvaihto oli käynyt mielessä jo aikaisemminkin.

– Kai sitä vähän kyllästyi siihen silloiseen mainostyöhön ja stressaamiseen. Ja koska olen aina tykännyt tehdä käsilläni, tuntuivat remonttihommat hyvältä idealta. Rakentamista hän oli seurannut jo pidemmän tovin, sillä hänen isänsä Seppo, nykyinen ASUAn osakas, oli tehnyt samoja hommia jo 40 vuotta.

Kuva: ASUA Group Oy
Yrittäjyys on sekin asia, josta Jarno jakaa mielellään kokemuksia. Kuvassa hän on puhumassa yrittäjyydestä koululaisille.

Yrittäjyys on sekin asia, josta Jarno jakaa mielellään kokemuksia. Kuvassa hän on puhumassa yrittäjyydestä koululaisille.

Palkkatyössä vain vuoden päivät

Palkkatöitä Jarno ei edes etsiskellyt, vaan selvä oli, että tulevaisuus olisi jatkossa juuri yrittäjyyttä.

– Palkkatöissä olen ollut elämästäni tasan vuoden, kun aikanaan muutin opiskelemaan Helsinkiin. Silloin olin Securitaksella vartijana, hän taustoittaa. Tänä päivänä mies pitää hyvin vieraana edes ajatusta siitä, että ikinä enää päätyisi palkkahommiin. Kysyttäessä yrittäjyyden parhaita puolia, joutuu ei-niin-tuppisuu Jarnokin miettimään tovin, joskin hyvin lyhyen.

– Rakastan sitä jännitystä. Siis sitä, että koskaan ei tiedä mitä tapahtuu. Välillä kaikki menee päin helvettiä, ja seuraavana päivänä teet 200 000 euron kaupat. Onnistumisista saatava fiilis auttaa jaksaa painaa menemään.

– Hyvää on sekin, että omat mahdollisuudet, onnistumiset ja epäonnistumiset saa määrittää itse.

Tuotteistaminen on tätä päivää

Aiemmin karttuneesta markkinointialan kokemuksesta on ollut Hämäläisen mukaan valtavasti hyötyä myös nykytyössä. Erityisesti Jarnon omiin vahvuuksiin kuuluva tuotteistamisosaaminen näkyy selvästi myös nykyisessä yrityksessä.

– Olemme rakennusyritys, mutta olemme tuotteistaneet asiakkaita varten sekä asiakaspalvelua että toimintamallejamme, niin että ne olisivat mahdollisimman helposti ostettavissa, hän selkeyttää ja määrittää samalla koko sanan. Mainonnan ja tuotteistamisen ero on miehen mukaan siinä, että tuotetta lähdetään kehittämään markkinoita varten, kun taas markkinoinnissa tuote on staattinen asia, joka ei muutu.

Tavoitteena ennätysvuosi

Rakennusalan yritykselle vuosikymmenen alku ei keskimääräisesti ollut mitään varsinaista kultakautta, mutta remonttipuolella on mennyt varsin lujaa myös viime vuodet. Nykyinen nousukausi ja rakennusalan hurja vire on silti huomattu.

– Joulukuu oli vähän hiljaisempi, mutta tammikuusta lähtien tarjouspyyntöjä on jo sadellut vähintään joka toinen päivä. Ja nyt siis puhun ajasta ennen näitä Asta-messuilla saatuja tarjouspyyntöjä.

Hämäläisen mukaan selvä on, että kuluvasta vuodesta lähdetään tavoittelemaan yritykselle ennätyksellistä. Vaikka hänen mukaansa tavoitteena onkin maltillinen kasvu, tarkoittaa se hänen kielessään noin 50 pinnan hyppäystä.

– Nykyinen noin miljoonan vaihto on tarkoitus kasvattaa 1,5 miljoonaan euroon.

Vasarahommia on ikävä

Sen verran kovaa kasvu on ollut, että ne Jarnon aikanaan alaa vaihtaessaan kiehtoneet käsityöhommat ovat jääneet viime aikoina vähemmälle.

– No joo, viime torstaina olin lakon vuoksi itse hommissa, mutta muuten haluaisin olla enemmänkin vasaranvarressa. Siihen on lähitulevaisuudessa myös parempi mahdollisuus, sillä toinen meidän insinööreistämme on ottamassa minulta kustannuslaskentaa hoitoonsa.

Yrittäjäjärjestössä kiinnosti verkostoituminen

Yrittäjäjärjestön toimintaan Jarno Hämäläinen on osallistunut varsin aktiivisesti läpi koko yrittäjähistoriansa. Yhdistyspuuhat alkoivat hänen osaltaan jo Helsingissä, missä hän oli aikanaan mukana perustassa Helsingin Nuorten Yrittäjien Yhteisön eli HYNYn toimintaa.

– Touhussa kiinnosti madollisuus verkostoitua samanhenkisten ihmisten kanssa, ja se on edelleen tärkein syy siihen, miksi koen tämän järjestön tärkeäksi.

