Hanna Hyvärinen

Vältä pöytäsuolaa, syö vuorisuolaa. Voi on luonnollista, margariini paholaisesta. Makkarasta tulee syöpä ja viljasta vatsaoireita, mutta paleo-ruokavalio on evoluution tuottamalle ihmiselle paras ruokavalio. Maitoa tuputetaan, koska tutkijat ovat meijeriteollisuuden talutusnuorassa.

Edes yhteiskuntasopimus ei herätä niin kivasta keskustelua kuin ruoka ja ravitsemus. Netti on väärällään varmoja mielipiteitä siitä, miten itse kunkin tulisi syödä ja mikä on terveellistä. Valitettavasti oikeaa tietoa ei kuitenkaan tunnista siitä, kuka huutaa sanomaansa kovimpaan ääneen.

Avasimme suosituimmat ravitsemusväittämät yhdessä asiantuntijan kanssa.

1. Vuori- ja muut luonnonsuolat ovat terveellisempiä kuin kemiallisesti valmistettu pöytäsuola

Tässä ei ole perää. Luonnonsuolat eivät ole terveellisempiä kuin pöytäsuola. Terveellisintä on mineraalisuola, koska siinä on jodia, ja osa natriumista on korvattu kaliumilla ja magnesiumilla. Luonnonsuoloissa on minimaalisia määriä hivenaineita ja vitamiineja. Jotta niillä olisi terveysvaikutuksia, suolaa pitäisi syödä 50–100 grammaa päivässä. Siinä ei ole taas mitään järkeä.

2. Gluteeniton ja viljaton ruokavalio on terveellinen ja vatsaystävällinen

Gluteeniton ruokavalio on ehdoton keliaakikoille. Muut vatsavaivat, kuten ärtyvä suoli, voivat helpottua viljojen karsimisella. Muutoin gluteeniton ja viljaton ruokavalio ei ole terveysteko, eikä vilja aina ole vatsavaivojen syy. Samanlaisia suolistossa fermentoituvia hiilihydraatteja on myös kasviksissa ja hedelmissä. Tällöin niiden saannin kokonaismäärä voi olla suuri, mikä ärsyttää vatsaa.

3. Toisin kuin yleisesti ohjeistetaan, kovaa rasvaa voi syödä huoletta. Vain sokeria pitää välttää

On suosittua väittää, että tutkimustulokset kovan rasvan haitoista on muka osoitettu vääriksi. Kyseessä ovat usein marginaalia edustavat tutkijat ja populistiset nettijulkaisut. Siitä on hyvää näyttöä, että kovan rasvan suosiminen pehmeiden rasvojen kustannuksella ei ole useimmille ihmisille hyväksi pitkällä aikavälillä. Sokeri ja kova rasva ovat siis yhtä pahoja. Tutkimustieto ei edelleenkään puhu kovien rasvojen puolesta.

4. Raakaruoka on terveellisempää kuin kypsennetty tai muuten prosessoitu ruoka

Tämä on osittain totta. Monet vesiliukoiset vitamiinit haihtuvat kuumennettaessa, mutta esimerkiksi porkkanoissa oleva beetakaroteeni ja tomaatissa oleva lykopeeni imeytyvät paremmin kypsennetyistä kasviksista. Raakojen kasvisten syöminen on hyvä lähtökohta, sillä silloin tulee ehkä syötyä ylipäätään enemmän kasviksia, mutta kaikkea ei tarvitse syödä raakana. Monet allergioista kärsivät voivat syödä oireita aiheuttavia kasviksia kypsennettyinä, mutta eivät raakoina.

5. Maitotuotteita kannattaa välttää, sillä ne lisäävät muun muassa tulehdusta elimistössä. Meijeriteollisuus ohjailee asiantuntijoita, jotka suosittelevat maidon käyttöä

Maidosta on valtavasti tutkimustietoa, eikä mikään osoita maidon lisäävän tulehdusta elimistössä. Totta on, että meijeriteollisuus rahoittaa maitotutkimusta, mutta samalla tavalla pähkinäteollisuus rahoittaa pähkinöiden terveystutkimusta, oliiviöljyteollisuus oliiviöljyn tutkimusta ja kalateollisuus kalojen terveysvaikutusten tutkimusta. Tutkimustieto perustuu osittain sponsoroituihin tutkimuksiin, sillä julkisen rahoituksen vähetessä se on ainoa tapa tehdä tutkimusta. Jos sen perusteella alkaa vältellä ruoka-aineita, ei voi syödä oikeastaan mitään. Joissain tapauksissa se voi vaikuttaa, kuten tiedetään virvoitusjuomien sokeritutkimuksesta.

