Hartmanit jättivät Suomen ja purjehtivat nyt maailmaa ympäri – "Pallonkierron jälkeen haaveissa on muuttaa asumaan Portugaliin"

Kahden vuoden päästä Hannu Hartman täyttää 70 vuotta jossakin Intian valtamerellä. Aamulehti seuraa tamperelais-padasjokelaisen pariskunnan ja heidän Sissi-veneensä matkaa maailman merillä kahden vuoden ajan.

Hartmanit jättivät Suomen ja purjehtivat nyt maailmaa ympäri – "Pallonkierron jälkeen haaveissa on muuttaa asumaan Portugaliin"

Tuija Kala-Hartman on ylittänyt Atlantin kolmesti ja Hannu Hartman kuudesti. Silti edessä on ainutlaatuinen matka.

Jari MylläriLas Palmas/Kanariansaaret

Satoja litroja vettä, kymmeniä kiloja hedelmiä ja vihanneksia, laatikoittain muroja ja myslejä ja pullo halvinta rommia tonnikalojen tainnutukseen.

Siinä on pieni osa tamperelais-padasjokelaisen Sissi-purjeveneen viime viikon ostoksista. Veneeseen kannettiin Las Palmasin satamassa ruokaa yli 1 000 euron edestä. Se on paljon kun sitä vertaa paikalliseen hintatasoon.

Kanariansaarilta tänään sunnuntaina käynnistyvä ARC-purjehduskilpailu Karibialle St. Lucian saarelle on kisan 1 200 purjehtijalle elämän ainutkertaisin kokemus. Sissi-purjeveneen kipparille Hannu Hartmanille kisa on Atlantin kuuden ylitys, siis jo rutiinia.

ARC kuitenkin käynnistää kahden vuoden matkan, jolloin on tarkoitus purjehtia maailman kaikilla valtamerillä eli pallon ympäri. Suunnitelma on huikea, mutta toteuttamiskelpoinen.

Aamulehti seuraa Hannu Hartmanin ja Tuija Kala-Hartmanin matkaa maailman ympäri kahden vuoden ajan.

Tällainen on Sissi-purjeveneen reitti maailman ympäri - katso animaatio:

 

Tuija Kala-Hartman, 60

"Irtisanouduin jo vuosi sitten tähän aikaan Lahdesta kehitysvammaisten päiväkeskuksesta. Vuoden vaihteessa 2016 lähdin Karibialle, jossa pyörimme asiakkaiden kanssa neljä kuukautta eli huhtikuuhun saakka.

Sen jälkeen aloin valmistautua pallonkiertoon lukemalla paljon kirjallisuutta. Reitin varrella tarvitaan paljon tietoa. Esimerkiksi kalakanta vaihtelee maapallon eri puolilla ja aiomme käyttää kalaa runsaasti ruokana.

Olen itse ylittänyt Atlantin jo kolmesti. Maapallon kiertäminen veneellä ei siis ole mitään uutta. Kippari hoitaa navigoinnin ja veneen tekniset asiat. Minä vastaan punkrauksesta eli ruokatarvikkeiden hankkimisesta. Ateriat valmistetaan yhdessä miehistön kanssa.

Eniten minua jännittävät uudet olosuhteet. Karibiahan on nyt moneen kertaan koluttu ja maat ja keskeiset henkilötkin ovat jo tuttuja. Myös uudet ja oudot kaupungit saattavat yllättää. Esimerkiksi Panaman kanavan toisessa päässä on Colonin kaupunki, joka on niin väkivaltainen, ettei tarkkaan vartioidun sataman ulkopuolelle ole mitään asiaa kävellen. On pakko ottaa taksi kaikille asiointimatkoille.

Venezuelan edustalla taas voi olla merirosvoja, mutta toisaalta siellä on viranomaisiakin.

Jari Mylläri
–Irtisanoutumisen mukana loppui säännöllinen palkanmaksu, mutta en pidä sitä ongelmana. Elämme maailmalla tulojen mukaan eli välillä vaatimattomastikin. Syömme sitä mitä saamme merestä. Jokapäiväiset kulut jaetaan asiakkaiden kanssa, Tuija Kala-Hartman toteaa. Taustalla Hannu Hartman.

