Kaupallinen yhteistyö

Pirkanmaan matkailumarkkinoinnissa kolme on ylitse muiden: Muumimuseo, saunakulttuuri ja kaupunkiluonto

Matkailuyrittäjälle kansainvälisten vieraiden tavoittaminen on hyvä kasvumahdollisuus, mutta onnistuminen vaatii perusteellista työtä.

Kuva: Visit Tampere/Laura Vanzo
Pirkanmaan matkailumarkkinoinnissa kolme on ylitse muiden: Muumimuseo, saunakulttuuri ja kaupunkiluonto

Kaunis kaupunkiluonto houkuttelee matkailijoita Pirkanmaalle. Maisemat Pispalasta tallentuvat kameran ja ihmismielen muistiin.

Marianne Valta

Kaunis kaupunkiluonto ja Muumimuseo ovat perinteisesti houkutelleet kansainvälisiä matkailijoita Tampereelle ja Pirkanmaalle. Niiden rinnalle on nousemassa kolmas matkailuvaltti, sauna. Saunakulttuuri kiinnostaa nyt maailmalla, ja Tampereen valinta saunapääkaupungiksi antaa mukavaa nostetta. Matkailuyrittäjälle kansainvälisten vieraiden tavoittaminen on hyvä kasvumahdollisuus, mutta onnistuminen vaatii perusteellista työtä.

Visit Tampere on Tampereen alueen matkailun yleistietäjä – se myös markkinoi aluetta matkailukohteena kansainvälisille matkailijoille ja matkanjärjestäjille, houkuttelee suurtapahtumia ja kongresseja kaupunkiin sekä tuottaa paikallisesti merkittäviä tapahtumia vuosittain. Visit Tampereen asiantuntija Mari Saloniemi huolehtii Aasiaan suuntautuvista matkailunedistämistoimenpiteistä, matkanjärjestäjäyhteistyöstä kotimaassa ja kansainvälisesti sekä yhteistyöstä Pirkanmaan matkailuyritysten kanssa.

– Esimerkiksi tänä vuonna emännöin matkanjärjestäjiä, bloggaajia ja muita mielipidevaikuttajia sekä mediaa erilaisilla vierailuilla sekä käyn itse Japanissa tapaamassa matkanjärjestäjiä. Ensimmäistä kertaa osallistumme myös kuluttajille suunnatuille messuille. Aasiasta on perinteisesti matkustettu ryhmässä, ja siksi suuntaamme valtaosan toimenpiteistämme juuri matkanjärjestäjille. Viime vuosina tosin myös yksittäisten matkailijoiden määrä on ollut kasvussa, Saloniemi kertoo.

Muumimuseo vetää aasialaisia matkailijoita

Tyypillisesti kansainväliset matkailijat löytävät tiensä Pirkanmaalle, kun tulevat Suomeen toista kertaa. Ensimmäisellä reissulla on nähty Lappi ja kenties pikaisesti Helsinki, tai toisin päin.

– Tunnettuus yksittäisten kuluttajien keskuudessa on Aasiassa vielä aika vähäistä, mutta onnistuneella tuotteistamisella ja pitkäjänteisellä markkinoinnilla nostamme varmasti alueen profiilia. Meillä on useita kiinnostavia asioita: järviä ja luontoa yhdistettynä kaupunkilomaan, laadukkaita ravintoloita ja ruokaa, designia ja taidetta, kiinnostavaa teollisuushistoriaa. Ja tietysti Muumimuseo, Saloniemi sanoo.

Matkailumarkkinoinnissa hyödynnetään yleensä muutamia paikallisia kiinnostuksen kohteita, joiden houkuttelemana matkailija alkaa etsiä lisää tietoa. Tampereen alueelle matkailijoita vetää ehdottomasti Muumimuseo.

– Muumien rinnalle olemme nostamassa saunaa. Saunominen on Japanissa tällä hetkellä eräänlainen hyvinvointitrendi, ja sen suosio lisääntyy koko ajan. Kiireiset liikemiehet käyvät saunassa rauhoittumassa ja keräämässä voimia, jotta jaksavat vaativaa työkulttuuria. Uskomme, että Tampereen valinta saunapääkaupungiksi lisää alueen kiinnostavuutta myös miesten keskuudessa. Nykyisellään suurin osa Tampereella matkailevista japanilaisten ryhmistä koostuu pääosin naisista, kertoo Saloniemi.