Nea Ilmevalta
Reijo Laatikaisen mukaan nykyisen ruoka- ja ravitsemuskeskustelun ongelmia ovat sensaatiohakuisuus, pseudotiede ja mustavalkoinen ajattelu eri ruoka-aineiden suhteen.

Reijo Laatikaisen mukaan nykyisen ruoka- ja ravitsemuskeskustelun ongelmia ovat sensaatiohakuisuus, pseudotiede ja mustavalkoinen ajattelu eri ruoka-aineiden suhteen.

6. Proteiinituotteet ja -lisät ovat hyviä, koska aktiiviliikkuja ei muuten saa tarpeeksi proteiinia

Tavallinen, hyvinvointiin ja hyvään oloon tähtäävä arkiliikkuja ei tarvitse proteiinilisiä, sillä suomalaiset saavat tarpeeksi proteiinia tavallisesta ruuasta. Jos haluaa kasvattaa lihasmassaa nopeasti ja maksimaalisesti, silloin proteiinilisät auttavat.

7. Valmisruuat ja einekset ovat suola- ja lisäainepommeja, joita tulee välttää

Tämä pitää osittain paikkansa suolan osalta. Esimerkiksi pitsat, jotkin laatikot ja kalavalmisteet ovat todella suolaisia. Mitä taas lisäaineisiin tulee, useimmat niistä eivät ole haitallisia. Kohu niistä on kansalaislähtöistä, ei tutkimuslähtöistä. Yksi ongelma valmisruuissa on se, että niissä suositaan edullisia raaka-aineita, käytännössä usein huonolaatuisia hiilihydraatteja. Siinä mielessä ruuan valmistaminen itse johtaa parempaan lopputulokseen. Valmisruokia voi vertailla esimerkiksi Syö hyvää -sivustolla, jossa on listattu valmisruokia muun muassa parhaan kokonaisuuden, suolapitoisuuden ja rasvapitoisuuden mukaan.

8. Makkarat ja sipsit aiheuttavat syöpää, kaloissa on raskasmetalleja ja kasviksissa torjunta-ainejäämiä. Vain kotimaista luomuruokaa uskaltaa syödä

Tavallista arkiruokaa voi syödä aika huoletta. Säilykkeiden käyttö kannattaa pitää kohtuullisena ja jalosteiden, kuten makkaroiden, syönti vähäisenä. Makkaroiden syöpäriski on ihan hyvä tiedostaa, mutta kannattaa muistaa, että tupakointi on näihin verrattuna 100-kertainen riski. Nämä mittasuhteet unohtuvat, kun näistä syöpäriskeistä uutisoidaan. Suomessa on olemassa raskaana oleville naisille laaditut, ylivarovaiset ohjeet siitä, mitä on turvallista syödä. Sen tarkempi ei tarvitse olla.

9. Paleo-ruokavalio on ihmiselle luontaisin ruokavalio ja siksi terveellisin

Paleo-ruokavalio perustuu siihen, mitä ihmisten oletetaan syöneen tiettynä historiallisena aikana. Todellisuudessa emme tunne eri aikojen ja eri maailmankolkkien tarkkoja ruokavalioita. Paleo voi olla terveellinen vaihtoehto, jos se toteutetaan niin kuin tutkimuksissa on tehty. Silloin se ei sisällä ylenpalttisesti lihaa eikä siihen kuulu kookosöljyjä tai vuorisuoloja. Vaikka paleo-ruokavaliota noudattaisi oikein, ei se silti ole kokonaisterveyden kannalta pitkällä aikavälillä parempi kuin suositusten mukainen ruokavalio tai esimerkiksi Välimeren ruokavalio.

10. Tavallisesta ruuasta on vaikea saada kaikkia tarpeellisia ravinteita. Siksi kannattaa käyttää vitamiinilisiä ja muita lisäravinteita

Suurin osa ihmisistä ei tarvitse lisäravinteita. Jo keskivertoruokavaliolla saadaan riittävästi kaikkea muuta paitsi foolihappoa, kuitua ja jodia. Näistä kuitua ja foolihappoa saa tarpeeksi, kun syö suositusten mukaisesti. Lapset ja ikääntyneet tarvitsevat D-vitamiinilisää ympäri vuoden. Raskaana olevat taas tarvitsevat muun muassa foolihappolisää. Lisäksi nuorilla naisilla voi olla raudanpuutetta runsaan liikunnan ja runsaiden kuukautisten takia.

