Geriatrian professori Jaakko Valvanne yli 60-vuotiaille: Haluatko palvelutaloon? Ellet, toimi näin

Kokosimme 18 syytä harrastaa liikuntaa. Mikä on näistä sinulle motivoivin syy?

Emil Bobyrev
Geriatrian professori Jaakko Valvanne yli 60-vuotiaille: Haluatko palvelutaloon? Ellet, toimi näin

Geriatrian professori Jaakko Valvanne kannustaa kaikkia heittämään ennakkoasenteet nurkkaan ja lähtemään liikkeelle. Hiihtäminen on yli 60-vuotiaille parhainta lääkettä. Hiihto myös parantaa tasapainoa ja estää siten kaatumisia, tietää Ikifitin palvelujohtaja Katja Aho.

Tiina ElliläAamulehti

Mitä hyötyä liikunnasta on yli 60-vuotiaalle? Tätä kysyimme geriatrian professorilta Jaakko Valvanteelta. Lista pätee toki nuorempiinkin.

1. Liikunta pitää palvelutalon kaukana. Moni haluaa asua kotona mahdollisimman pitkään, ja mitä parempi liikuntakyky ihmisellä on, sitä pidempään kotona asuminen on mahdollista.

- Olemme puolisoni kanssa rakentaneet talon Keski-Suomeen. Haluamme viettää täällä monta hyvää vuotta. Suurin riski on, ettemme enää pärjäisi täällä ja pitäisi muuttaa palvelutaloon, joka on meille kauhistus, Valvanne sanoo omasta kokemuksestaan.

2. Kun vältät istumista, pienennät diabeteksen ja sydänsairauksien riskiä sekä parannat aineenvaihduntaasi.

- Seisomisesta pitäisi tulla toinen luonto: sei-soo! Pelkästään liikkuminen ei ole tärkeää, vaan myös istumisen välttäminen. Istuminen on tutkimusten mukaan melkein samanlainen riskitekijä kuin tupakointi, liikkumattomuus, ylipaino ja verenpainetauti.

- Istuminen on myös liikuntaa harrastavalle ihmiselle vaarallista. Jos vaikka kahdeksan tunnin päivittäisen istumisen puolittaa tai edes vähentää istumisen kuuteen tuntiin, sekin on hyvä.

Jaakko Valvanne pitää opiskelijoille luentonsa seisten ja tekee kotona töitä seisten; työpöydän virkaa toimittaa kamiinan päälle asetettu levy.

Jos Valvanteen on pakko istua, hän pitää tuolin päällä satulaistuinta, joka pitää selkä- ja vatsalihakset jännityksessä.

- Joskus sosiaalisista syistä on pakko istua, kuten jos vaikka katsotaan jotain hempeää elokuvaa, Valvanne myöntää.

Valvanteen motivoivat seisojaksi amerikkalaisen kirjailijan Philip Rothin esimerkki, fysioterapeutti sekä oma veli.

- Nuorempi veljeni Sakari seisoo kaiket päivät töissä ja mä ajattelin, etten voi olla veljeäni huonompi.

Yli 60-vuotiaan on hyvä miettiä kotinsa sisustusta löhölinnoineen ja nojatuoleineen: Voisitko hankkia sähköisen seisomapöydän, jonka ääressä söisit, lukisit lehteä, käyttäisit tietokonetta ja ehkä myös katsoisit televisiota?

3. Toimintakykysi sekä itsemääräämiskykysi säilyvät.

- Kun kykenet omatoimisesti liikkumaan, voit lähteä pois sellaisesta paikasta tai seurasta, jossa et viihdy sekä mennä sinne, minne haluat.

- Sairaalassa, palvelutalossa ja hoivakodissa on tärkeää päästä itse esimerkiksi vessaan, ruokasaliin tai ulos silloin, kun itsellä on siihen tarve, Valvanne selventää.

