Milla Sallinen

Selkä tai polvi kipeä? Syyllinen erilaisiin kiputiloihin voi piillä paljon alempana.

Monilla on jaloissaan virheasentoja. Näistä seuraa askeltamisvirheitä ja kiputiloja.

Polvea kolottaa, selkää vihloo. Hetkellinen apu voi löytyä hieronnasta, naprapaatilta tai joskus jopa leikkauspöydän kautta, mutta onko itse kivun syypää hoidettu?

Usein syyllinen löytyy sieltä, mistä liikekin saa alkunsa: jalkapöydistä ja nilkoista.

Jalkojen virheasennot ovat yleisempiä kuin uskommekaan. On arvioitu, että valtaosalla, jopa 75 prosentilla on jaloissaan jokin virheasento. Suurin osa ei tiedä omaa jalkatyyppiään lainkaan.

Osa oirehtii jo nuorena, osa vanhempana. Onnekkaimmat voivat selvitä ilman suuria ongelmia.

Fysio- tai jalkaterapeutin pakeille hakeudutaan usein siinä vaiheessa, kun kipuja on jo ilmennyt. Alaraajaongelmiin erikoistuneen fysioterapeutti Mauri Laukkasen mukaan lähtöongelma voi olla pieni, mutta yleensä se kertautuu.- Jos esimerkiksi nilkan nivelkulma on muuttunut, aiheutuu muutoksia myös ylempiin niveliin.

Fysioterapeutin vastaanotolle tulevat pohtivat usein, ovatko he aiheuttaneet virheasennot itse liian pienillä kengillä tai huonosti tukevilla tossuilla.

- Ei virheasentoa voi laittaa pelkästään kenkien piikkiin, kyllä siinä on perimällä iso merkitys. Toki myös ikääntymisellä, liikuntatottumuksilla, painolla ja perussairauksilla, kuten diabeteksella on osuutensa.

Jos jalassa on virheasento, kenkien valintaan on kiinnitettävä erityistä huomiota.

- Esimerkiksi juoksukengän valinta voi korjata jo virheasennon.

Joskus tarvitaan vielä ortoosi eli tukipohjallinen.

- Tukipohjallisilla ei pyritä pönkkäämään jalkaa liikkumattomaksi oikeaan asentoon. Päätavoite on tukea jalkaa juuri oikeasta kohdasta, jotta askellus ja jalan normaali toiminta voi palata, ja koko kehon linjaus oikenee.

Mitä aikaisemmassa vaiheessa virheasentoon kiinnitetään huomiota, sitä parempi.

- Esimerkiksi lapsen ja nuoren jalat mukautuvat hyvin asentokorjauksiin kasvun loppuun asti.

Tästä huolimatta kouluterveydenhuollossa reagoidaan Laukkasen mukaan liian harvoin virheasentoihin, asiaa vain "seurataan".

Lasten jalkojen kehitystä haittaavina tekijöinä on passiivisuus.

- Lapsen jalka kehittyy liikkuessaan. Jos liikuntaa ei ole tarpeeksi, lihakset ja nivelet eivät kehity normaalisti, ja virheasentoja tulee todennäköisemmin.

Jalan virheasennot

Jalka jaetaan kolmeen osaan; etu-, keski- ja takaosaan. Kaikissa voi olla asentovirheitä.

Seistessämme jalkapohjan painon tulisi jakaantua tasaisesti kolmen eri pisteen päälle. Tällöin kuormitus jakautuu suoraan nilkkaan ja edelleen polville. Kun paino ei jakaannu tasaisesti, se kertoo virheasennosta tai ryhtivirheestä.

Pronaatio ja supinaatio ovat jalan luonnollisia liikkeitä.

Nilkan asentovirheistä käytetään nimityksiä nilkan valgus (kantaluu kallistuu ulospäin) tai nilkan varus (kantaluu kallistuu sisäänpäin). Valgus liittyy usein ylipronaatioon ja varus alipronaatioon.

Jalan holvien virhetyyppejä ovat kaarijalka ja lattajalka.

Ylipronaatio

Mikä: Kantaluun pää kääntyy voimakkaasti ulospäin ja nilkasta lähtien sisäänpäin. Paino jakaantuu pääasiassa jalan sisäsyrjälle. Usein jalkapöydän sisäkaari on madaltunut ja jalan painopiste on sisäsivulla, eli jalka painuu "linttaan ".

Huomaa : Ylipronaatiota voi olla myös muilla kuin lattajalkaisilla, myös hyvin korkeakaarisilla jaloilla.

