Kaupallinen yhteistyö

Kihniöläisen Kärkipuun varasto sen kertoo – perisuomalaiset pihakeinut valmistetaan talvella ja myydään kesällä

Suomalaiseen pihamaisemaan erottamattomasti kuuluvat klassikkokeinut lienevät tuttuja jokaiselle tämän maan kasvatille.

Kuva: Ville Kulmala
Kihniöläisen Kärkipuun varasto sen kertoo – perisuomalaiset pihakeinut valmistetaan talvella ja myydään kesällä

Kihniöläisyrittäjä Sami Yli-Kärkelä muistuttaa, että ostamalla heidän tuotteitaan tukee automaattisesti sekä kotimaista puuta että kotimaista työtä. – Nauloja ja ruuveja lukuun ottamatta olemme sataprosenttisesti suomalaista tekoa.

Ville Kulmala

Kihniössä toimivan Kärkipuun tuotteet, eli pihakeinut ja -kalusteet ovat kutakuinkin niin kotimaisia kun se ylipäätään on mahdollista. Yrittäjä Sami Yli-Kärkelä huomauttaakin, että heidän tuotteidensa osista ainoastaan naulat ja ruuvit on tehty Suomen rajojen ulkopuolella. Varsinainen valmistus toteutetaan sataprosenttisesti vanhan kihniöläisen maalaistalon pihapiiriin nousseissa halleissa ja puut hankitaan sahoilta korkeintaan sadan kilometrin säteellä pihapiiristä.

Haastatteluajan löytäminen kesäkuussa oli haaste. Alkukesästä kun eletään myynnin kannalta sitä koko vuoden hektisintä aikaa. Kuten arvata saattaa, kesäkalusteissa hankinnat painottuvat hyvin voimakkaasti tähän aikaa vuotta.

– Huhti-, touko- ja kesäkuussa meidän tuotteistamme myydään varmasti noin 90 prosenttia, huomauttaa Kärkipuun perustaja ja yrittäjä Sami Yli-Kärkelä. Verstaalla  töitä toki tehdään myös sesongin ulkopuolella. Ja tässä vaiheessa eletään siis sitä aikaa vuodesta, jolloin syksyllä ja talvella täyteen pumpattua varastoa ollaan tyhjentämässä kovaa kyytiä. Joskin sen verran ahkerasti on naulapyssy talven aikana paukkunut, että omassa varastossakin on edelleen tyhjentämisen varaa.

Puutyöt tulivat karjan tilalle

Yritys on perustettu vuonna 1997, joten teinivuodetkin ovat jääneet taakse jo pari vuotta sitten. Koko homma ajoittui myös samaisella maatilalla toteutuneeseen muutokseen, jossa aiemmasta karjasta luovuttiin tyystin.

– Jotain piti siis keksiä, ja vaikka olinkin itse tehnyt aikaisemmin metallialan hommia, näin että myös tämä varmasti luonnistuisi, yrittäjä taustoitta. Ja hyvinhän se on näyttänyt onnistuvan. Tuotteiden myynti on ollut maltillisessa kasvussa oikeastaan läpi koko firman historian. Yrityksen ensimmäiset tuotteet olivat pihakäyttöön tarkoitettuja tuoli- ja pöytäryhmiä.

– Esimerkiksi tämä Tapio-malli on ollut mukana alusta, asti, joskin sitä on vähän kehitetty vuosien saatossa, yrittäjä esittelee pihassa seisovaa mallikappaletta, jonka ääressä tämä haastattelu toteutetaan.

Keinut kirivät ykköseksi

Tänä päivänä yrityksen päätuote ovat kuitenkin pihakeinut. Koko liikevaihdosta niiden myynti on tänä päivänä peräti 70 prosentin luokkaa. Suomalaiseen pihamaisemaan erottamattomasti kuuluvat klassikkokeinut lienevät tuttuja jokaiselle tämän maan kasvatille, ja päättyypä Väinö Linnan Pohjantähti-trilogiakin juuri sellaisessa käytävään keskusteluun.

– Kyllähän tämä on monelle varmasti jo lapsuudesta tuttu tuote, ja nostalgia aika usein se syy hankintapäätökseen, Yli-Kärkelä myöntää. Niitäkin Kärkipuu valmistaa useampaa eri mallia. Valittavana on paitsi yksipuoleinen Kata, myös 2-puoleinen ”isosisko” eli Katariina. Lisäksi uudempana tulokkaana listaan on pikemminkin keinutuolia muistuttava Jousi-Tapio, jota saa sitäkin sekä yhden että kahden hengen versioina.

Kuva: Ville Kulmala
Kaksipuoleisessa Katariina-keinussa keinuvat mielellään vaarit ja vauvat, yksipuolinen keinu taas sopii pienempäänkin pihaan. Värivalintoja kaikissa tuotteissa kaksi, sillä kukin tuote valmistetaan sekä vihertävänä että ruskean sävyisenä.

