Miten Tampereesta tehdään pyöräilijän taivas?

Heidi Pesonen Tampere sai Hollannista sparrausapua pyöräilyolosuhteiden parantamiseen. Pyysimme hollantilaisia asiantuntijoita hahmottelemaan Tampereelle pyöräilyn kolme tulevaisuutta. Vaihtoehto 1: Tampereesta pyöräilijän taivas Hollantilaiset pyöräilylähettiläät tietävät, miten Tampereesta tehdään pyöräilijän taivas. - Teidän pitäisi laajentaa verkostoa. Ennen kaikkea niin, että yhteydet toimisivat paremmin ja pyörätiet olisivat leveämpiä, linjaa Herbert Tiemens. Pyöräily on sosiaalista toimintaa, joten pyörätiellä pitäisi pystyä polkemaan rinnakkain. Rico Andriesse jatkaa, että Tampereen pyöräilyverkostoa pitäisi myös monipuolistaa niin, että pyöräilijä voisi valita esimerkiksi suoran ja nopean reitin, maisemareitin tai lasten kanssa polkiessa äärimmäisen turvallisen reitin. Vaihtoehtojen lisäämiseksi ei aina tarvita edes uutta pyörätietä. Pyörätiet ovat paikallaan siellä, missä autojen nopeudet ovat kovempia. Osalla kaduista autojen nopeutta voi alentaa, jolloin pyöräilijät voivat ajaa autokaistan oikeaa reunaa samaan suuntaan kuin autot. Se tekee liikenteestä ennakoitavaa. Pyöräilijän taivaassa on myös turvallisia pysäköintipaikkoja. Vaihtoehto 2: Katu kadulta pyöräilykaupungiksi Entä, kun rahakirstuun täytyy katsoa, eikä kaikkea voi tehdä pyöräilyn ehdoilla? Dick van Veen muistuttaa, että pyöräilyolosuhteita laitettiin Hollannissa kuntoon 30 vuotta. Realistista on, että olosuhteet paranevat Tampereellakin katu kerrallaan. Van Veen kehottaa kuitenkin näyttämään jollakin kadulla, millaiset pyöräilymahdollisuudet oikeasti voidaan järjestää, kun se tehdään viimeisen päälle. Hollantilaisten mielestä moni asia on jo mallillaan, eikä Tampere kuulu pyöräilyn kehitysmaihin. Silti heitä ihmetytti Tampereella pyöräillessään, miten vähän vastaan tuli pyöräileviä lapsia, tai nuoria, jotka ajavat jutustellen rinnakkain. Myöskään tarakalla kyydittäviä ei näkynyt. Sen sijaan vastaan tuli koko joukko nastarenkailla, heijastinasuilla ja kypärillä varustautuneita pyöräilijöitä. - Täällä vain rohkeat ihmiset pyöräilevät. Jatkossa se pitäisi saada houkuttelevaksi vaihtoehdoksi myös vähemmän rohkeille, van Veen heittää. Vaihtoehto 3: Jos edes muutama pyöräteline Entä jos pyöräilyolosuhteiden parantaminen ei saa tuottaa vaivaa eikä rahanmenoa. Mitä mahdollisuuksia meillä silloin on? Aina voi lisätä pyörätelineitä, vinkkaavat hollantilaiset. Se on edullinen ja helppo tapa parantaa pyöräilyolosuhteita ja markkinoida pyöräilyä. Eikä välttämättä ole pahitteeksi, vaikkei kaikille asuntokaduille edes aleta puuhata jalkakäytäviä ja pyöräteitä. Dick van Veen huomauttaa, että halvemmaksi tulee markkinoida ihmisille sitä, että kadut ovat niiden käyttäjien yhteisiä, ja kaikki ovat vastuussa toistensa turvallisuudesta. - On havaittu, että autoilijat ajavat varovaisemmin, kun pyöräilijät ja jalankulkijat kulkevat samalla tiellä, hän sanoo. Pyöräilylähettiläät eivät kuitenkaan usko, etteikö pyöräilyn kehittämiseen Tampereella riittäisi jatkossakin sekä rahaa että halua. Laadukkaita ratkaisuja on tehty jo nytkin. Herbert Tiemens kehuu muun muassa Rogankadun alikulkua ja hienoja kevyen liikenteen siltoja. Fakta Näkemyksiä Hollannista Hollantilaiset pyöräilylähettiläät, pyöräilyn kehittämisen asiantuntijat Herbert Tiemens, Rico Andriesse ja Dick van Veen kävivät Tampereella 28.-29.10. He tutustuivat Tampereen pyöräilymahdollisuuksiin ja ongelmakohtiin muun muassa pyöräilemällä. Sitten he arvioivat kaupungin asiantuntijoiden kanssa pyöräilyolosuhteita ja -suunnitelmia. Koulutuksen järjestivät Tampereen kaupunki ja Alankomaiden suurlähetystö. Järjestelyissä oli tärkeässä roolissa Hollannin suurlähettiläs Henk Swarttouw, joka tunnetaan aktiivisena pyöräilyn puolestapuhujana. Keskiviikkona täysi tupa ihmisiä keskusteli aiheesta avoimessa seminaarissa Työväenmuseo Werstaassa. Näissä ongelmia Hollantilaiset pitivät ongelmallisena muun muassa sitä, että paikoin pyöräilijät joutuvat kiertämään, vaikka autoille on suora reitti. Pyörätiet myös joskus päättyvät yllättäen, ja niiden varrella on autotien ylityksiä hankalissa paikoissa. Hollannissa ei käytetä pyöräilykypärää. Kypärä viestii siitä, että pyöräily on vaarallista. Kypärän sijaan tarvitaan laadukasta suunnittelua. Dick van Veen


← Arkistoon

Tämä juttu on vanhan sivustomme juttu. Se saattaa olla puutteellinen sisällöltään. Pahoittelemme. Tutustu uusimpiin juttuihimme etusivulla

Pääaiheet