Näin jumppaat itseäsi joka askeleella – Asiantuntija näyttää miten kävelet oikein ja samaan hintaan kauniisti

Jatkuva istuminen ja älylaitteet koukistavat ihmiset etunojaan ja jäykistävät kävelyn. Omaa kehoa pitää välillä muistuttaa kuinka kävely sujuu oikein. Se ei ole luonnonlahja, joka säilyy läpi iän.

Silja Viitala
Näin jumppaat itseäsi joka askeleella – Asiantuntija näyttää miten kävelet oikein ja samaan hintaan kauniisti

Tiina Arrankoski, 59, on kiinnostunut tekniikoista, jotka pitävät selän kunnossa. Hän on spiraalistabilaation ja modernin sauvakävelyn kansainvälinen kouluttaja. Kävely ei tarkoita vain sitä, että liikutetaan vastakkaista kättä ja jalkaa. Liike lähtee ojennuksen kautta. Kuvauspaikkana on Hakkarin Helmi Lempäälässä.

Sari Torvinen, teksti Silja Viitala, kuvat

Kävely on ikiaikainen ja helppo tapa pitää itsensä kunnossa. Oikeanlainen kävely jumppaa selkää ja hartioita. Se antaa tilaa selän välilevyille ja ojentaa kaularankaa niin, että veri ja happi pääsevät aivoihin. Ihan ilmaiseksi ja ihan joka askeleella jonka otamme. Kävelystä tulee vartaloa palauttavaa ja virkistävää.

Kaiken lisäksi kävely on kaunista.

Kävelemään opetteleva lapsi on hyvä malli oikealle kävelylle. Ryhti on suora, lavat liikkuvat, kädet heilahtavat rennosti. Sitten alamme viihtyä älylaitteiden ääressä ja istuallaan. Köyristymme etukumaraan ja hukkaamme oikeanlaisen kävelyn.

Kouluttaja Tiina Arrankoski kuvaa, että väärin kävellessä vartalo kallistuu usein liikaa eteenpäin. Hartiat ovat jäykistyneet ja kädet heiluvat vartalon edessä. Lapaluut eivät liiku. Selkä ja vartalon yläosa on jäykistynyt. Tuttu asento istumisesta ja erityisesti älylaitteiden edessä nyyköttämisestä.

Arrankoski on spiraalistabilaation ja modernin sauvakävelyn kansainvälinen kouluttaja. Spiraalistabilaatio perustuu ymmärrykseen spiraalimaisesti kehoa kiertävien lihasketjujen merkityksestä ihmisen liikkuessa. Näitä lihasketjuja tulisi hyödyntää erityisesti kävellessä. Suoria lihasketjuja käytetään istuessa ja seisoessa, liikkeen aikana niiden tuli rentoutua. Jäykistyneessä kävelyssä suorat lihasketjut ovat jännittyneet ja vetävät vartaloa kasaan. Tästä seuraa sekä selän että hartia-niska seudun kipuja.

Katso videolta oikean ja väärän kävelyn ero:

 

Oikeanlaisessa kävelyssä liike lähtee ojennuksen kautta. Lantio on suorassa niin, että vartalon paino on sen päällä. Lantio ja hartiat kiertyvät luonnollisesti vastakkaisiin suuntiin. Selkäranka pysyy suorana. Tällöin vatsalihaksetkin aktivoituvat eli tekevät työnsä kuten niiden kuuluu.

Oikea kävely on sujuvaa, askeleet joustavia ja liike suuntautuu hyvän ryhdin kautta eteen ja ylös. Käsi heilahtaa selvästi myös vartalon taakse. Hartiat ja lavat osallistuvat liikkeeseen. Jäykistyneessä kävelyssä kädet vipottavat usein etukenon vartalon edessä.

Erityisesti skolioosista kärsiville oikea kävelytekniikka on tärkeää. Muuten kävelijä tulee vahvistaneeksi skolioosin vääntöä selkärangassa joka askeleella. Samoin ikä painaa ihmistä kumaraan, jolloin oikeaan tekniikkaan pitää kiinnittää huomiota.

Lantion väärät asennot ja lantio oikein:

Silja Viitala
Väärin. Tässä kuvassa lantio on kallistunut eteen, jolloin alaselkään kohdistuu liikaa painetta ja vatsalihakset eivät toimi.

Väärin. Tässä kuvassa lantio on kallistunut eteen, jolloin alaselkään kohdistuu liikaa painetta ja vatsalihakset eivät toimi.

Silja Viitala
Väärin. Tarkista lantiosi asento peilistä. Työnnätkö sitä liikaa vartalon eteen? Tässä asennossa lantiota tukevat pakaralihakset eivät ole töissä, vaan roikut reisilihasten varassa.

