20-vuotias rautakaupan myyjä Joona Koskela osti Kanadasta yli 200 000 euron lentokoneen ja loi tyhjästä poikkeuksellisen yrityksen

20-vuotias Joona Koskela teki itse liiketoimintasuunnitelman, vakuutti rahoittajat, osti huippumodernin lentokoneen ja ryhtyi ilmailuyrittäjäksi. Kaikki tämä tapahtui yhdessä vuodessa. Nyt Koskela haaveilee jo toisen koneen hankkimisesta.

Satumaari Ventelä
20-vuotias rautakaupan myyjä Joona Koskela osti Kanadasta yli 200 000 euron lentokoneen ja loi tyhjästä poikkeuksellisen yrityksen

Joona Koskela lentää itse siirtolentoja Helsinki-Malmin ja Tampere-Pirkkalan välillä. Koneella on asiakkaita molemmilla kentillä.

Emilia TykkiAamulehti

Voiko 20-vuotias ostaa oman lentokoneen? Sellaisen, joka on niin moderni ja huippuunsa asti kehitelty, että jopa Yhdysvaltain ilmavoimat käyttää sitä omien lentäjiensä kouluttamisessa?

Voiko 20-vuotias luoda vajaassa vuodessa tyhjästä yrityksen, jonka tarjoamalle liiketoiminnalle on heti kysyntää?

Se, joka vastaa kieltävästi, ei ole tavannut tamperelaista Joona Koskelaa.

Nuoren ilmailuyrittäjän tarina ei ala kaukaa. Ajatus oman koneen ostamisesta ja yrittäjäksi ryhtymisestä syntyi viime kesänä.

– Suoritin yksityislentäjän lupakirjaa Helsinki-Malmin lentokentällä ja huomasin, että tiettyjen, Diamond-merkkisten lentokoneiden varauskalenterit olivat usein täynnä. Aloin miettiä, että mitä jos ostaisin oman koneen. Voisin vuokrata sitä muille ja suorittaa siinä sivussa 100 tunnin yksinlentotiimaa, eli kerryttää itselleni tarvittavaa määrää lentotunteja, joissa toimin lentokoneen päällikkönä, lentäjäksi kouluttautuva Koskela perustelee.

Mies ryhtyi selvittelemään suunnitelmalleen rahoitusmahdollisuuksia. Rahoittajaksi löytyi Tampereen Seudun Osuuspankki ja lainan takaajaksi rahoitusyhtiö Finnvera, joka osallistui lentokoneen hankkimiseen.

– Liikeidean keksittyäni ryhdyin saman tien selvittelemään faktoja ja tekemään liiketoimintasuunnitelmaa Yritys-Suomessa. Hioin suunnitelmani timantinkovaksi, ja kun se oli mielestäni valmis, lähetin hakemukseni Finnveraan. Sieltä oltiin yhteydessä ja ilmoitettiin, että he olivat kiinnostuneita yrityshankkeestani, Koskela kertaa.

Liiketoimintasuunnitelmansa Koskela teki yksin kauppaopiston yrittäjäkurssilla oppimiensa taitojen pohjalta.

–Kun enää nimet puuttuivat lentokoneen ostosopimuksesta, kävin esittelemässä suunnitelmani Ensimetrin yritysneuvojalle.

Satumaari Ventelä
Ennen nousua Koskela käy läpi tarkistuslistan.  Hän tarkistaa muun muassa, ettei bensatankissa ole vettä, polttoainetta on tarpeeksi, öljyt ovat kunnossa ja siivekkeet toimivat.

Ennen nousua Koskela käy läpi tarkistuslistan. Hän tarkistaa muun muassa, ettei bensatankissa ole vettä, polttoainetta on tarpeeksi, öljyt ovat kunnossa ja siivekkeet toimivat.

Kun rahoitus oli järjestynyt, asiat etenivät nopeasti. Heinäkuussa 2016 Koskela laittoi sähköpostia Diamond Aircraft -lentokonevalmistajalle ja kertoi olevansa kiinnostunut koneen hankkimisesta.

–  4. lokakuuta 2016 on päivä, jota en unohda varmasti koskaan. Silloin allekirjoitin lentokoneen ostosopimuksen Diamond Aircraftin tehtaalle Kanadan London Ontarioon.

