Jämin turman tutkijat: Tässä on pilotin kertomus

Alma Media Jämijärven onnettomuuden tutkijoilla on edessä todella vaikea haaste. Kahdeksan ihmisen kuolemaan johtaneen lento-onnettomuuden kulku on edelleen suurilta osin hämärän peitossa, vaikka kaikkia kolmea pelastunutta kuultiin maanantain aikana. Onnettomuustutkintakeskuksen johtava tutkija Ismo Aaltonen sanoo, ettei tutkijoilla ole edelleenkään mitään käsitystä, miksi kone ajautui syöksykierteeseen. - Miksi? Se on nyt päällimmäinen kysymys. Syytä ei vielä ole. Selviytyneiden kuulemisen perusteella ei pystytä sanomaan mitään. He ovat pystyneet selvittämään, mitä on tapahtunut. Meidän intressimme on selvittää, mitä tapahtui. Onnettomuustutkijoiden painopiste on nyt paikkatutkinnassa. Tutkijat saavat tänään käsiinsä itse rakennetun koneen piirustukset. - Yritämme pala palalta katsoa konetta, löytyykö mitään vinkkejä. Se on tämän ja huomisen päivän askare. Kone tuhoutui onnettomuudessa pahasti. Aaltonen on kuitenkin optimistinen, että tuhkan keskeltä löytyisi tieto onnettomuuden syystä. - Me ollaan optimisteja, että asia selviää. Optimisti pitää olla. Toivotaan parasta. Onnettomuustutkinta tiedotti jo maanantaina, että onnettomuuden aiheutti ilmeisesti koneen pituusohjauksessa sattunut nokan painauma. Siitä syntyi kohtalokas syöksykierre. Pituusohjauksella voidaan vaikuttaa koneen lentokorkeuteen. - Sauvasta vedetään ja nokka nousee. Kun sitä työnnetään, nokka laskee, Aaltonen havainnollistaa. Aaltosen mukaan koneen pilotilla ei ole mitään käsitystä, miksi nokka laski. Pilotti ei Aaltosen tietojen käyttänyt pituusohjausta onnettomuustilanteessa. - Nokan asento on yllättäen mennyt alas kesken vaakalennon. On tullut negatiivista g-voimaa, eli koneessa olleet ihmiset ovat pyrkineet nousemaan ilmaan. Eli on tapahtunut nokkausliike.


← Arkistoon

Tämä juttu on vanhan sivustomme juttu. Se saattaa olla puutteellinen sisällöltään. Pahoittelemme. Tutustu uusimpiin juttuihimme etusivulla

Pääaiheet