Tuore hallituspaikka

Sama syy houkutteli toimintaan mukaanlähdön  myös Tampereella. Jarno Hämäläinen onkin ehtinyt toimia Pirkanmaan Nuorten Yrittäjien toiminnassa aina puheenjohtajapestiä myöten.  Tämän vuoden alusta saakka hän on vaikuttanut myös Pirkanmaan Yrittäjien hallituksessa, eli koko 9000-jäsenisen aluejärjestön ylimmässä päättävässä elimessä. Siihen saattoi hakea kuka tahansa järjestön jäsenyrittäjä, mutta ainoastaan 10 henkeä valittiin.

– Olen vähän tällainen terrierin kaltainen kaveri, joka ei halua vaan vatvoa, vaan lähteä reippaasti toteuttamaan. Tämän roolin luulen korostuvan myös hallituksessa. Uskon, että kaikessa mitä tehdään, tekeminen puhuu puolestaan, veivaamista en kestä lainkaan.

Kahden leirin malli ei ole kenenkään etu

Selkeä epäkohta Hämäläisen mielestä on, että ylipäätään järjestö on jakaantunut niin selvästi varttuneempien ja nuorempien yrittäjien välillä kahteen eri leiriin. Siinä on selkeä kohta, johon Jarno haluaa ajaa muutosta. Onpa hän alustavasti jo miettinyt vähän toimenpiteitäkin.

– Esimerkiksi mentorointi ja jonkinlainen varjohallitustoiminta voisivat olla hyviä muutosajureita. Ja mentoroinnissa oleellista on, että vanhempi ei välttämättä ole ainoa, joka siitä suhteesta saa jotain, hän lisää. Jarno itse kertoo olevansa suhteellisen tyytyväinen jäsen.

– Tärkein hyöty jäsenyydestä on mielestäni se verkosto, sen kautta tuleva vertaistuki, ja myös neuvontapalveluita olen käyttänyt, hän kertoo. Eniten kehitettävää mies puolestaan näkee tämän hetkisissä jäseneduissa, niissä riittää petrattavaa.

Kuva: ASUA Group Oy
Sisäilma-asiosta kertyneet meriitit, hyvät esiintyjänlahjat ja kirkas pilke silmäkulmassa ovat tehneet ASUAn Jarno Hämäläisestä sekä hänen aisaparistaan Markus Koskisesta varsin haluttuja puhujia tilaisuudessa jos toisessa. Kaverit on opittu tuntemaan myös muhkeanpuoleisista parroistaan.

Sisäilma-asiosta kertyneet meriitit, hyvät esiintyjänlahjat ja kirkas pilke silmäkulmassa ovat tehneet ASUAn Jarno Hämäläisestä sekä hänen aisaparistaan Markus Koskisesta varsin haluttuja puhujia tilaisuudessa jos toisessa. Kaverit on opittu tuntemaan myös muhkeanpuoleisista parroistaan.

Partnerikin löytyi järjestöstä

Yrittäjäjärjestö linkittyy merkittävällä tavalla Hämäläisen yritystoimintaan myös sitä kautta, että mies törmäsi aikanaan sen kautta nykyiseen yhteistyökumppaniinsa Markus Koskiseen. Hän työskenteli yliopisto-opintojensa ohella hankintamies-asioiden parissa Pirkanmaan Yrittäjissä. Markus jäi hyvin mieleen, koska hän auttoi aikanaan Jarnoa pääsemään maaliin tuolloin tärkeän julkisen remonttikohteen kanssa.

Väliin mahtui useampi vuosi, mutta nyt kimpassa on tehty hommia jo pari vuotta.

– Siitäkin taitaa olla jo kolme, kun ensimmäistä kertaa tästä alettiin puhua ääneen, ja minä totesin, että mitäs jos hyppäisit kyytiin.

Karvoitus yhdistää

Rakennusyrittäjä sai Markuksesta firmalleen itsensä lisäksi myös toisen loistavan markkinakasvon. Yhteistä on hyvän verbaliikan ja huumorintajun lisäksi myös karvoitus, sillä ASUA on jo pitkään brändännyt itseään juuri kaksikon muhkeiden partojen voimin. Taannoisilla Asta-messuillakin jakotavarana oli ASUAn oma partavaha, joka sekin meni messuilla viimeistä purnukkaa myöten.

Markus oli muuten yrityksen osakkaista ensimmäinen perheen ulkopuolinen jäsen. Jo aiemmin Jarnon perustamasta firmasta siivut oli lohkottu hänen isälleen Sepolle sekä veljelleen Janille. Kaikista tuoreimpana osakkaana mukana on myös Arvotarina-niminen yritys, joka omistaa nykyään yrityksestä kymmenesosan. Kiinteistöalalla toimivan pääomansijoitus- ja rahoitusyhtiön myötä ASUAn ydinpiiriin saadaan muuten melkoista osaamista, sillä kyseisen yhtiön hallituksen puheenjohtajana toimii Kari Neilimo.