Vuosimallin 2017 Diamond Eclipse DA20-C1 -konetta ryhdyttiin saman tien rakentamaan Diamond Aircraftin Kanadan tehtaalla. Diamond oli Koskelalle entuudestaan tuttu konetyyppi, sillä hän oli lentänyt sen 10 vuotta vanhempaa mallia Malmin kentällä.

– Konetta ryhdyttiin rakentamaan alusta asti minulle. Esimerkiksi sisustukseen sain valita ruskeaa nahkaa, Koskela kertoo.

Päällimmäisenä ajasta, jolloin konetta kasattiin Kanadassa, ovat jääneet mieleen lukuisat sähköpostit. Niitä rautakauppa Kodin Terrassa myyjänä työskentelevä Koskela lähetteli päivätyönsä ohessa.

–Istuin kotona koneella ja lähettelin hirveän määrän sähköposteja joka paikkaan. Viestittelin tehtaan ja liikenneturvallisuusviraston kanssa, selvittelin ilmailumääräyksiä ja rekisteröintitunnusten värejä, ja lähettelin viestejä lupa-asioista, vakuutuksista, tarjouspyynnöistä, ja koneen varusteista.

Huhtikuussa 2017 kone oli valmis ja sen matka kohti Suomea saattoi alkaa.

Joona Koskela esittelee konettaan Tampere-Pirkkalan kentällä:

 

Harmaana maanantaiaamuna siro ja linjakas DA20-C1, tuttavallisemmin kaksikymppinen, seisoo yksinään Tampere-Pirkkalan kentällä. Sen nuori omistaja kiiruhtaa pyyhkimään siiven päältä olematonta likatahraa.

Päivä, jona Koskelan kaksikymppinen saapui Suomeen, oli ihmeellinen. Kone lähti huhtikuussa Kanadasta laivarahtina kohti Suomea. Helsinkiin Vuosaaren satamaan se saapui toukokuun lopulla.

– Olin odottanut sitä päivää tosi pitkään. Eräänä perjantaiaamuna sain sitten puhelun, että tänään kontin siirto satamasta Malmin lentokentälle onnistuisi. Lähdin hirveellä kiireellä Tampereelta Helsinkiin, Koskela muistelee.

Oman koneensa hän näki ensimmäistä kertaa Malmin kentällä.

– Kone oli kontissa, kun se saapui rekan kyydissä Malmille. Siivet ja korkeusvakain olivat irti, mutta muuten runko oli kasassa. Olihan se upea hetki.

Satumaari Ventelä
Kun kone käynnistyy, moottorin hurina nousee 68:aan desibeliin. Koskela pitää Tampere-Pirkkalan lentokentästä, koska siellä on pitkä kiitotie ja kenttä on auki vuorokauden ympäri.

Kun kone käynnistyy, moottorin hurina nousee 68:aan desibeliin. Koskela pitää Tampere-Pirkkalan lentokentästä, koska siellä on pitkä kiitotie ja kenttä on auki vuorokauden ympäri.

Koskelan koneen ympärille kerääntyi pian iso joukko ihastelijoita, sillä uuden koneen saapuminen ei ole jokapäiväistä tai edes jokavuotista. Malmin kentällä on 90 rekisteröityä konetta. Niistä vain muutama on 2010-luvun mallia, muut ovat 70- ja 80-luvuilta. Diamond DA20-C1 Eclipsen uusinta, vuoden 2017 mallia ei ole Suomessa tällä hetkellä muilla.

– Ihmiset tulivat katselemaan ja kyselemään, että mistä tämä on tullut, Koskela muistelee.

Omistaja itse ei malttanut lähteä koneensa luota alkuun minnekään.

– Istuskelin pitkiä aikoja koneessa, tutkin ja tarkastin kaiken ja fiilistelin. Ohjaamossa oli sellainen uuden auton tuoksu.

Ensimmäiselle lennolleen nuori omistaja ja DA20-C1 suuntasivat tutulle rannikkoreitille kohti Porvoota.

Tuona päivänä sää oli hyvä ja selkeä. Kone tuntui Koskelan käsissä vakaalta ja nopealta, luodulta matkalennoille.

