Luuletko olevasi kovassa kunnossa? Haaste kertoo, onko sinulla ruutia reisissä – Katso video: näin sujuu syväkyykky

Pääsetkö kyykkyyn kantapäät maassa? Katriina Ojala UKK-instituutista kertoo, miten voi harjoitella helpotettua versiota kyykystä ja miksi ylipäätään kannattaa rakentaa lihasmassaa reisiin. Tästä alkaa Aamulehden juttusarja, jonka haasteiden avulla voit mitata liikkuvuutta ja lihasvoimaa.

Kyykätessä polvien ja varpaiden pitäisi osoittaa samaan suuntaan. Pidä selkä suorana ja keskivartalon lihakset tiukkana. Keskity siihen, että liike tuntuu oikeasti pakarassa.

16.5. 18:01

Aamulehti

Pääsetkö kyykkyyn kantapäät maassa ja selkä suorana?

Syväkyykky on asento, joka mittaa nivelten liikkuvuutta ja ylös noustessa reisien voimaa. Kaikki tarvitsevat jalkoihin puhtia, sillä etenkin naisilla alaraajojen voima alkaa heiketä vaihdevuosien aikana. Miehillä sama tapahtuu vasta 70-vuotiaana. Kaikilla voima alkaa heiketä merkittävästi 50 ikävuoden jälkeen.

Seuraa ja lue artikkeliin liittyviä aiheita

Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan
Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan
Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan
Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan
Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?

Mainos

Tuoreimmat tähtijutut