Väärin. Tarkista lantiosi asento peilistä. Työnnätkö sitä liikaa vartalon eteen? Tässä asennossa lantiota tukevat pakaralihakset eivät ole töissä, vaan roikut reisilihasten varassa.

Silja Viitala
Oikein. Lantion hyvässä asennossa pakarat tukevat lantiota. Lantio on keskiasennossa ja kun liike suuntautuu ylöspäin, painuu napa kuin itsestään kohti selkää ja vartalon keskikohta kapenee. Hyvä lantion asento antaa pakaroille ja vatsalihaksille mahdollisuuden toimia tehokkaasti. Näin lanneranka saa riittävän tuen joka askeleella.

Oikein. Lantion hyvässä asennossa pakarat tukevat lantiota. Lantio on keskiasennossa ja kun liike suuntautuu ylöspäin, painuu napa kuin itsestään kohti selkää ja vartalon keskikohta kapenee. Hyvä lantion asento antaa pakaroille ja vatsalihaksille mahdollisuuden toimia tehokkaasti. Näin lanneranka saa riittävän tuen joka askeleella.

Hartioiden ja olkapään väärä ja oikea asento:

Silja Viitala
Väärin. Käden heilahtaessa taakse olkapäät roikkuvat edessä sisäkierrossa, jolloin niska lyhenee. Kaularankaan kohdistuu liikaa painetta. Pienikin hartian ryhtivirhe muuttaa pään asentoa ja aivojen verenkierto ja hapensaanti heikkenevät.

Väärin. Käden heilahtaessa taakse olkapäät roikkuvat edessä sisäkierrossa, jolloin niska lyhenee. Kaularankaan kohdistuu liikaa painetta. Pienikin hartian ryhtivirhe muuttaa pään asentoa ja aivojen verenkierto ja hapensaanti heikkenevät.

Silja Viitala
Oikein. Oikeassa kävelyssä kävelijä ojentautuu. Niska on pitkänä. Toisen käden heilahtaessa rennosti eteen vastakkainen käsi liikkuu taakse niin että korvan ja hartian väliin jää pitkä välimatka. Olkapää liikkuu siis pois päin korvasta.

Oikein. Oikeassa kävelyssä kävelijä ojentautuu. Niska on pitkänä. Toisen käden heilahtaessa rennosti eteen vastakkainen käsi liikkuu taakse niin että korvan ja hartian väliin jää pitkä välimatka. Olkapää liikkuu siis pois päin korvasta.

Lapaluiden väärä ja oikea asento:

Silja Viitala
Väärin. Yläselässä ei tapahdu mitään ja kädet heiluvat jäykkinä. Kun rintarangassa ei tapahdu liikettä, ei myöskään kaularangassa. Jäykkyydestä voi koitua päänsärkyä ja niskavaivoja.

Väärin. Yläselässä ei tapahdu mitään ja kädet heiluvat jäykkinä. Kun rintarangassa ei tapahdu liikettä, ei myöskään kaularangassa. Jäykkyydestä voi koitua päänsärkyä ja niskavaivoja.

Silja Viitala
Oikein. Hartia ja lapa liikkuvat taakse ja alas kohti selkärankaa. Rintaranka kiertyy. Myös vatsa- ja pakaralihakset aktivoituvat. Niska ojentautuu pitkäksi. Aivojen hapensaanti paranee.

Oikein. Hartia ja lapa liikkuvat taakse ja alas kohti selkärankaa. Rintaranka kiertyy. Myös vatsa- ja pakaralihakset aktivoituvat. Niska ojentautuu pitkäksi. Aivojen hapensaanti paranee.

Näitä lihasketjuja käytät kävellessäsi:

Silja Viitala
Sininen nauha kuvaa lihasketjua, joka kulkee spiraalina ihmisen ympärillä. Kävelyssä koko ketjun lihasten tulisi aktivoitua.

Sininen nauha kuvaa lihasketjua, joka kulkee spiraalina ihmisen ympärillä. Kävelyssä koko ketjun lihasten tulisi aktivoitua.

Näin lapaluiden liikettä voi kehittää:

 


Lue myös nämä


Kirjoita kommentti

Perustele, kirjoita selkeästi, älä vähättele ihmisiä, ÄLÄ HUUDA. Pysy aiheessa ja muista käytöstavat. Kommentit luetaan ja tarvittaessa muokataan ennen julkaisua.

Meillä on nollatoleranssi alatyyliselle ilmaisulle, henkilöön käyvälle arvostelulle ja vihamielisyydelle. Emme julkaise kommentteja, joiden ainoa sisältö on negatiivinen mielipide vailla perusteluja. Jätämme julkaisematta myös ne kommentit, joissa ei lainkaan piitata oikeinkirjoituksesta kuten isoista alkukirjaimista tai välilyönneistä.

Kiitos etukäteen rakentavasta kommentistasi!

Pääaiheet

Sammio