–Irtisanoutumisen mukana loppui säännöllinen palkanmaksu, mutta en pidä sitä ongelmana. Elämme maailmalla tulojen mukaan eli välillä vaatimattomastikin. Syömme sitä mitä saamme merestä. Jokapäiväiset kulut jaetaan asiakkaiden kanssa, Tuija Kala-Hartman toteaa. Taustalla Hannu Hartman.

Irtisanoutumisen mukana loppui säännöllinen palkanmaksu, mutta en pidä sitä ongelmana. Elämme maailmalla tulojen mukaan eli välillä vaatimattomastikin. Kalastamme paljon ja syömme sitä mitä saamme merestä. Jokapäiväiset kulut jaetaan asiakkaiden kanssa.

Suomi on kallis maa asua. Muualla elinkustannukset ovat huomattavasti alhaisemmat.

Edessä on myös puolen vuoden pakollinen loma Uudessa Seelannissa, sillä sikäläisen myrskykauden aikana veneelle ei voi ottaa asiakkaita.

Kahden vuoden aikana tulee varmasti eteen erilaisia ongelmia, mutta niitä ei voi ratkaista yhdellä kerralla ja vielä etukäteen. Menemme eteenpäin osuus kerrallaan ja katsomme mitä tulee eteen.

Pallonkierron aikana kaikkein haastavinta on varmasti asuminen kohtuullisen ahtaasti vieraiden ihmisten kanssa, jotka lisäksi saattavat vaihtua jopa kahden viikon välein. Tällä hetkellä pisin asiakas purjehtii kanssamme peräti neljä kuukautta.

Ulkomailla asuminen ei sinänsä ole minulle mitään uutta, sillä lähdin jo 1970-luvulla Australiaan reppureissulle. Silloin se oli iso asia. Sen jälkeen opiskelin taidetta Torontossa.

Pallonkierron jälkeen haaveissa on muuttaa asumaan Portugaliin. Siellä on miellyttävä ilmasto ja alhaiset elinkustannukset. Suomeen tuskin palaamme."

Jari Mylläri
Purjehtiminen on ekologinen matkustusmuoto, mutta siitä huolimatta vene tarvitsee energiaa ja puhdasta juomavettä. Kun Sissi lähtee Panaman kanavasta Tyynen valtameren puolelta eteenpäin, veneeseen saadaan puhdasta juomavettä vasta valtameren toiselta puolelta Havaijilta.

Purjehtiminen on ekologinen matkustusmuoto, mutta siitä huolimatta vene tarvitsee energiaa ja puhdasta juomavettä. Kun Sissi lähtee Panaman kanavasta Tyynen valtameren puolelta eteenpäin, veneeseen saadaan puhdasta juomavettä vasta valtameren toiselta puolelta Havaijilta.

Sissi-purjevenettä odottaa Karibialla huima näky: "Saa joka kerta miehistön hyppäämään kannelle":

 

Hannu Hartman, 68

"Lähden kuudetta kertaa Atlantin yli Karibialle kyydissä seitsemän matkustajaa. Ei voi sanoa, että Atlantti on nyt tuttu, sillä joka kerran säät ovat olleet erilaiset ja veneen reitti on poikennut aikaisemmista matkoista. Atlantti on kyllä nyt toistaiseksi nähty.

Ajatus maailman ympäri purjehtimisesta on ollut mielessä jo pitkään. Ei siihen liity sen kummallisempaa filosofiaa kuin että haluaisin purjehtia kaikilla maailman valtamerillä.

Sissi-vene ostettiin kolmen suomalaisomistajan yhtiöön vuonna 2013. Muutamaa vuotta myöhemmin ajatus pallonkierrosta heräsi uudelleen, kun kysäisin asiakkailta, että mitä jos lähtisimme vähän pitemmälle reissulle.

Ehkä kahden vuoden kuluttua mieli on rauhoittunut ja voin muistella, että olen purjehtinut kaikilla kolmella suurella valtamerellä.

Koko matka on jaettu eri mittaisiin osuuksiin kahdesta viikosta aina useampaan kuukauteen. Kaikki matkat myydään suomalaisille asiakkaille. Sissi on tällä hetkellä ainoa suomalainen charter-vene, jolla on Trafin maailmanlaajuinen katsastus ja vakuutukset eli se voi purjehtia missä vain.

Jari Mylläri
Kanariansaarilta tänään sunnuntaina käynnistyvä ARC-purjehduskilpailu Karibialle St. Lucian saarelle on kisan 1 200 purjehtijalle elämän ainutkertaisin kokemus.

