Tässä on yksi musiikkimaailman isoista tabuista – Mihin raskaaksi tulevat artistit katoavat julkisuudesta?

Kun naismuusikko tulee raskaaksi, hän usein katoaa julkisuudesta. Miten äitiys ja sen aiheuttamat kehonmuutokset vaikuttavat luovuuteen ja esiintymiseen? Voiko äitiyden yhdistää tähän erikoiseen ammattiin? Laura Moisio ja Piia Viitanen huomasivat pohtivansa monia uusia kysymyksiä tultuaan äideiksi.

Piia Viitanen ja Laura Moisio tuntevat toisensa jo vuosien takaa, mutta heidän ystävyytensä syveni, kun molempien esikoiset syntyivät viime vuonna.

8.5. 7:00

Voiko muusikko olla täysipainoisesti äiti? Sitä muusikot, tamperelainen Laura Moisio ja helsinkiläinen Piia Viitanen ovat joskus miettineet – aikana, jolloin heillä ei vielä ollut lapsia.

”Olin pitkään haaveillut äitiydestä, mutta ajattelin usein, ettei se sovi yhteen muusikon työn kanssa”, Viitanen toteaa.

Ammattiin kuuluu epäsäännöllisiä aikatauluja ja matkustelua. Keikkapaikkojen backstaget eivät ole se paikka, johon kuvittelisi ottavansa lapsen mukaan.

Nyt Moisio ja Viitanen puuhaavat Tampereen Tullikamarin Klubin takatiloissa viime vuonna syntyneiden esikoistensa kanssa. He ovat nyt äitejä ja yhä muusikoita.

Laura Moisio

Ikä: 35 vuotta.

Asuu: Tampereella.

Ammatti: Muusikko.

Julkaissut neljä sooloalbumia, joista uusin Laulaa kun ei voi muutakaan ilmestyi vuonna 2020.

Sai esikoispoikansa maaliskuussa 2021.

Piia Viitanen

Ikä: 35 vuotta.

Asuu: Helsingissä.

Ammatti: Muusikko.

Julkaissut Viitasen Piia -yhtyeensä kanssa neljä albumia, joista viimeisin on Meidän jälkeemme hiljaisuus (2019).

Sai esikoistyttärensä elokuussa 2021.

Esillä tulevana äitinä

Laulaja-lauluntekijät tutustuivat samanhenkisen musiikin kautta jo vuosia sitten. Viime vuonna heidän ystävyytensä syveni toden teolla, molempien ensimmäisen lapsen synnyttyä lähes samaan aikaan.

Kaksikko löysi toisistaan vertaistukea saman kysymyksen äärellä: miten yhdistää vanhemmuus muusikon ammattiin?

Viitanen arvelee oman epäröintinsä johtuneen siitä, ettei vauvaa odottavia muusikoita nähdä usein lavoilla. Viitanen on nähnyt tasan kerran silminnähden raskaana olevan artistin tekemässä työtään. Hän oli Suvi Teräsniska, vasta muutama vuosi sitten.

”Olihan se huvittavaa soittaa kitaraa ison raskausmahan kanssa, kun vaihtoehdot olivat pitää soitinta tosi korkealla tai opetella soittamaan kitara kyljessä, mutta ei siinä pitäisi olla mitään niin ihmeellistä, ettei raskaana voisi esiintyä”, Viitanen sanoo.

Piia Viitanen ja Laura Moisio ovat huomanneet, että muusikot tuntuvat vetäytyvän lavoilta jo raskaana ollessaan. Missään ei oikein puhuta siitä, mistä tämä johtuu. Koko aihe sivuutetaan vähin äänin, kuten tabut yleensä.

Oma odotusaika sai molemmat miettimään, miksi artistit katoavat julkisuudesta, kun raskaus alkaa näkyä. Onko kyse aina kunkin äidin yksilöllisestä voinnista tai halusta, vai liittyykö asiaan myös alitajuisia, ulkonäöllisiä paineita?

”Havahduin tähän, kun vatsaa näkyi vasta hieman, ja valmistauduin ensimmäiseen striimikeikkaani”, Moisio muistelee ja jatkaa: ”Se oli tosi outoa, että löysin itseni sovittelemassa ylleni jotain kaapua, jotta maha ei erottuisi. Ei tällaisia asioita pitäisi joutua edes miettimään, mutta jostain mielen perukoilta se epäluulo kumpusi.”

