Sosiaalisen median alkoholimainontaa rajoitetaan: Käyttäjä ei saa itse jakaa mainoksia

STT Sosiaalisen median alkoholimainontaan on tulossa rajoituksia. Hallitus on antanut eduskunnalle lakiesityksen, joka rajoittaa erityisesti lapsiin ja nuoriin kohdistuvaa alkoholimainontaa. Laki kieltäisi mainonnan, jossa sosiaalisen median käyttäjät jakavat alkoholimainoksia eteenpäin omille verkostoilleen. Myös mainoskampanjat, joissa käytetään kuluttajien ottamia kuvia tai videoita olisivat kiellettyjä. Mietojen alkoholijuomien mainontaa internetissä ei aiota kieltää kokonaan. Alkoholimainonnan rajoituksista käytiin tiukkaa vääntöä hallituspuolueiden kesken. Sosiaali- ja terveysministeriö esitti lakiin mielikuvamainonnan täyskieltoa, mutta hallitus ei päässyt asiasta sopuun. Tiettävästi ehdotusta vastusti ainoastaan kokoomus. Sen sijaan rajoituksia tulee erityisesti ulkomainontaan. Mainonta kielletään esimerkiksi bussipysäkeillä ja mainostauluissa, mutta sallitaan edelleen yleisötapahtumien pysyvillä mainospaikoilla. Televisiossa ja radiossa mietoja alkoholijuomia saisi mainostaa vastaa kello 22 jälkeen ja ennen aamuseitsemää. Nykyisin mainonnan saa aloittaa jo kello 21.


← Arkistoon

Tämä juttu on vanhan sivustomme juttu. Se saattaa olla puutteellinen sisällöltään. Pahoittelemme. Tutustu uusimpiin juttuihimme etusivulla

Pääaiheet