Auto ja liikenne

Näin tarkistat kesärenkaidesi kunnon – Helppo testi paljastaa, onko renkailla vielä käyttöikää jäljellä

Renkaiden turvallinen palvelusikä on kuusi vuotta, yli 10-vuotiaita kovettuneita kiekkoja ei pitäisi enää käyttää.

Kari Pitkänen
Näin tarkistat kesärenkaidesi kunnon – Helppo testi paljastaa, onko renkailla vielä käyttöikää jäljellä

Kesärenkaan urasyvyyden voi testata 2 euron kolikolla. Jos kolikon hopeareuna uppoaa uraan, sitä on jäljellä 4–5 milliä eli vielä riittävästi turvalliseen ajamiseen. Tässä ”silestonessa” näin ei ole.

Kari Pitkänen

1. Renkaan tärkeimmät ominaisuudet ovat kunto ja ikä. Renkaan valmistusvuosi löytyy kylkialueen numerorivistöstä. Renkaan turvallinen käyttöikä on 6 vuotta, eikä yli 10-vuotiaita pitäisi käyttää, koska kumi kovenee ja renkaan jousto-ominaisuudet heikkenevät.

2. Kunto näkyy nopeimmin urasyvyydestä. Uudessa renkaassa uraa on 8 milliä. Jos jäljellä on enää 3–4 milliä, vaihto kannattaa jo. Laki vaatii vain 1,6 millin urat, mutta turvallisuuden ja vesiliirtoriskin kannalta se on liian vähän.

3. Tarkasta myös, ettei renkaassa ole kivenpistoja, pullistumia, halkeamia eikä repeämiä. Tällainen rengas voi puhjeta ajossa. Jos rengas näyttää kuluneen epätasaisesti tai normaalia nopeammin, vika voi löytyä auton väärin säädetyistä ohjauskulmista.

4. Jos vaihdat renkaat itse, tee se tasaisella, tukevalla ja puhtaalla alustalla. Tarkasta ohjekirjasta, mistä korin kohdasta autoa voi nostaa turvallisesti. Auton oma tunkki on nostamiseen yleensä liian kevyt, joten varaa käyttöön tukevampi hallitunkki. Pulttien kiristykseen tarvitset momenttiavaimen.

5. Paremmat eli vähemmän kuluneet renkaat asennetaan aina taka-akselille, oli auton vetotapa mikä tahansa. Varmista myös oikea pyörimissuunta kyljen nuolisymbolista. Jos renkaat pyörivät väärinpäin, vesiliirto-ominaisuudet heikkenevät.

6. Huolehdi ilmanpaineesta. Painesuositus löytyy etupalkin tarrasta ja/tai ohjekirjasta. Tarkasta paineet ainakin kerran kuukaudessa ja aina ennen pidempää ajomatkaa. Täytä myös vararengas tarvittaessa.

7. Alumiinivanteisten renkaiden pultit jälkikiristetään noin 100 kilometrin ajon jälkeen. Teräsvanteet eivät vaadi jälkikiristystä, jos vaihto on tehty oikein.

Lähteet: Nokian Renkaat, Autonrengasliitto


Lue myös nämä


Kommentit (4)

  • Nimetön

    ei tarvita kolikkoa mittaamaan urasyvyyttä kun renkaissa itsessään merkki min urasyvyydelle.
    Jos laki sanoo että 1,7mm riittää, niin silloin se riittää. 4-5mm urasyvyys tulee jo kahden vuoden jälkeen (15000km) joten älkää kuunelko markkinointimiesten juttuja.

  • Ööö

    1. Renkaalla ei ole erityistä käyttöikää. Mikäli runko on ehjä, rengasta voi käyttää. Huomaa että renkaan vanhetessa kitkaominaisuudet muuttuvat, mikä pitää ottaa ajaessa huomioon. Erityisesti märkäpito, mikä on eri asia kuin vesiliirto, heikkenee kumin kovettuessa, jolloin märällä päällysteellä pidentyneseen jarrutusmatkaan on varauduttava alemmissakin nopeuksissa.
    2. Renkaan pienin urasyvyys on merkitty kulutuspintaan sen ylittävällä kannaksella. Mikäli rengas on kulunut lähelle kulumisrajaa, on käytettävä alempaa nopeutta, mikäli tiellä on näkyvä vesikerros.
    4. Teräsvanteiden kiristämiseen riittää auton oma rengasavain. Avaimen päällä ei tarvitse seistä. Heikkovoimaisimmat voivat käyttää molempia käsiä. Kiristysmomenttia tärkeämpi on tasainen asennus ja kiristys. Pultin kierteeseen kevyt voitelu, ei kuitenkaan kartioon.
    5. Mikäli renkaiden keskinäinen kulumisero on alle 3 mm, kuluneemmat renkaat voi myös asentaa taakse. Takapyörät kulkevat etupyörien kuivaaamassa urassa. Jonkin ajan jälkeen kulumisero katoaa. Mikäli pyörimissuuntaa ei ole merkitty, sillä ei ole väliä.

Kirjoita kommentti

Perustele, kirjoita selkeästi, älä vähättele ihmisiä, ÄLÄ HUUDA. Pysy aiheessa ja muista käytöstavat. Kommentit luetaan ja tarvittaessa muokataan ennen julkaisua.

Meillä on nollatoleranssi alatyyliselle ilmaisulle, henkilöön käyvälle arvostelulle ja vihamielisyydelle. Emme julkaise kommentteja, joiden ainoa sisältö on negatiivinen mielipide vailla perusteluja. Jätämme julkaisematta myös ne kommentit, joissa ei lainkaan piitata oikeinkirjoituksesta kuten isoista alkukirjaimista tai välilyönneistä.

Kiitos etukäteen rakentavasta kommentistasi!

Pääaiheet

Sammio