Kehonkuva muuttuu Viitasen mukaan raskauden aikana niin nopeasti, ettei pää voi mitenkään pysyä mukana. Muutoksen hyväksymistä ei helpota se, että oma työ tapahtuu ihmisten silmien edessä.

”Ymmärsin, miksi moni odottava muusikko vetäytyy mieluummin tauolle. Vaihtoehtoina on joko kuuluttaa perheenlisäyksestä kaikille, minkä ei pitäisi olla velvoite, tai varautua juoruihin ja supatteluun”, Viitanen sanoo.

Minuuden muutoksia

Kaikkien keho ja mieli reagoi vanhemmuuteen yksilöllisesti. Myös artistin kannalta tilanne voi olla pelottava. Heidän uransa kun riippuu keikkailusta ja uuden musiikin syntymisestä.

Luovuuden suhteen Moisio ja Viitanen kokivatkin äitiyden varhaiset vaiheet hyvin eri tavalla.

”Olin tosi huonovointinen raskauden alkuvaiheessa. Olen yleensä saanut paljon musiikkia aikaiseksi rauhallisella kesämökillä, mutta raskauden aikana siellä vietetty aika oli lähinnä jatkuvaa ulkohuussissa oksentamista”, Moisio sanoo päätään pudistellen.

Moni tuttava sanoi Moisiolle, että hän on varmasti tehnyt paljon lauluja, koska odotus on niin inspiroivaa aikaa. Moisio naurahtaa, että raskausajan olojen takia hänen luovuutensa oli pitkään ihan nollissa.

Viitaselle kävi päinvastaisesti. ”Taisin olla tosi onnekas, koska voin läpi raskauden sen verran hyvin, että tein paljon musiikkia. Olin jopa niin innoissani, että ajattelin vauvan synnyttyä kaiken jatkuvan kuten ennenkin”, hän sanoo.

Piia Viitanen ja Laura Moisio ovat huomanneet, että ajankäyttö on vauvan syntymän myötä tehostunut. Nyt biisejä syntyy vaikka vaunulenkeillä ja puolen tunnin vapaasta hetkestä musiikille osaa ottaa kaiken irti.

Molemmat joutuivat tottumaan myös fyysisiin muutoksiin. Moisiolle yksi suurimmista muutoksista kohdistui hänen aina niin kiharoihin hiuksiinsa, jotka suoristuivat joksikin aikaa huomattavasti ilmeisesti imetyksen seurauksena. ”Hetkeksi pasmani menivät ihan sekaisin. Googlettelin hädissäni, onko hiustenhoitotuotteita ’parantamaan’ tukkaani, koska olin niin tottunut esiintymään paksu hiuspehko vähän kuin turvanani.”

Viitanen taas huomasi heti odotuksen alussa, miten raskausaika vaikutti hänen lauluääneensä. ”Matalat äänet eivät soineet enää entisellä tavalla ja jouduin nostamaan joitakin kappaleita muutamalla sävelaskeleella ihan sitä varten, ettei ääni murru”, Viitanen kertoo ja jatkaa:

”Onhan se selvää, että kun vauva kasvaa sisällä, koko laulamisen fysiikka muuttuu. Ääni ei palaudu välttämättä koskaan täysin ennalleen, ja pistihän se hormonihuuruissa arvuuttelemaan, onko tämä lopullista.”

Ajankäyttö uusiksi

Viitanen muistelee kuulleensa aina tarinoita siitä, että vanhemmat ovat todellisia ajankäytön mestareita. Tämä on osoittautunut todeksi nyt, kun molemmat äidit ovat alkaneet palauttaa muusikon elämää vauva-arjen rinnalle.

Itseironisesti naureskeleva Viitanen kuvailee olleensa ennen lapsen syntymää täysi haahuilija, joka käytti hulluna aikaa soittamiseen tai biisien tekemiseen. Enää hän ei voi vain odotella, että inspiraatio iskee. ”Nyt saatan lähteä vauvan kanssa ulos ja samalla, kun työntelen häntä vaunuissa, kuuntelen biisidemoja ja teen tekstejä mielessäni niiden mukana”, Viitanen sanoo.

Myös Moisio sanoo olleensa nyt vauvan myötä tehokkaampi muusikko kuin koskaan aiemmin. ”Jos kaiken syöttämisen ja vaippasirkuksen keskellä onnistuu löytämään puoli tuntia musiikille, siitä ajasta osaa ottaa enemmän irti kuin ikinä ennen”, Moisio toteaa.