– Työnsin kaasua kiitoradalla ja ajattelin, että tässä minä nyt lähden omalla koneella ilmaan. Tunne oli uskomaton.

Satumaari Ventelä
Pilotin edessä oleva uudentyyppinen tutkavastaanotin näyttää maaston 3D-muodossa. Se näyttää vesistöjen ja puustojen muodot ja radiomastot.

Pilotin edessä oleva uudentyyppinen tutkavastaanotin näyttää maaston 3D-muodossa. Se näyttää vesistöjen ja puustojen muodot ja radiomastot.

DA20-C1 maksoI 250 000 USA:n dollaria, eli yli 200 000 euroa. Muita kuluja osakeyhtiön perustamiskulujen lisäksi tuli muun muassa lentokoneen vakuutuksista ja hallipaikasta sekä navigointi-, laskeutumis- ja paikoitusmaksuista. Koskela lisää kululistaan myös huoltokulut, jatkuvan lentokelpoisuuden valvonnan, viranomaismaksut sekä poltto- ja voiteluaineet.

Nuori yrittäjä on laskenut, että se maksaa itsensä takaisin 10 vuodessa. Hän on solminut vuokraussopimuksen lentokoulutusalan koulutusyhtiön Aeropole Flight Trainingin kanssa. Yhteistyökumppani käyttää konetta lentokoulutukseen. Lisäksi konetta voivat vuokrata yleisilmailijat.

Koneen vuokraustoiminta alkoi kesäkuun lopussa, kun kone oli koottu ja viimeisetkin paperityöt hoidettu.

Kaksikymppisen kotihalli on Malmin lentokentällä, mutta muutamia asiakkaita on myös Tampere-Pirkkalassa. Koskela lentää itse siirtolennot Helsingin ja Tampereen välillä.

Kaikki varaukset menevät yhteistyökumppanin kautta. Silti Koskela tietää kaiken aikaa aina, missä kone milloinkin lentää.

– Varauksia on tullut jo mukavasti. Kone on ilmassa 21 tuntia viikossa, kolme tuntia päivässä. Yritystoiminta pyörii ikään kuin taustalla niin, että voin itse samalla keskittyä tekemään muuta, Koskela kertoo.

Päällimmäisenä tällä hetkellä ovat omat lentäjänopinnot. Koskela suoritti reilut kaksi viikkoa sitten lentäjän lupakirjan. Seuraavaksi hän tähtää liikennelentäjän koulutukseen.

Tulevaisuudessa miehen tavoitteena on työllistyä perämieheksi johonkin lentoliikenneyhtiöön.

Siksipä aina, kun Koskela huomaa koneensa varauskalenterissa tyhjän tunnin, hän varaa koneen itselleen ja suuntaa taivaalle. Vaaditusta 100 tunnin tiimasta on lennetty vasta 25.

– Olen suunnitellut, että jossain vaiheessa hankkisin vielä toisen koneen. Pääsisi lentämään enemmän.

(juttu jatkuu kuvan jälkeen)

Satumaari Ventelä
Nuori yrittäjä on laskenut, että hänen koneensa maksaa itsensä takaisin 10 vuodessa. Tulevaisuudessa hän haaveilee ostavansa vielä toisen koneen.

Nuori yrittäjä on laskenut, että hänen koneensa maksaa itsensä takaisin 10 vuodessa. Tulevaisuudessa hän haaveilee ostavansa vielä toisen koneen.

Käytössä myös USA:n ilmavoimissa

Joona Koskelan lentokone Diamond DA20-C1 Eclipse on vuosimallia 2017.

Valmistaja on itävaltalainen Diamond Aircraft.

Kaksipaikkainen kone on valmistettu Kanadan tehtaalla.

DA20-C1 on suunniteltu erityisesti koulutukseen ja sitä käytetään parhaissa lentokouluissa ympäri maailman, muun muassa Yhdysvaltain ilmavoimissa.

Koskelan konetta käytetään Tampereella ja Helsingissä muun muassa LAPL(A)-, PPL(A),- ja CPL(A) lentokoulutukseen ja yölentokelpuutukseen. Lisäksi sitä vuokrataan yleisilmailijoille.