Tampereen erinomainen sijainti

Tällä hetkellä pääosa aasialaisista matkailijoista saapuu Tampereelle päiväksi tai korkeintaan yhdeksi yöksi. Alueen matkailun haasteena onkin houkutella turistit jäämään vähän pidemmäksi aikaa.

– Meillä on valtavasti kiinnostavia asioita juuri aasialaisia silmällä pitäen, mutta edelleen vaatii paljon markkinointia ja eri toimijoiden yhteistyötä, että saamme matkailijavirtoja kasvatettua. Muumimuseo toimii erinomaisena vetonaulana ja pieniä merkkejä esimerkiksi yöpymisten määrän kasvussa on havaittavissa, Saloniemi sanoo.

Moni aasialainen matkailija asuu suurkaupungissa, jossa liikkuminen vie paljon aikaa.

– Tampereen sijainti Helsingistä katsottuna on erinomainen. Täytyy muistaa, että esimerkiksi päivittäin vaikkapa Tokiossa liikkuvalle alle kahden tunnin junamatka on pikkujuttu. Eräs Japanista saapunut vieraani kertoi innoissaan, miten Helsinki–Tampere-junassa oli ihanaa ja siistiä, ja että oikein ravintola ja lapsille leikkipaikkakin. Tätä mielikuvaa helposta ja nykyaikaisesta liikkumisesta meidän kannattaa vahvistaa ja huolehtia, että esimerkiksi lipun ostaminen ja oikeaan junaan tai bussiin löytäminen sujuvat myös kansainvälisiltä vierailtamme mahdollisimman helposti, Saloniemi sanoo.

Tavallinen arki kiinnostaa turisteja

Siinä missä Japanista saapuvat turistit liikkuvat ryhmissä, matkataan Kiinasta tyypillisesti perheinä tai muutaman perheen kesken.

– Perhematkailuun Tampere on erittäin hyvä kohde. Etäisyydet ovat lyhyet, täällä on turvallista ja rauhallista sekä paljon aktiviteetteja myös lapsille. Suomen kesässä sää voi olla mitä vaan, mutta monelle kauempaa tulevalle valo ja vihreyskin ovat eksoottisia asioita, ja niistä voi nauttia kylmemmälläkin säällä.

Matkailualalla puhutaan paljon tuotteistamisesta: miten asiat paketoidaan, jotta ne houkuttelevat matkailijoita? Muumien osalta tuotteistamista on tehty jo pitkään, samoin luontoelämysten.

– Näkisin, että saunan ympärillä on vielä paljon koskematonta maaperää, ja heittäisinkin pallon alueen matkailuyrittäjille. Miten saunan ja saunakulttuurin voisi tuotteistaa? Matkailijat etenkin Aasiassa ovat tällä hetkellä kiinnostuneita myös ihan tavallisesta suomalaisesta elämästä: Miten perheissä eletään arkea, mitä syödään, harrastetaan ja tehdään vapaa-ajalla? Erilaiset kotivierailut ovat suosittuja, mutta tarjontaa silläkin alueella voisi olla enemmän, Saloniemi vinkkaa.

Visit Tampere Partners-verkostosta vetoapua

Matkailuyrittäjien paikallista yhteistyötä lisätäkseen Visit Tampere on perustanut oman kumppanuusverkoston. Maksulliseen Visit Tampere Partners-verkostoon kuuluva yritys saa muun muassa koulutusta ja kontakteja, joita hyödyntämällä tavoitella liiketoiminnan kasvua.

– Olemme kevään aikana järjestäneet koulutuksia esimerkiksi sosiaalisen median hyödyntämiseen, tuotteistamiseen ja hinnoitteluun. Meidän intressimme on kehittää Pirkanmaata houkuttelevana matkailukohteena, ja siinä työssä laaja alan yritysten kumppanuusverkosto on meillekin tärkeä, Saloniemi sanoo.

Visit Tampere on mukana myös läntisen järvi-Suomen markkinointiyhteistyössä. Alueellisella Jyväskylän, Lahden, Hämeenlinnan ja Tampereen yhteistyöllä halutaan tavoitella pääasiassa japanilaisia ja saksalaisia turisteja. Työtä tehdään tiiviissä yhteistyössä Visit Finlandin kanssa.