Live-videoita vaikka sitten kotipaljusta

Sosiaalista mediaa aktiivisesti seuraava pirkanmaalainen yrittäjä ei ole juuri voinut välttyä Jarno Hämäläisen ja Markus Koskisen tekemältä viestinnältä. Sen verran tiivistä tahtia duo on yrityksensä päivityksiä maailmalle pukannut – ja varsin usein live-videoina.

Live-lähetyksiä on tehty niin työmailta kuin automatkoiltakin, ja onpa välillä tilapäisen studion virkaa toimittanut myös Hämäläisen omakotitalon pihapalju. Samaisessa paljussa on sivumennen sanoen alettu pitää myös yrityksen hallituksen kokouksia. Ja vaikka miesten sosiaalisen median lähetykset vaikuttavatkin spontaaneilta, on viestintäpolitiikka varsin tarkkaan suunniteltua. Oikeastaan mitään ei pistetä ulos ilman syytä.

– Kaikki, mitä lähetämme, on tarkkaan suunniteltu, mies vahvistaa.

Sisäilma-asioiden lisäksi yritystä on pyydetty myös some-asioiden osalta aika moneen paikkaan puhumaan, mistä siitäkin on tullut paljon hyvää palautetta.

– Olemme yrittäneet käydä luomassa hyvää tunnelmaa ja madaltamassa kynnystä siihen, että yrittäjät lähtisivät rohkeammin tuomaan itseään läpi kanavissa, joissa siihen on hyvät mahdollisuudet.

Pian myös teeveestä tuttu

Kuva: ASUA Remontit Oy
Kuvausryhmä on seurannut yrittäjä Jarno Hämäläistä sekä hänen yritystään tiiviisti alkuvuoden. Se tiedetään, että yrittäjistä kertova ohjelma on tulossa lokakuussa Yleltä, mutta edes sarjan nimi ei ole vielä ASUAn poikien tiedossa.

Kuvausryhmä on seurannut yrittäjä Jarno Hämäläistä sekä hänen yritystään tiiviisti alkuvuoden. Se tiedetään, että yrittäjistä kertova ohjelma on tulossa lokakuussa Yleltä, mutta edes sarjan nimi ei ole vielä ASUAn poikien tiedossa.

Ei liene kovin vaikeata aavistaa, että jatkossa partapoikien seikkailuille on tulossa lisää aika monta silmäparia, sillä parhaillaan kaksikosta kuvataan tosi-tv-sarja. Sarjalla ei ole vielä edes nimeä, eikä Jarnolla ole tietoa siitä, kuinka suuressa osassa ASUA tulee tarinassa olemaan. Tiedossa on vain ja ainoastaan, että samaisessa sarjassa seurataan myös muutamaa muuta pk-yritystä.

– Tosin niitäkään me emme vielä tiedä, mies kertoo.

Kuten tosi-teeveen maailmaan kuuluu, kamerat ovat olleet mukana ASUAn arjessa. Kuvauksia on tehty niin toimistolla, työmaalla kuin taannoisilla Asta-messuillakin. Lisäksi brändiin kuuluen taltioitiin kaksikon parrantrimmausreissu Porissa partatohtorin pakeilla.

Siitä aiemmasta some-videoinnista on ollut hyötyä.

– Meille sanottiin Markuksen kanssa jo ensimmäisen kuvauspäivän jälkeen, että tätähän on helppo tehdä, kun teitä eivät tunnu nämä meidän kameramme pahemmin jännittävän tai haittaavan.

Miksi jännittäisi?

Yrittäjille on luvattu, että he saavat nähdä heistä kuvatun sarjan etukäteen, mutta minkäänlaista leikkausoikeutta heillä ei ole.

– Tämä ei ole mikään sensaatiohakuinen juttu, emmekä me sellaiseen olisi mukaan lähteneetkään, Hämäläinen kertoo, mutta myöntää myös että ei jännitä pisaran vertaa siitä, mitä ruudusta ollaan lokakuussa näkemässä. Ylipäätään Hämäläinen korostaa sitä, että häpeän pelko on edelleen turhan vahvassa roolissa Suomessa. Samaa kieltä puhui myös miehen taannoinen LinkedIn-päivitys, jossa hän patisteli kanssayrittäjiä juuri rohkeuteen sosiaalisessa mediassa.

– Markkinoinnin suurin ongelma on perisuomalainen häpeän tunne. Se estää kaiken ja tappaa ilmassa roikkuvat idea. Parhaat tuotteet ja ideat ovat edelleenkin meillä hautausmaalla, ja sinne niitä tulee päivittäin lisää. Kaikilla yrityksillä on käsissään avaimet ja mitään ei silti saada tehdyksi, Hämäläinen kirjoitti.

Jatkoa pukkaa?

Ja vaikka tämän lokakuussa Ylellä nähtävän sarjan ruutuaika jäisikin lyhyenpuoleiseksi, on sana kiirinyt. Alkuvuodesta kaksikolta nimittäin kyseltiin toisen kanavan toimesta kiinnostusta siihen, että yrittäjistä tehtäisiin oma erillinen sarjansa.

– En halua sitä enempää lähteä tässä avaamaan.


Kaupallinen yhteistyö

Pääaiheet

Sammio