Terveys

Onko tässä yksi syy siihen, että suomalaiset ovat alttiita masennukselle? Ruuastamme puuttuu folaatteja, joita saa aika yksinkertaisesti

Tilaajalle

Folaatti on D-vitamiinin ohella ainoita vitamiineja, joita suomalaiset eivät yleensä saa riittävästi. Ravitsemustutkija suosittelee lisäämään ruokavalioon muun muassa kaalia ja pinaattia. Myös muita tehokkaita folaatin lähteitä on. Ravitsemustutkija Anu Ruusunen työskentelee parhaillaan tutkijatohtorina Australiassa Deakinin yliopiston Food and Mood Centressä.

Jaakko Elenius
Onko tässä yksi syy siihen, että suomalaiset ovat alttiita masennukselle? Ruuastamme puuttuu folaatteja, joita saa aika yksinkertaisesti

Kasvisvoittoinen ruokavalio tukee masennuksen hoitoa ja ennaltaehkäisyä. Kauppakoriin kannattaa lastata paljon erivärisiä kasviksia ja hedelmiä.

Elina Pajunen

Hyvä ruoka, parempi mieli. Tuttu mainoslause ei tutkijoidenkaan mielestä ole kaukana totuudesta. – Ruoka ja mieliala liittyvät toisiinsa valtavan monin tavoin sekä fysiologisesti, psykologisesti että sosiaalisesti, ravitsemustutkija Anu Ruusunen sanoo.

Arkikokemus…


Tämä juttu on vain Aamulehden tilaajalle

Jos olet jo tilaaja, pääset lukemaan artikkelin loppuun kirjautumalla sisään.


Pääaiheet