4. Yhtä paljon kuin liikut, saat elämää lisää. Samalla liikunta parantaa elämänlaatua.

5. Kroonisten keuhkosairauksien parhaita lääkkeitä on liikunta. Esimerkiksi astma, keuhkolaajentuma ja krooninen keuhkoputkentulehdus ovat iäkkäillä yleisiä.

- Jos näitä sairastavat lisäävät päivittäisten askelten määrä vaikka tuhannella, heidän keuhkotoimintansa paranee oleellisesti.

Tuhat askelta tarkoittaa noin 600–800:aa metriä askeleen pituudesta riippuen.

6. Mieli virkistyy. Liikunta tuottaa mielihyvähormoneja ja on tehokas hoito lievään masennukseen.

Liikunnan pitää olla kivaa. Siksi: etsi liikuntamuoto, jota teet mielelläsi. Sellaisia kyllä löytyy, kun kokeilee.

- Minä kävin pari kertaa kuntosalilla, mutta se ei ole minun juttuni, paljastaa Valvanne.

Moni iäkäs on tottunut tekemään töitä, ja kuntoilu saattaa tuntua turhanpäiväiseltä. Heille voi sopia tämä:

- Puutarhanhoito ja pihanhoito ovat hyviä liikuntamuotoja. Siinä saa aikaiseksi näkyvää: kuopankaivuu, lumen luominen, mullan kantaminen ja kivien kääntäminen.

- Ja vaikka tekisikin fyysistä työtä, olisi silti hyvä harrastaa liikuntaa.

7. Liikunnan sosiaalisuus on vastalääkettä yksinäisyydelle.

- Useimmat meistä tykkäävät liikkua ryhmässä. Monet seniorit tykkäävät käydä kuntosalilla, jos siellä on senioriryhmä. Voi myös liikkua pariskunnittain; sehän on sitten jo sosiaalinen tapahtuma, Valvanne heittää.

8. Kun liikut, toimit niin kuin ihmisen kuuluisikin. Ihminen on tarkoitettu liikkuvaksi.

- Se, että olemme ruvenneet istumaan, on muutosta aiempaan, luonnolliseen tilaan. On luonnotonta, että maailmassa ajetaan joka paikkaan autolla ja illat istutaan ja katsotaan televisiota tai tietokonetta. Se on ihmisen biologian vastaista, Jaakko Valvanne sanoo.

9. Diabeteksen, sydän- ja verenkiertosairauksien, verenpaineen sekä joidenkin syöpien kehittymisen riski pienenee.

Tutkimusten mukaan liikkuminen vähentää kolorektaalisyövän riskiä sekä todennäköisesti vähentää endometriumin, postmenopausaalisen rintasyövän, eturauhassyövän ja mahdollisesti myös haimasyövän riskiä.

Liikunta vähentää myös syöpien uusiutumista sekä pidentää potilaiden elossaoloaikaa etenkin rinta-, kolorektaali-, eturauhas- ja munasarjasyövissä.

10. Nivelrikon tärkein kivunhoitomuoto on liikunta. Liikunta myös ehkäisee ylipainoa, joka on haitaksi nivelrikkoiselle.

11. Liikunta parantaa tasapainoa ja estää kaatumasta.

- Kannattaa omaksua tapa, joka on helppo liittää päivittäisiin rutiineihin. Itse pesen ylähampaat vasemmalla jalalla seisten ja alahampaat oikealla jalalla seisten.

12. Liikkumalla estät osteoporoosia eli luuston haurastumista.

- Käveleminenkin on parempaa kuin ei mitään, mutta pieni juoksentelu tai metsämaastossa liikkuminen on vielä parempaa, koska siinä tulee tömähtelyjä, Jaakko Valvanne sanoo.

