Kaupallinen yhteistyö

Nämä ulkovaatteet valmistetaan äärimmäisen vaativalle kohderyhmälle

Yritysnimi Travalle Oy ei ehkä sano mitään monellekaan meistä, mutta kun mainitaan yrityksen valmistamat Remu ja SuperRemu -tuotemerkit, ainakin lapsiperheissä alkavat kellot soida. Tampereen Ristinarkulla sijaitseva toimija on suunnitellut ja valmistanut lasten ulkohaalareita, -takkeja ja -housuja jo 40 vuotta. Keihäänkärkenä on korkea laatu ja kestävyys. Ne ovat lapsille tehtäessä ensiarvoisen tärkeät kriteerit, koska käyttäjät todella pistävät tuotteet armottomaan testiin.

KUVA: TRAVALLE
Nämä ulkovaatteet valmistetaan äärimmäisen vaativalle kohderyhmälle
Ville Kulmala

Ristinarkun Vehnämyllynkadun päässä sijaitsevassa Travallen konttorissa työn alla on parhaillaan kevään 2019 mallisto, kun ulkona paukkuu helmikuun 22 asteen pakkanen. Vaateala elää oikeastaan eräänlaisessa ikifutuurissa, sillä ensi kevään tuotteiden varsinainen valmistus alkaa jo tulevana suvena. Travallen toimitusjohtaja Tuija Heikkosen työpöydällä on nyt liuta kansainvälisiä trendikatalogeja ja lastenvaatteiden erikoislehtiä. Niistä ainakin Bambino- nimi viittaa vahvasti Italiaan.

– Tiedossa on myös muutamat tekstiilialan messut, joiden jälkeen suunnittelussa pitäisi päästä tositoimiin, yrittäjä avaa. Vuodessa Travalle julkaisee kaksi päämallistoa, keväällä ja syksyllä.

Toisessa polvessa

Lastenvaatteiden valmistus on kulkenut suvussa jo pidemmän tovin, sillä Travallen nykyisen yrittäjän vanhemmat aloittivat toiminnan jo 1969. Se on niin pitkään, että lastenvaatetehtailua on harjoitettu perheen parissa jo kuudella vuosikymmenellä. Mikään untuvikko Tuijakaan ei tosin enää ole, sillä hän hyppäsi Travallen puikkoihin vuonna 1989. Mukana lastenvaatevalmistajan arjessa ahertaa myös hänen miehensä Vesa. Tamperelainen tevanake-teollisuus on kokenut melkoisen murroksen sitten 80-luvun lopun, siitä Tuijan vanhempien vuoden 1969 yritysstartista puhumattakaan. Vaateteollisuushan oli aiemmin hyvin merkittävä teollisuushaara koko Tampereen taloudelle ja pelkästään puku- ja kenkätehtaita aikanaan jopa kymmeniä.

Suutari pysyköön lestissään

Tuija Heikkonen vakuuttaa, että valtavasta muutoksesta huolimatta suomalaiselle alan yritykselle löytyy edelleen elintilaa, joskin se edellyttää selkeää fokusoitumista omaan vahvuuteen.

– Koska juuri lasten ulkovaatteiden valmistaminen on se, missä olemme hyviä, olemme halunneet panostaa juuri siihen. Emme ole edes ajatelleet siirtymistä muihin tuotteisiin, Tuija kertoo ja lisää perineensä eräänlaisen ”suutari pysyköön lestissä” -asenteen jo yrittäjäisältään, joka teki pitkän työuransa vaateteollisuuden palveluksessa. Isän perua on myös yrittäjäjärjestötoiminta. Siinä missä Pentti Auranen oli aikanaan perustamassa Sammon Yrittäjiä, on Tuija edelleen tänä päivänä yhdistyksen hallituksessa. Hänellä on kokemusta myös puheenjohtajuudesta.

KUVA: Ville Kulmala
– EMME OLE ikinä olleet hyllyn kallein tai halvin tuote, mutta hinta–laatusuhteessa pärjäämme erinomaisesti, kertoo Remu ja SuperRemu -tuotemerkeistään tunnetun Travalle Oy:n toimitusjohtaja Tuija Heikkonen.

