Kaupallinen yhteistyö

Jouduitko somekriisiin? Leikkaa tästä ohjeet talteen!

Seuraan työkseni sosiaalista mediaa ja aina välillä pääsen seuraamaan ikävältä aitiopaikalta kriisin syntyä ja kehitystä. Somekriisin anatomia on usein hyvin samankaltainen, olipa kohteena yksittäinen henkilö tai isompi organisaatio.

Jouduitko somekriisiin? Leikkaa tästä ohjeet talteen!

Ville Kormilainen: Somekohu tuntuu usein epäreilulta.

 

Kaavan voisi tiivistää karkeasti vaikkapa näin:

1) Joku mokaa ja somekansa raivostuu

2) Kohu velloo ja ehkä mediakin kiinnostuu

3) Kohun kohde pyytää ”anteeksi niiltä, joita kohu on mahdollisesti loukannut”

4) Kohu kasvaa isommaksi, kun ”anteeksipyyntö” ei riitä somekansalle.

5) Kohun kohde tekee uuden, vilpittömämmän anteeksipyynnön

6) Seuraavana päivänä kohua ei muista kukaan

 

Somekohuista on tullut meille viihdettä, jota seuraamme popcornien kanssa. Meistä on hauska katsoa kohusopassa vellovaa firmaa tai kunnolla mokannutta yksityishenkilöä tekemässä ontuvaa anteeksipyyntöä. Tai puolustelemassa typerää tekoaan, joka tietysti liekittää kohun entistä isompiin mittasuhteisiin. Me ihmiset saamme valtavasti iloa siitä, kun joku epäonnistuu.

Somekohu saattaa kuitenkin vaania sinuakin silloin kun vähiten odotat. Jos isoveli valvoo tuntui aikamoiselta utopialta aikoinaan, nyt meitä todella valvotaan jatkuvasti. Valvojana on isoveljen sijaan kanssaihmiset ja mokilta on entistä vaikeampi piiloutua. Siksi helpoin ohje olisi varmasti sanoa, että älä mokaa, mutta sen noudattaminen on suunnilleen yhtä helppoa kuin kertoa karhulle pidättäytyä kakkaamasta metsään.

Siksi kokosin kolmen kohdan pikaohjeet somekriisinhallintana, jotka toimivat yhtä lailla organisaatioiden kuin ihmistenkin viestinnässä.

 

1. OLET TARKKAILUSSA – AINA JA KAIKKIALLA

Kaikkialla on näkyään kameroita, joka ikinen moka, joka ikinen sana, joka ikinen tilanne, josta voi saada kohun aikaan, takuuvarmasti sellaisen saa. Sanomiset ja tekemiset voidaan leikata irti asiayhteydestä ja pois laajemmasta kokonaisuudesta, sellaista se on, siitä on turha kitistä.

2. KUN KAKKA OSUU TUULETTIMEEN – MIETI JA VEDÄ HENKEÄ

Somekohu tuntuu usein epäreilulta: sanat ja teot on revitty irti asiayhteydestä ja videollakin näkyy vain pieni osa ja sitä ja tätä ja tuota. Tällainen selittely ei auta mitään, sillä kohussa nähdään vain kohu itsessään. Kun somekohu iskee, muutama nopea hengittely paperipussiin ja sitten mietintämyssy päähän: miten muut tämän asian näkevät. Kun siinä kohussa olennaista ei ole se, miten minä tai meidän firma asia koetaan, vaan se, miten muut asiaan suhtautuvat.

3. ÄLÄ PUOLUSTELE – JOS EI OLE PUOLUSTELTAVAA

Organisaation ja henkilön historialla, aiemmilla teoilla, arvoilla tai millään muullakaan ei siinä kohun keskellä ole juurikaan merkitystä. Somemokaa ja tyhmäilyä ei kannata puolustella, pyydä mieluummin anteeksi, päätä rintaan ja kohti uusia pettymyksiä. Toisaalta: jos olet toiminut oikein ja arvojesi mukaisesti, kerro se ja taistele. Voihan somekohu syntyä tyhjästäkin. Joskus.

 

Tekir

Tekir on liikkeenjohdon vaativan viestinnän kumppani ja konsultti. Ville Kormilainen on tehnyt Tekirillä sosiaalisen median operaatioita, sisältömarkkinoinnin suunnittelua sekä mediasuhteiden hoitamista. Hän vastaa Tekir Kuhina -yksiköstä.

Tekir.fi

Kuhina.fi

 


Kaupallinen yhteistyö

Pääaiheet