Oireilu : Jalan sisäsyrjät ovat kovassa venytyksessä, jännetulehdukset ja venähdykset ovat mahdollisia. Jalan ulkosyrjän lihasten kiputilat, penikkatauti, akillesjänteen tulehdus tai kantapääkipu.

Mikä aiheuttaa : Perimä, eli lähinnä nivelten löysyys. Ylipronaatiota voi aiheuttaa myös ylipaino, seisomatyö, huono lihaskunto, ikääntyminen tai runsas harjoittelu.

Tarkista : Ovatko kenkiesi sisäsyrjät kuluneet? Katso jalkojasi peilistä kun niiaat: Kääntyvätkö nilkka ja jalkaterän sisäsyrjä sisäänpäin?

Hoito : Jalat tarvitsevat kengissä tukea jalan sisäsyrjälle. Erikoispohjallisilla tuetaan esimerkiksi kantaluun asentoa.

Liiallinen supinaatio (alipronaatio)

Mikä: Kantaluu kääntyy sisäänpäin, nilkat ulospäin. Myös jalan etuosa kääntyy liiaksi sisäänpäin. Painopiste on usein jalan ulkosyrjällä.

Oireilu: Jalan iskunvaimennus on huono. Akillesjänteen ja polven ulkosyrjän ongelmat ovat yleisiä.

Hoito: Liikkuvuutta lisäävät harjoitteet. Jäykkään nilkkaan tehdään tukipohjallinen, joka ohjaa jalkaa enemmän pronaation suuntaan.

Lattajalka

Yleisnimitys useille jalkaterän virheasennoille. Jalkaterän luonnolliset kaaret ovat mataloituneet. Usein myös kantaluu alkaa kääntyä sisäänpäin ja nilkka ylipronatoi. Painopiste on jalan sisäsyrjillä, jotka väsyvätkin etenkin liikkuessa.

Usein synnynnäinen, mutta voi kehittyä myös aikuisena esimerkiksi raskauden tai ikääntymisen myötä tukirakenteiden löystyessä.

Huomaa: Kaikki lattajalkaiset eivät tarvitse hoitoa. Jalkapöytä voi ollakin lattana paikallaan seistessä, mutta liikkuessa jalka saa kaaren ja sillä voi liikkua hyvinkin toimivasti. Lapsella lattajalka on osa jalkaterien normaalia kehitystä. Kouluikään tultaessa jalkapöydän kaarirakenteiden pitäisi olla jo näkyvissä.

Hoito: Tukipohjallisilla estetään jalan sisään kallistuminen.

Kaarijalka

Yleinen, joskin lattajalkaa harvinaisempi jalkaterän virheasento. Painopiste on pistemäisesti päkiällä ja kantapäällä. Kantaisku on terävä ja jousto alentunut.

Oireilu: Jalkaterä on jäykkä ja väsyy nopeasti liikunnassa. Jalka kuormittuu ulkoreunaltaan ja on siksi altis nilkan nyrjähdyksille. Pohjelihakset usein kireät.

Hoito: Tukipohjallisilla pyritään lisäämään jalkapohjien tukipintaa ja iskunvaimennusta. Yksilöllinen voimisteluohjelma.


Kommentit (4)

  • jäsenkorjaus auttaa

    Itselläni olleet jalan virheasennot on saatu korjattua kalevalaisella jäsenkorjauksella. Hoitajat löytyvät osoitteesta http://www.kansanlaakintaseura.fi/hoitajat/

  • Yksilöllistä tietenkin

    Omlla kohdalla kantajännetulehdukseen auttoi vain tukiphjallinen joka nosti holvikaarta. Omaan lattajalan ja vaivat alkoivat 45 vuotiaana. Ensin kävin kalliissa testissä ja jaloille muotoiltiin omat tukipohjalliset, mutta myöhemmin huomasin, että ostetut ”normi” tukipohjalliset oli aivan yhtä hyviä. Nyt jo 10 vuotta tukipohjallisilla ilman kantajänneongelmia.

Kirjoita kommentti

Perustele, kirjoita selkeästi, älä vähättele ihmisiä, ÄLÄ HUUDA. Pysy aiheessa ja muista käytöstavat. Kommentit luetaan ja tarvittaessa muokataan ennen julkaisua.

Meillä on nollatoleranssi alatyyliselle ilmaisulle, henkilöön käyvälle arvostelulle ja vihamielisyydelle. Emme julkaise kommentteja, joiden ainoa sisältö on negatiivinen mielipide vailla perusteluja. Jätämme julkaisematta myös ne kommentit, joissa ei lainkaan piitata oikeinkirjoituksesta kuten isoista alkukirjaimista tai välilyönneistä.

Kiitos etukäteen rakentavasta kommentistasi!

Pääaiheet