– Meillä täällä läntisessä järvi-Suomessa on ainutlaatuinen kaupunkijärviluonnon keskittymä, ikonisia suomalaisia nimiä kuten Sibelius ja Aalto, taidetta ja designia sekä tietenkin saunoja. Suomalaisilla ja japanilaisilla on yllättävää kyllä hyvin samankaltaiset esteettiset arvot. Itse matkustan työni puolesta paljon Japanissa, ja olen huomannut, miten hyvinkin erilaiset asiat tuntuvat kotoisilta. Sama varmasti viehättää japanilaisia Suomessa, Saloniemi arvelee.

Kuva: Visit Tampere/Laura Vanzo
Mari Saloniemi tuntee aasialaisten matkailijoiden sielunelmän ja osaa markkinoida heille oikeita asioita Pirkanmaalta.

Mari Saloniemi tuntee aasialaisten matkailijoiden sielunelmän ja osaa markkinoida heille oikeita asioita Pirkanmaalta.

Kiinnostaako kansainvälistyminen?

Monelle matkailuyrittäjällä kansainvälistyminen voisi tarjota kasvun ja kehittymisen mahdollisuuksia. Saloniemi kehottaa kansainvälisille markkinoille pyrkiviä tekemään suunnittelutyön huolella. Mahdotonta kansainvälistyminen ei pienellekään yritykselle ole.

– Ihan ensimmäiseksi kannattaa tarkastella omaa tuotettaan, oli se sitten majoitus-, elämys- tai joku muu palvelu, mahdollisimman objektiivisesti ulkopuolisen silmin. Englanninkieliset nettisivut ovat ehdoton edellytys. Sivujen pitäisi olla löydettävissä hakukoneilla – hakusanat voivat olla jotain ihan muuta kuin mitä suomalainen käyttäisi. Myös varauksen tekeminen pitää olla mahdollisimman helppoa, sillä pelkkä puhelinnumero ei myy. Verkkokauppa alkaa olla myynnin ehdoton edellytys, samoin näkyvyys TripAdvisorissa ja muissa nykyaikaisissa kanavissa. Myös tuotteen osalta kannattaa muistaa, että meille itsestään selvät asiat ovat muista kulttuureista tuleville täysin vieraita, Saloniemi sanoo.

Visit Finlandin verkkosivuille on koottu paljon materiaalia kansainvälisille markkinoille pyrkimisestä, ja nimenomaan matkailun näkökulmasta. Sivuilla on esimerkiksi tutkimuksia eri maista tulevien matkailijoiden tottumuksista ja odotuksista sekä konkreettisia neuvoja tuotekehitykseen ja markkinointiin.

– Sanoisin myös, että oman tuotteen kriittinen tarkastelu ei koskaan mene hukkaan. Hyvä palvelu vetoaa myös kotimaisiin matkailijoihin, ja sitä paitsi Suomikin on valtavan kansainvälinen maa. Monet Suomessa vakituisesti asuvat kaipaavat niin ikään palvelua vierailla kielillä. Verkostoituminen muiden paikallisten yrittäjien kanssa kannattaa, yhdessä olemme enemmän, Saloniemi muistuttaa.

Matkailuyrittäjä, pohditko kansainvälistymistä?

1. Tutustu Visit Finlandin laajaan kansainvälistymismateriaaliin osoitteessa: www.visitfinland.fi. Mieti tuotteistaminen ja hinnoittelu huolella. Pohdi asiakaskokemusta. Tutki esimerkiksi Visit Tampere Partners-verkostossa olevan yrityksen verkkosivuja.

2. Satsaa ainakin englanninkielisiin, helposti löydettäviin verkkosivuihin.

3. Tee ostamisesta mahdollisimman helppoa esimerkiksi varauslomakkeella.

4. Verkostoidu muiden yrittäjien kanssa ja pyydä apua.

5. Ota yhteyttä Visit Tampereen edustajiin ja kysy lisää yhteistyömahdollisuuksista ja sparrausavusta.


Kaupallinen yhteistyö

Pääaiheet

Sammio