– EMME OLE ikinä olleet hyllyn kallein tai halvin tuote, mutta hinta–laatusuhteessa pärjäämme erinomaisesti, kertoo Remu ja SuperRemu -tuotemerkeistään tunnetun Travalle Oy:n toimitusjohtaja Tuija Heikkonen.

Valmistus on vain yksi osa tuotantoketjua

Kotimaassa tapahtuvasta valmistuksesta Travallessa tosin luovuttiin jo 80–90-lukujen taitteessa. Suunta ei ollut monen muun tapaan Aasia, vaan huomattavasti lähempää löytyvä Baltia. Kaukoidän sijaan toimija haluttiin löytää lähempää useammastakin syystä.

– Laaduntarkkailu on helpompaa lähellä, ja myös mahdolliset ongelmat voidaan selvittää huomattavasti helpommin, yrittäjä toteaa. Vaikka itse valmistus onkin rajojen ulkopuolella, iso osa tuotantoketjusta tapahtuu edelleen Suomessa. Suunnittelu, myynti, markkinointi ja varastointi tapahtuvat edelleen kotimaassa, ja myös materiaaleissa suositaan suomalaista, joskin aivan kaikkea tänä päivänä Suomesta ei enää yksinkertaisesti löydä.

Pääkohderyhmänä leikki-ikäiset

Travallen tapauksessa tuo edellä mainittu keskittyminen on tarkoittanut sitä, että tuotekirjo on rajattu aivan perheen pienimpien vaatteista ala-kouluikäisiin.

– Ydinkohderyhmä ovat leikki- ikäiset lapset, eli pienimmistä tarhalaisista esikoululaisiin ja ykkösluokkalaisiin, eli koko myynnistämme vähintään 60 prosenttia, Tuija arvelee. Isompi ääripää on kuluttajien toivomuksesta laajennettu aiemmasta 152 sentin koosta vielä hieman suurempiin kokoihin, 164 senttiin saakka.

Kuva: TRAVALLE
TRAVALLEN TÄMÄN kevään mallit näyttävät tältä. Kevään 2019 trendit ovat puolestaan juuri nyt mietinnässä. Vaatealalla kun eletään ikuisessa futuurissa.

TRAVALLEN TÄMÄN kevään mallit näyttävät tältä. Kevään 2019 trendit ovat puolestaan juuri nyt mietinnässä. Vaatealalla kun eletään ikuisessa futuurissa.

Äärimmäisen kovaan käyttöön

Kun mietitään käyttöä, harva kohderyhmä laittaa vaatteet yhtä lujille kuin lapset. Sekä käyttötuntien että pesukertojen määrä on moninkertainen aikuisten vaatteisiin verrattuna.

– Vaikkapa päiväkotipihojen sepelihiekka asettaa tekstiilille melkoiset laatuvaatimukset, yrittäjä tuumaa. Hän kertookin yrityksen Remu-tuotemerkin pohjautuvan juuri remuamis-sanaan.

– Ei siis Hurriganesista, hän hymyilee. Tuotevaatimuksia mietittäessä asettaa haasteita sekin, että käyttömukavuudesta ei voi lähteä kestävyyden kustannuksellakaan tinkimään.

– Olemme käyttäneet sanontaa, että haalari on lapsen työvaate. Ja aika harva haalaria työssään tarvitseva aikuinen haluaisi työskennellä kahdeksan tuntia puristavassa tai muuten epämukavassa työasussa.

Työvaatteen pitää istua

Jos rinnalle laitettaisiin Tuija Heikkosen yrittäjäuran alkuvaiheessa tehty ja tänä vuonna valmistunut lastenvaate, olisi isoin ero materiaaleissa. Ne ovat kehittyneet huimaa vauhtia liki 30 vuoden aikana. Esimerkiksi vaatteiden paino on laskenut alle puoleen aiemmasta, kun vanukerroksen paksuus ei ole enää ainoa lämmön tae.

– Lisäksi nykyvaatteet hengittävät aivan eri tavalla, ja myös kosteuskestävyys on nyt aivan eri maailmasta. Avainsana ovat tekniset kankaat, jotka ovat tuttuja aikuisille lähinnä urheiluvaatteista, yrittäjä kertoo. Tuotekehitystyötä on tehty omien materiaalitoimittajien kanssa, mutta tärkeää on myös jatkuvasti käynnissä oleva testaaminen ja kuluttajapalaute.

