Kaupallinen yhteistyö

Ämpärikansa lankesi suureen huonekaluhuijaukseen sosiaalisessa mediassa

Ämpärikansa lankesi suureen huonekaluhuijaukseen sosiaalisessa mediassa

Ville Kormilainen Tekiristä: tarvitsemmeko aikuisten mediakasvatusta?

Alkuviikosta suomalaisia hellittiin oikein urakalla sosiaalisen median kilpailulla. ”Ikea Finland” -niminen Facebook-sivusto julkaisi kilpailun, jossa pääpalkintona oli tarjolla huimat 150 000 euroa lahjakorttien muodossa. Suomalaiset tarttuivatkin syöttiin sankoin joukoin. Vuorokaudessa kilpailu oli kerännyt lähes 7 000 jakoa, 13 000 tykkäystä ja yli 13 000 kommentti.

Kilpailussa oli tosin ainoastaan yksi pieni ongelma. ”Ikea Finland” -sivustolla ei ole mitään tekemistä ruotsalaisen huonekalujätin kanssa. Itse asiassa koko sivusto perustettiin vain päivää ennen kilpailun lanseeraamista. Kyseessä on siis klassinen Facebook-huijauskisa, jossa ei tietenkään valita voittajaa eikä mitään palkintoa kenellekään ole tiedossa.

Somehuijaukset eivät ole harvinaisia. Lähes viikoittain sosiaalisen median fiidissä tulee vastaan kilpailuja, joissa arvotaan autoja, savusaunoja ja massiivisia grillikatoksia tekaistuilla brändeillä. Joskus näitä naamioidaan myös olemassa olevien brändien nimiin, kuten vaikkapa tuore ”Ikea”-kisa. Myös kodinkonejätti Gigantti joutuu tämän tästä somekisahuijausten kohteeksi.

Käytämme paljon aikaa lasten mediakasvatuksesta puhumiseen. Ehkä kuitenkin somehuijausten valossa aikaa pitäisi käyttää vahintäänkin yhtä paljon aikuisten mediakasvatukseen. Vaikka sosiaalisen median fiidi lipuu silmiemme ohi sekunnin murto-osissa, aikuisella pitäisi olla kuitenkin sen verran ajattelua mukana, että uhrautuisi edes hetken miettimään, voiko tällainen kilpailu olla edes tottakaan.

Huijauskilpailun erottaa päähän poksahtavasta kysymyksestä: voiko tämä olla tottakaan? Ja jos kisa kuulostaa liian hyvältä ollakseen totta, se harvoin sitä on. Myös pikavilkaisu esimerkiksi tekaistuun ”Ikea Finland” -sivustoon paljastaa heti kyseessä olevan huijaus. Jos sivulla ei löydy päivityksiä kilpailua edeltävältä ajalta, kannattaa miettiä, voiko jättimäinen huonekaluketju operoida vuonna 2018 sosiaalista mediaa yhden postauksen varassa. No ei voi.

Entä sitten? Mitä väliä yhdestä somekilpailusta? Ei varmaankaan paljon mitään, mutta jos napataan aasinsilta vuoden 2016 Yhdysvaltojen presidentinvaaleihin ja Venäjältä tehtyihin tekaistuihin mainoskampanjoihin, joissa painettiin Trumpia ylös ja Hillary Clintonia alas, ei meillä suomalaisilla Ikea-kisan valossa ole paljon varaa naureskella Jenkkien tyhmyydelle. Eduskuntavaaleihin on aikaa enää alle vuosi ja jos kymmenet tuhannet suomalaiset lankeavat yksinkertaiseen Ikea-huijaukseen näin helposti, voi vain miettiä, millaista valepropagandaa suostumme jakamaan vaalien alla, jos sellaista fiidiimme tupsahtaa.

Vai onko sittenkin niin, että me olemme niin optimistista ämpäri- ja lottokansaa, että kilpailuun osallistuminen kannattaa, koska siihen osallistui naapurikin ja toisaalta, pessimisti ei pety vaikka huijauskilpailuun osallistuisikin?

Tekir on liikkeenjohdon vaativan viestinnän kumppani ja konsultti. Ville Kormilainen on tehnyt Tekirillä sosiaalisen median operaatioita, sisältömarkkinoinnin suunnittelua sekä mediasuhteiden hoitamista. Hän vastaa Tekir Kuhina -yksiköstä.

Tärkein palvelumme on ajattelu.

http://tekir.fi/


Kaupallinen yhteistyö

Pääaiheet

Sammio