Reijo Laatikainen

Laillistettu ravitsemusterapeutti ja yrittäjä.

Suositun Pronutrionist-blogin pitäjä. Blogi ruotii ajankohtaisia kysymyksiä ravitsemuksesta ja ruuasta.

Ylläpitää myös herkkävatsaisille suunnattua Terve vatsa -sivustoa.

Syö hyvin, jousta vähän

Hyvin ja terveellisesti

syöminen ei ole niin vaikeaa, kuin tämänhetkisen keskustelun perusteella voisi luulla.

Jos pystyy

pitäytymään noin 80-prosenttisesti ravitsemussuosituksissa, on varmasti oikealla tiellä.

Jos suosituksissa jokin kohta ei miellytä, siitä voi kaikin mokomin joustaa.

Tärkeintä on

ruokavalion kokonaisuus pitkällä aikavälillä. Trendejä, muotiruokia ja ravintolisiä tulee ikkunoista ja menee ovista. Kannattaa unohtaa ne ja panostaa pysyviin ratkaisuihin jokapäiväisellä lautasella.

Huono uni,

liikunnan puute, alkoholin lipittely iltaisin ja stressi ruokkivat huonoja syömisvalintoja.

Kokeile tätä

Ota valokuvat päivittäisistä ruuista 4–7 päivän ajalta, ja voit itsekin päätellä kuvien perusteella, syötkö terveellisesti vai petkutatko itseäsi "superfoodeilla", trendiruokavaliolla tai ravintolisillä.

Hyviä vinkkejä terveelliseen ja helppoon syömiseen saa muun muassa Kuluttajaliiton syohyvaa.fi -sivustolta.


Kommentit (27)

  • Kooma

    Tutkimustietoa on saatavilla, tosin tieteen kielihän on aika lailla nykyään englanti. Myös Pohjois-Karjala -projektin tuloksia luodataan vapaasti verkossa olevassa englanninkielisessä julkaisussa:
    North Karelia project : from North Karelia to national action / Pekka Puska … [ja muita] (editors).
    https://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/80109/731beafd-b544-42b2-b853-baa87db6a046.pdf?sequence=1

    Lisäksi kansainvälisestä ilmaisesta PubMed-tietokannasta, joka sisältää yli 27 miljoonaa viitettä tutkimusartikkeleihin, voi etsiä lisää. Hakusanat vois olla esim. Dietary Fats (siis ravinnon rasva) tai vaikkapa Fats, Unsaturated (eli tyydyttymättömät rasvat).

    Myös Jenkkien Food and Drug Administration tuottaa paljon tietoa:
    https://www.fda.gov/

  • Nimetön

    ”On suosittua väittää, että tutkimustulokset kovan rasvan haitoista on muka osoitettu vääriksi. Kyseessä ovat usein marginaalia edustavat tutkijat ja populistiset nettijulkaisut.”

    Laillistettu ravintoneuvoja???
    Yrittäjä kyllä ja kaiken päälle valehtelija..

    Vuosisadan huijaus-terveyden kustannuksella.

    Miksi nykyiset ravintosuositukset ovat niin nurikuriset moderniin tutkimukseen nähden ja miksi liikalihavien ja diabeetikkojen määrä vain nousee ravintosuosituksia noudatettaessa.
    Lue kuinka tutkimustuloksia väärentämällä on saatu aika vuosikymmenien suurin skandaali terveyden ja sairaanhoidossa. Kuinka oli mahdollista että myös sokeriteollisuus vuosikymmenien ajan onnistui vakuuttamaan kansalle että sokeri on OK mutta tyydyttynyt rasva on haitallista.
    Vastaus: Tutkimustuloksia väärentämällä ja tutkijoita lahjomalla.

    http://terveydeksesi.fix4you.se/#category24

Kirjoita kommentti

Perustele, kirjoita selkeästi, älä vähättele ihmisiä, ÄLÄ HUUDA. Pysy aiheessa ja muista käytöstavat. Kommentit luetaan ja tarvittaessa muokataan ennen julkaisua.

Meillä on nollatoleranssi alatyyliselle ilmaisulle, henkilöön käyvälle arvostelulle ja vihamielisyydelle. Emme julkaise kommentteja, joiden ainoa sisältö on negatiivinen mielipide vailla perusteluja. Jätämme julkaisematta myös ne kommentit, joissa ei lainkaan piitata oikeinkirjoituksesta kuten isoista alkukirjaimista tai välilyönneistä.

Kiitos etukäteen rakentavasta kommentistasi!

Pääaiheet