13. Kolesteroli laskee ja diabeteksen riski pienenee.

14. Vähäinenkin liikunnan lisäys vaikuttaa. Koskaan ei ole liian myöhäistä aloittaa.

- Jos pari kertaa viikossa kävelyllä käyvä alkaa tehdä vielä yhden kävelykerran lisää viikossa, siitä on heti hyötyä. Heti ei tarvitse ottaa sellaista puoli tuntia joka päivä -asennetta, Valvanne sanoo.

15. Lihakset voimistuvat, jos saat riittävästi valkuaisainetta eli proteiinia sekä rasvaa, josta saa energiaa. Moni yksin asuva ei viitsi tehdä itselleen ruokaa.

- Olisi hyvä käydä lounaalla paikassa, jossa näet muitakin ihmisiä, Jaakko Valvanne ehdottaa.

16. Voimaharjoittelu vahvistaa lihaksiasi, jolloin jaksat paremmin.

- Kävely tai pyöräily eivät vahvista lihaksia riittävästi. Lisäksi tarvitaan voimaharjoitusta yksi–kaksi kertaa viikossa.

17. Liikunta palvelutalossa pitää sinut kunnossa ja ehkä estää siirtoa sairaalaan.

- Jos päädyt palvelutaloon tai sairaalaan, liiku sielläkin joka päivä. Näissä paikoissa entistä vähäisempi liikkuminen heikentää ihmisen kuntoa edelleen.

- Sairaalat on suunniteltu vuoteita, lääkäreitä ja hoitajia varten. Ei raihnaisia vanhuksia varten, jotta he pääsisivät ylös ja liikkumaan. Itse olen kirjannut hoitotahtooni, että jos minulta menee muisti ja joudun hoivakotiin, että minun tulisi kävellä vähintään 3 000 askelta päivässä, Jaakko Valvanne kertoo.

18. Liikunta estää muistin heikentymistä sekä edistää muistisairaan muistitoimintoja sekä liikkumis- ja toimintakykyä.

Jos olet hyväkuntoinen, oireeton seniori, voit turvallisin mielin lisätä asteittain liikuntaa, sanoo geriatrian professori Jaakko Valvanne.

- Jos sinulla on kroonisia sairauksia, erityisesti nivelkipuja, sydänoireita tai hengenahdistusta, olisi tarpeen käydä lääkärissä ennen liikunnan lisäystä tai uuden liikuntaharrastuksen aloittamista. monisairaille ja ikäihmisille.

- Lisäksi suosittelen asiantuntevan fysioterapeutin henkilökohtaista valmennusta ihmisille, joiden toimintakyky on heikentynyt.

Katso Jaakko Valvanteen vinkit, joilla voit auttaa ikääntyvää läheistäsi säilyttämään muistinsa:

 

Tule liikkumaan Kaupin urheilukentälle!

Mikä: Ulkoilu- ja maastohiihtotapahtuma Liikuntailoa ja kuntoa elämään 60 +

Milloin: 10. tammikuuta 2017 kello 13–16.

Missä: Kaupin urheilukentällä, Kuntokatu 5, Tampere

Miksi: Ikääntyviä halutaan kannustaa liikkumaan ja säilyttämään toimintakykynsä.

Hinta: Ilmainen

Tarkoitettu: Kaikille hyvinvoinnistaan kiinnostuneille yli 60-vuotiaille.

Tarjolla: Ulkoilua, liikuntaa, terveysneuvontaa ja verenpaineen mittausta. Sukset saa maksutta lainaan paikan päältä. Kokeiltavana myös suksia, joita ei tarvitse voidella. Neuvoja hiihtotekniikan hiomiseen. Kahvia ja mehua.

Lisäksi: Fysioterapeutit huolehtivat alkuverryttelystä ja lihashuollosta.

Latu: Hyvä ja tasainen.

Lisäksi: Kaupin urheilupuiston wc-, pesu- ja pukutilat ovat tapahtuman aikana käytettävissä.