Piia Viitanen ja Laura Moisio yllättyivät siitä, että vauvan syntymän jälkeen veri ei vetänytkään heti esiintymislavoille.

Äitiys sai Moision myös suhtautumaan omaan musiikin tekoon armollisemmin. ”Huomasin, että kenelle tahansa muusikolle on ihan tervettä ajatella välillä jotain muutakin kuin säveltämistä ja omien tunteidensa kuvailemista lauluissaan”, Moisio linjaa.

Hänen mielestään uusista biiseistä on tullut rennosti keveämpiä. ”Olen huomannut, etten ole enää edes studiossa se sama neuroottinen perfektionisti, joka ehkä joskus olin”, Moisio toteaa.

Viitanen myöntää liikuttuneensa tultuaan vauvansa muistuttamaksi siitä, miten suuri merkitys musiikilla voi olla. Hän lauloi samaa laulua, tulevalle vauvalle vartavasten odotusaikana tehtyä Toivoa, koko raskausajan ja halusi kokeilla, miten vauva reagoi siihen.

Kun muutaman viikon vanhalla vauvalla oli tosi itkuinen päivä, Viitanen alkoi soittaa hänelle tuota laulua. ”Hän jähmettyi aloilleen ja tuijotti minua ihan tietynlainen, tietäväinen ilme silmissään. Sitten hän rauhoittui, ja nukahti”, Viitanen hymyilee.

Yksilöiden ehdoilla

Säännöllisesti keikkailleet muusikot yllättyivät, kun vauvojen synnyttyä veri ei vetänytkään ihan heti takaisin lavoille.

”Joillekin saattaa tulla aiemmin olo, että voi palata työelämään. Itse huomasin alkuvuodesta, koronan peruessa lisää keikkoja, että olin oikeastaan huojentunut, kun sainkin jäädä vielä toviksi vauvan kanssa kotiin”, Viitanen sanoo.

Hän kuvailee, ettei ollut osannut kuvitellakaan, miten voimakas henkinen kiintymys toiseen ihmiseen voi olla: Lasta kantaa jollain tavalla aina mukanaan. ”Yhteiskunta antaa ymmärtää, että äitien tulisi palata täysin palautuneena äkkiä takaisin arkeen. Näin ison elämänmuutoksen ei tule olla suoritus. Kaikki vauvat ja äidit ovat erilaisia”, Viitanen summaa.

Paluu työelämään riippuu myös työn luonteesta ja sen ympäristöstä. Kaikille työpaikoille ei edes voi viedä lasta mukana, mutta muusikon keikkamatkoilla tämä on jopa mahdollista.

Moisio myöntää, ettei ihan ensimmäisenä osannut kuvitella lasta pyörimässä keikkapaikkojen backstageilla. Nyt hän on saanut huomata, että reissut voivat olla parhaimmillaan tosi hauskoja molemmille. ”En voi kuitenkaan kieltää, etteikö vaatisi aikamoisia voimanponnistuksia könytä itseään vähillä yöunilla lastenhoidon ja kakan keskeltä yleisön eteen”, Moisio nauraa.

Hänelle lapsen saamisen jälkeen tehdyt keikat ovat kuitenkin olleet todella tärkeitä muistutuksia omasta muusikon identiteetistä, jonka rinnalle on tullut äidin identiteetti.

Keikkareissut voivat olla tosi hauskoja sekä äideille että vauvoille.

Tuoreet muusikkoäidit peräänkuuluttavat sitä, että äitiyden tulisi olla alalla kuin alalla normaali asia. ”Olisi ihanaa, jos tulevaisuudessa nuorille musiikintekijöille olisi selvää, etteivät vanhemmuus ja muusikkous ole toisiaan poissulkevia asioita. Perheen perustamista ei tarvitse lykätä siinä pelossa, että oma ura loppuu”, Viitanen sanoo.

Hän uskoo, että myös sillä olisi vaikutusta, jos kaikki opettelisivat olemaan kommentoimatta muiden ulkonäköä tai pitäisivät mölyt mahassaan, jos jonkun fyysinen olomuoto on syystä tai toisesta muuttunut.

”Elämä muovaa lopulta meitä kaikkia, olimme me sitten äitejä tai emme”, Viitanen toteaa.

Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan
Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?

Mainos

Tuoreimmat tähtijutut