Kaksipuoleisessa Katariina-keinussa keinuvat mielellään vaarit ja vauvat, yksipuolinen keinu taas sopii pienempäänkin pihaan. Värivalintoja kaikissa tuotteissa kaksi, sillä kukin tuote valmistetaan sekä vihertävänä että ruskean sävyisenä.

Tehokas kaksikko

Sen verran korkeita pinoja jo talvikaudelta selvästi keventyneessä varastossa on, että tieto tekijäporukan koosta pääsee yllättämään. Kaikki valmiskappaleet kun on isketty kokoon yrittäjän lisäksi ainoastaan yhden palkkatyöläisen voimin.

– Kesätyöläinen meille tulee, kunhan koulut loppuvat, mutta muuten tämä on aikalailla kahden miehen työmaa, hän kertoo. Yrityksen tee-se-itse-aste ulottuu tekemisen lisäksi myös kuljetuksiin. Hallin vieressä seisovalla kuorma-autolla viedään suurin osa tuotteista maailmalle. Tälläkin viikolla yrittäjällä on tiedossa Karkkilan keikka, ja vasta edellisviikolla hän kävi tyhjentämässä lastin Pohjois-Karjalan Kiteellä saakka.

Yrittäjä ei kuitenkaan pane kuljetuspäiviä laisinkaan pahakseen. Pikemminkin päinvastoin. Etenkin se, että hän pääsee kiertämään vientireissuilla Suomea ja juttelemaan asiakkaiden kanssa, on hyvin mieluista.

– Ja hyvää vastapainoa tuolle verstaassa paukuttamiselle. Sitähän tässä saa kyllä tehdä vähän enemmänkin, mies naurahtaa.

Kuva: Ville Kulmala
Sami Yli-Kärkelällä on ehtinyt parissakymmenessä vuodessa muodostua jo aikamoinen rutiini tekemiseensä. Kauan ei kuvassa olevan Katariina-keinun katto-osankaan sahaamisessa nokka tuhise. Sekä keinut että pöytäkalusteet tehdään painekyllästetystä männystä.

Sami Yli-Kärkelällä on ehtinyt parissakymmenessä vuodessa muodostua jo aikamoinen rutiini tekemiseensä. Kauan ei kuvassa olevan Katariina-keinun katto-osankaan sahaamisessa nokka tuhise. Sekä keinut että pöytäkalusteet tehdään painekyllästetystä männystä.

Asiakaskuntana lähes koko maa

Kärkipuun keinuja on ostettu mukavasti omakotitalojen pihaan, mutta toinen merkittävä asiakaskunta löytyy taloyhtiöistä. Lukumääräisesti suurin osa keinuista päätyy tänä päivänä juuri asunto-osakeyhtiöiden pihoihin. Maantieteellisesti myyntialue on varsin laaja, sillä kihniöläisvalmisteisia keinuja on toimitettu ympäri maata ihan pohjoisinta osaa lukuun ottamatta. Ja tällä kertaa yritys voi rehellisesti sanoa olevansa se profeetta myös omalla maallaan, sillä mies myöntää, että Kihniön katukuvassa heidän valmistamansa keinut ovat varsin mukavasti edustettuina. Pirkanmaalla Kärkipuun tuotteet ovat muutenkin varsin vahvoilla muutaman jälleenmyyjän toimesta.

Laatu on selviö, mutta entä se hinta?

Sen verran Suomi-tuotteesta on kyse, että ulkomailta kilpailua pihakeinuille ei pahemmin tunnu löytyvän, kun taas pöytäpuolella tuottajia löytyy vähän ympäri Tellusta. Siitä mies on kuitenkin vakuuttunut, että kotimaiselle tuottajalle riittää sijaa markkinoilla.

– Riittää, kunhan hintalaatusuhde on kunnossa, mies virkkoo.

Se, että tuotteet ovat viimeisteltyjä ja materiaali korkealaatuista, ei tunnetusti ole Suomessa ongelma, mutta entäpä se hinta? Suomi kun ei valmistuttamisen kannalta ole taatusti se maapallon huokein vaihtoehto. Yrittäjällä on vinha peruste siihen, miten myös hinta on pystytty pitämään aisoissa.

– Vastauksen saa parhaiten varmaan, kun katsoo ympärilleen. Me toimimme täällä maaseudun rauhassa omissa tiloissamme, ja ylipäätään kiinteät kulumme ovat hyvin pienet. Se kaikki taas näkyy suoraan meidän hinnoittelussamme, mies selkeyttää.

Yrittäjä myöntää sen, että toki oma työpanos on sekin ratkaiseva. Välillä kun verstaalla tulee vietettyä varsin pitkiä päiviä. Tulevaisuuden toiveena onkin, että myynti kasvaisi vielä sen verran, että remmiin saataisiin vielä yksi kaveri lisää.


Kaupallinen yhteistyö

Pääaiheet

Sammio