DA20-C1 on varustettu huippumodernilla avioniikalla. Koneessa on Garmin G500 -lasiohjaamo, Garminin radiot kuten kosketusnäytöllinen GTN650, Garmin GTX 345 sekä kaksi paria Bose A20-kuulokkeita ja yölentämiseen vaadittavat varamittarit.

DA20-C1:ssä on ruiskumoottori, sähkötrimmi ja sauvaohjaus.

Koneen hinta uutena on 250 000 USA:n dollaria eli noin 218 234 euroa.

Suomessa koneen vuokraus koulutus- tai harrastuskäyttöön maksaa noin 170–300 euroa lentotunnilta konetyypistä riippuen. Lentoaika alkaa, kun kone nousee kiitotietä ilmaan. Koskela vuokraa omaa konettaan 234 euron tuntihintaan.

Joona Koskela

20-vuotias Joona Koskela asuu Tampereella.

Valmistunut merkonomiksi Tampereen seudun ammattiopistosta Tredusta.

Päivätöissä rautakaupassa. Työn ohella toimii ilmailuyrittäjänä.

Toimitusjohtaja perustamassaan Aircraft Rental Finland Oy -yrityksessä. Päivätyö Kodin Terra -rautakaupassa.

Kouluttautuu lentäjäksi. Sai heinäkuussa yksityislentäjän lupakirjan, seuraavaksi ryhtyy suorittamaan ansiolentäjän lupakirjaa.

Lentotunteja takana 65.

Harrastaa vapaa-ajalla golfia, pyöräilyä ja ryhmäliikuntaa.

Satumaari Ventelä
Joona Koskela suunnittelee lentoreittejä kartoista yhteistyökumppaninsa Aeropole Flight Trainingin lennonvalmistelutiloissa Tampere-Pirkkalan terminaali kahdessa.

Joona Koskela suunnittelee lentoreittejä kartoista yhteistyökumppaninsa Aeropole Flight Trainingin lennonvalmistelutiloissa Tampere-Pirkkalan terminaali kahdessa.

DA20-C1

Pituus 7,16 metriä.

Siipien kärkiväli 10,87 metriä.

Suurin lentoonlähtöpaino 800 kilogrammaa.

Moottori on Continental

Motorsin IO-240-B ruiskumoottori.

Matkanopeus 256 km/h.

Moottoriteho 125 hevosvoimaa.

Satumaari Ventelä
Lentokoneen kansallisuus- ja rekisteritunnus OH-WAY lukee Koskelan koneen kyljessä. ICAO-radioaakkosin tavattuna tunnus kuuluu seuraavasta: oscar hotel whiskey alpha yankee ja lausuttuna ICAO aakkosin oskar hotell wiski allfa jenkki.

Lentokoneen kansallisuus- ja rekisteritunnus OH-WAY lukee Koskelan koneen kyljessä. ICAO-radioaakkosin tavattuna tunnus kuuluu seuraavasta: oscar hotel whiskey alpha yankee ja lausuttuna ICAO aakkosin oskar hotell wiski allfa jenkki.


Kommentit (31)

  • Nimetön

    Hienoa Joona! Tiesin, että sinusta tulee vielä jotain, mistä sinut tunnetaan.
    Kodin Terrassa asioidessani, olet positiivinen ja auttavainen aina ollut.
    Sen näkee heti, kun on tuollainen asenne elämässä.

  • Shosphirts Camel

    Nuori ja pätevä. Edessä kantava ura ja loistava tulevaisuus. Menestystä ja lennokkuutta
    tulevaan.

Kirjoita kommentti

Perustele, kirjoita selkeästi, älä vähättele ihmisiä, ÄLÄ HUUDA. Pysy aiheessa ja muista käytöstavat. Kommentit luetaan ja tarvittaessa muokataan ennen julkaisua.

Meillä on nollatoleranssi alatyyliselle ilmaisulle, henkilöön käyvälle arvostelulle ja vihamielisyydelle. Emme julkaise kommentteja, joiden ainoa sisältö on negatiivinen mielipide vailla perusteluja. Jätämme julkaisematta myös ne kommentit, joissa ei lainkaan piitata oikeinkirjoituksesta kuten isoista alkukirjaimista tai välilyönneistä.

Kiitos etukäteen rakentavasta kommentistasi!

Pääaiheet