Kanariansaarilta tänään sunnuntaina käynnistyvä ARC-purjehduskilpailu Karibialle St. Lucian saarelle on kisan 1 200 purjehtijalle elämän ainutkertaisin kokemus.

Ensimmäisen vuoden matkat on jo lähes loppuun myyty, kysyntää siis on. Mikään valtava bisnes tällainen toiminta ei ole, mutta kyllä sillä pärjää.

Asiakkaat ovat innokkaita purjehduksen harrastajia, jotka hakevat itsevarmuutta ja tietoa lähteäkseen joskus yksin vähän pitemmälle reissulle. He tietävät myös, että alla on huipputurvallinen vene.

Sissi lähtee tammikuussa Panaman kanavan läpi Tyynen valtameren puolella ja siitä sitten paratiisisaarille. Eniten minua jännittää Mauritiuksen ja Kapkaupungin väli, jossa olosuhteet ovat erittäin vaativat. Ajoitus on tärkeää, sillä alueella syntyy jättiläisaaltoja. Ne voivat olla yli 10 metriä korkeita, ja veneen päälle kaatuessa ne voivat rikkoa koko paatin.

Toinen mielenkiintoinen osuus on Fidzin ja Uuden Seelannin välinen osuus, johon osuu aina Antarktikselta vyöryviä myrskyjä.

Kaikkiaan matka on vaatinut tietojen hankkimista ja perehtymistä erilaisiin olosuhteisiin. Sissin kirjastossa on kolme kassillista karttoja ja hyllyllinen kirjallisuutta. Esimerkiksi tuulijärjestelmät vaihtelevat suuresti eri valtamerillä ja oikean reitin ja aikataulun selvittäminen on vaatinut aikaa.

Olen sitoutunut tähän projektiin kahdeksi vuodeksi. Vuonna 2019 täytän 70 vuotta jossakin Indonesiassa tai Intian valtamerellä. Kun kierros on päättynyt Karibialle, myydään Sissi-vene ja koko liiketoiminta.

Kotipihassa odottaa useasti Atlantin yli purjehtinut Jonmeri 33 -vene. Saa sitten nähdä onko takki tyhjä vai vieläkö meri kutsuu.

Suomalaisen purjehtijan Ilkka Liukkosen aforismi on mielestäni aika osuva:

”Purjehdusintoa ei voi sammuttaa purjehtimalla. Siihen tarvitaan ulkoinen tekijä”."

Hannu Mänttäri
–Purjehdusintoa ei voi sammuttaa purjehtimalla. Siihen tarvitaan ulkoinen tekijä, tietää Hannu Hartman.

–Purjehdusintoa ei voi sammuttaa purjehtimalla. Siihen tarvitaan ulkoinen tekijä, tietää Hannu Hartman.

Kahden vuoden tarina

Aamulehti kertoo jutuin ja videoin tamperelais-padasjokelaisen Sissi-purjeveneen matkasta maailman ympäri.

Reitti kulkee myös sellaisten alueiden kautta, joista ei välttämättä saa riittävän hyvää internet-yhteyttä videoiden lähettämiseen, joten tarkkaa aikataulua ei voida antaa.

Satelliittipuhelimella veneeseen saadaan puheyhteys.


Lue myös nämä


Kommentit (8)

  • Matti Padasjoelta

    Mahtavaa ja turvallista matkaa, ollaan hengessä mukana!

  • Jeesus

    Ne menee Esko noi bunkraukset ja proviantit sunnuntaipurjehtijoilta yhta usein sekasin kun byssat ja pentteritkin. Mutta hyvaa matkaa taalta tyyneltamereltakin.

Kirjoita kommentti

Perustele, kirjoita selkeästi, älä vähättele ihmisiä, ÄLÄ HUUDA. Pysy aiheessa ja muista käytöstavat. Kommentit luetaan ja tarvittaessa muokataan ennen julkaisua.

Meillä on nollatoleranssi alatyyliselle ilmaisulle, henkilöön käyvälle arvostelulle ja vihamielisyydelle. Emme julkaise kommentteja, joiden ainoa sisältö on negatiivinen mielipide vailla perusteluja. Jätämme julkaisematta myös ne kommentit, joissa ei lainkaan piitata oikeinkirjoituksesta kuten isoista alkukirjaimista tai välilyönneistä.

Kiitos etukäteen rakentavasta kommentistasi!

Pääaiheet

Sammio