Järjestäjät: Tampereen kaupungin kulttuuri- ja liikuntatoimi, Ukk-instituutti, Ikifit Oy, Tampereen ammattikorkeakoulun sairaanhoito-opiskelijat, Varalan urheiluopiston liikunnanohjaajaopiskelijat, Oy Patrol Ab, Intersport Koskikeskus Tampere ja Aamulehti.

Korjaus 9.1.2016 kello 11.24: Jutussa oli mainittu järjestäjätahona Tredun sairaanhoito-opiskelijat. Tredussa ei opiskele sairaanhoitajia, vaan järjestäjinä ovat mukana Tampereen ammattikorkeakoulun eli Tamkin sairaanhoitajaopiskelijata opiskelijat.


Lue myös nämä


Kommentit (32)

  • Mikä on totuus

    Palvelutaloja on erilaisi ja niiden palvelutaso on erilainen. Joissakin ei saa palveluja lainkaan tai niihin ei rahat riitä,.
    Mutta jos pääsee vankilaan, voi harrastaa ja lääkäriin pääsee tarvittaessa. On lomia ja perhetapaamisia.
    Uusissa avavankiloissa on televisiot ja stereot ”selleissä”, on mahdollisuus nettiin ja omaan puhelimeen.
    Kuulin juuri eräältä vankilassa olevalta mieheltä, että hän saa todennäköisesti oman auton käyttöönsä voidakseen käydä opiskelemassa läheisessä taajamassa.
    Tämä kaikki on hyvää ja kaunista enkä kadehdi vankeja. Sanonpahan vain että vankeinhoito on ajanut vanustenhoidon ohi. Itse olen sota-ajan lapsi ja tehnyt ikäni raskasta työtä ja maksanut veroni. Jo lapsena elätin 8-lapsista perhettä kun isä kuoli sodassa saamiinsa vammoihin.

  • yksinäinen " vanki" palvelutalossa

    Petyin vähän kun minulle vakuutettiin että palvelutalossa saa kaiken tarvittavan avun. Muutettuani selvisii etteivät palvelutalon huoneistot kuulu enää palvelujen piiriin.
    Nyt olen yksin oman onneni varassa. Ulos on lupa mennä jos omin jaloin pääsee. Onneksi poika asuu lähellä ja käyapteekissa ja ruokakaupassa kerran viikossa jos töiltään ehtii. Palvelutalon päivystystoimiston puhelinnumeroakaan en saanut, vaan kehottivat soittamaan yleiseen hätänumeroon jos saan sydänkohtauksen tai aivoinfraktin tai kaadun enkä pääse omin avuin ylös. Se on hassua kun päivystystoimisto on aivan viereisessä rakennuksessa.
    On sepelvaltimotauti, oli paha aivoverenvuoto, nilkat ja polvet ovat auto-onnettemuuden jälkeen niin rikki, että roskapussin ulosvieminen on tuskallista. Olen siis todella yksinäinen ”vanki”. Ovi ei ole tosin lukossa, mutta koen lusivani elinkautista .Rollaattorilla pääsen vessaan. Onneksi en ole kovin sosiaalinen vanhus ja viihdyn yksinkin ja olen sopeutunut. Odotan kuitenkin vireillä olevaa eutanasialakia.

Kirjoita kommentti

Perustele, kirjoita selkeästi, älä vähättele ihmisiä, ÄLÄ HUUDA. Pysy aiheessa ja muista käytöstavat. Kommentit luetaan ja tarvittaessa muokataan ennen julkaisua.

Meillä on nollatoleranssi alatyyliselle ilmaisulle, henkilöön käyvälle arvostelulle ja vihamielisyydelle. Emme julkaise kommentteja, joiden ainoa sisältö on negatiivinen mielipide vailla perusteluja. Jätämme julkaisematta myös ne kommentit, joissa ei lainkaan piitata oikeinkirjoituksesta kuten isoista alkukirjaimista tai välilyönneistä.

Kiitos etukäteen rakentavasta kommentistasi!

Pääaiheet

Sammio