Notkea ja nopea

Palautteen osalta yrittäjä pitää yrityksen pientä kokoluokkaa selkeänä etuna.

– Kun meihin otetaan yhteyttä, kohdehenkilö osaa suoraan antaa vastauksen tiedusteluun. Meistä jokainen täällä tuntee tuotteen alusta loppuun ja osaa auttaa, yrittäjä huomauttaa. Eniten positiivista palautetta yritys saa kuluttajilta kuulemma juuri nopeudesta.

– Jos meille esimerkiksi iltapäivän kello kahteen mennessä tulee tilaus verkkokauppaamme, saadaan se lähtemään meiltä jo saman päivän aikaan, jolloin se on monessa tapauksessa perillä jo seuraavana päivänä.

Verkkokauppa kovassa vedossa

Travallen vaatteita on myynnissä isojen keskusliikkeiden kautta läpi koko Suomen isommissa marketeissa ja tavarataloissa, mutta myös erikoisliikkeissä. Niiden osuus on kuitenkin ollut laskeva.

– Toki näillä perinteisillä kivijalkamyymälöillä on edelleen tilaa suurissa kaupungeissa, mutta sen huomaa, että pienemmillä paikkakunnilla niihin ei ole läheskään aina löytynyt jatkajaa, toimitusjohtaja tuumaa. Se tosin on tiedossa, mihin kauppa niistä on siirtynyt. Sekä yrityksen oman verkkokaupan että jälleenmyyjien verkkokauppojen osuus on kasvanut selvästi koko 2010-luvun.

 

Vientikään ei ole vierasta

Kotimaa on Travalle Oy:n tärkein markkina-alue, mutta vientikään ei ole ihan vierasta. Tällä hetkellä vaatteita toimitetaan Venäjälle, Ruotsiin ja Baltian maihin. Kovin paljon etelämmäksi niiden kanssa lähdetään tuskin jatkossakaan, sillä ne on jo lähtökohtaisesti suunniteltu Pohjolan säätiloihin sopiviksi. Yksittäisistä vientimaista suurin on Venäjä. Vientiohjelman kautta viime vuosikymmenen taitteen aikoihin alkanut kauppa kävi välillä hyvinkin vilkkaasti, mutta ruplan hintaheilahtelu aiheutti siihen välillä melkoisen kuopan. Nyt siellä ollaan taas selvästi kasvuraiteella, joskin edelleen ollaan kaukana huippuvuosista.

– Nyt olemme kuitenkin huomanneet selkeää piristymistä tilauskyselyissä. Sekin on hyvä merkki, että Itä-Suomen jälleenmyyjät ovat kertoneet itämatkailun taas selkeästi lisääntyneen, Tuija huomauttaa.

Kaksi kaupunkia – neljän Suomen verran populaa

Yrittäjän mukaan suomalaisilla on Venäjälle lähdettäessä oiva valttikortti taskussa jo automaattisesti. – Suomalaisilla vaatteilla ja tuotteilla on siellä hyvä maine jo Neuvostoliiton ajoista lähtien. Myös se, että olemme rajanaapureita, on tärkeää. Logistisesti ajatellenhan me olemme etulyöntiasemassa moniin muihin valtioihin verrattuna, hän tuumaa. Potentiaalia itänaapurissa riittää valtavasti. Vaikka Travalle onkin ”vain” Moskovan ja Pietarin markkinoilla, ovat ne yhdessä väkimäärältään liki neljä kertaa koko Suomen kokoiset.

Venäjällä ei unisexajattelusta innostuta

Sen verran rajantakainen maku kuitenkin eroaa supisuomalaisesta, että Venäjän markkinoilla ei voida mennä samoilla tuotteilla. Unisex-tuotteiden suosio eli se, että perheen isosiskolle ei aina osteta pakosti sitä pinkkiä kuosia, vaan valitaan väri, joka on myöhemmin myös pikkuveikan käytettävissä, ei slaavilaisia innosta.

– Venäjällä ja oikeastaan kyllä myös Baltian maissa tytön pitää näyttää tytöltä ja poikien pojilta, yrittäjä kertoo. Ruotsissa puolestaan on pärjätty samoilla väreillä ja kuoseilla kuin Suomessa.


Kaupallinen yhteistyö

Pääaiheet

Sammio