Ihmiset

Kun lapset riitelevät, viidakon lait jylläävät: milloin riitaan pitää puuttua?

Aikuisen tukea tarvitaan, kun lasten keskinäinen riitely äityy pahaksi. Jos lapset jätetään silloin keskenään, vahvin sanelee ehdot, koska lapsilla ei välttämättä ole vielä rakentavia keinoja ratkaista riitoja.

Colourbox
Kun lapset riitelevät, viidakon lait jylläävät: milloin riitaan pitää puuttua?

Lapsilla kavereiden syrjään jättäminen tai taistelu kavereista on tavallista. Sosiaalipsykologi Kati Kärkkäinen sanoo, että jo aika pieni lapsi pystyy tajuamaan vallan käsitteen, kunhan sitä vähän aukoo.

Tiina ElliläAamulehti

Milloin aikuisen olisi hyvä puuttua lasten riitaan? Sosiaalipsykologi Kati Kärkkäinen antaa vinkin:

–On hyvä haistella, onko lasten valta-asema epätasapainoinen. Runnooko joku omaa ajatustaan läpi? Jos homma ei etene rakentavalla tavalla, aikuinen voi astua esiin lisäaivoina sanoittamaan tilanteen: Te molemmat haluatte nyt tuon saman tavaran. Mitä nyt voitaisiin tehdä?

Väsyneelle ja kiireiselle vanhemmalle on usein suuri houkutus sanella, että nyt annat sen lelun toiselle ja jatkatte leikkiänne. Olisi kuitenkin hyvä ehtiä myös välillä pysähtyä miettimään lasten kanssa, mitä kannattaisi tehdä.

Tämä ohjaa lasta ajattelemaan itse – mistä on hyötyä myös aikuisena.

Tätä tarkoittaa valta

Otetaan esimerkiksi tilanne, jossa lapsi tulee pihalta itkien, että kaveri lupasi, että leikitään ensin kaverin haluamaa leikkiä ja sitten minun haluamaani, mutta kun tuli minun leikkini vuoro, se ei sitten sopinutkaan kaverille, vaan kaveri häipyi paikalta.

Tällöin on hyvä pohtia lapsen kanssa, mitä valta on, mikä on hyvää ja mikä huonoa valtaa ja mihin millainenkin vallankäyttö lopulta johtaa.

–Lapsen kanssa voi puhua asiasta näin: Se ei ollut kaverilta reilusti toimittu. Kaveri käytti valtaa väärällä tavalla häipymällä. Voi myös keskustella lapsen kanssa, mitä hän voisi jatkossa tehdä tuollaisessa tilanteessa, ehdottaa Kärkkäinen.

Hämmentävien tilanteiden perkaaminen yhdessä lapsen kanssa kehittää lapsen sosiaalisia taitoja.

Koska valtasuhteet eivät välttämättä ole aina mustavalkoisia, vältä pahantahtoisia, yksisilmäisiä tulkintoja kenestäkään.

–Tarjoa mieluiten hyväntahtoisia tulkintoja. Jos lapsi sanoo, että kaveri oli mulle inhottava, älä sano, että olipa se ilkeä! Sen sijaan voit miettiä lapsen kanssa, mikähän kaikki tilanteeseen vaikutti, ja mitä lapsesi teki tilanteessa ja mikä vaikutus sillä ehkä oli.

Kun lapsi ei mahdu leikkiin mukaan

Lasten riidat voivat joskus vaatia, että vanhempi soittaa toisen lapsen vanhemmalle, ja aikuiset yrittävät purkaa ongelmaa, jotta lapset eivät jää ongelman kanssa yksin.

–Toisen lasta ei kuitenkaan saa syyttää, vaan on hyvä lähteä liikkeelle siitä, että ongelma on yhteinen: Meidän lapsillamme leikit olivat ikävän tuntuisia. Mietittäisiinkö yhdessä, miten leikit saisi sujumaan paremmin? Kärkkäinen ehdottaa.

Lapsella voi olla myös vaikeuksia päästä mukaan muiden lasten leikkiin. Jos lapsi yrittää rysäyttää keskelle käynnissä olevaa leikkiä, hän tulee yleensä torjutuksi.

–Toiminnan taidot kehittyvät, kun pilkot kaikki lapselle vaikeat asiat palasiin. Taitavat lapset liittyvät leikkiin näin: 1) havainnoin hetken leikkiä, 2) tulen lähemmäs leikkijöitä 3) teen varovaisen aloitteen ja tuon jotain sopivasti uutta tilanteeseen "Voisiko tähän leikkiin sopia tällainen tavara-asema".

Harjoittele lapsen kanssa, millä pienillä askeleilla hän voisi pyrkiä leikkiin mukaan.

Kunnioita lapsesi reviiriä

Leikkiin yht´äkkiä rysäyttävä lapsi voi jäädä leikin ulkopuolelle, koska muut voivat käsittää, että lapsi ei kunnioita heidän reviiriään. Muiden reviirin kunnioittaminen on tärkeä sosiaalinen taito, jota voit opettaa lapselle näin:

–Kunnioita lapsen reviiriä ja käyttäydy häntä kohtaan huomaavaisesti. Jos sinulla on hänelle asiaa, joka täytyy saada tänään juteltua, älä rykäise sitä juuri, kun lapsi yrittää tehdä läksyjä. Sano, että haluaisin jutella, onko nyt hyvä hetki vai myöhemmin tänään, Kärkkäinen sanoo.


Lue myös nämä


Kommentit (3)

  • Huomio kokonaiskuvaan ja kehitysvaiheisiin

    Lapsilla on omat touhunsa ja myös riitansa, jotka useimmiten ratkeavat heidän omilla ”neuvotteluillaan”. Aikuinen saattaa vain sotkea normaalia oppimista, jos säntää paikalle komentelemaan tuntematta kokonaistilannetta.
    Parit esimerkit:
    Tyttärieni ikäero on neljä vuotta, ja vanhempi oli aina kovasti innokas rakentelemaan leikkejä pikkusiskon kanssa. Nuorempi oli kova sanelemaan ehtoja ja sääntöjä osallistumiselleen. Että mä hurrasin sinä päivänä, kun kuulin tämän nuoremman ”kerjäävän” isosiskoa johonkin leikkiin. Siitä se tasoittui!
    Alakoulun ensimmäisellä luokalla tyttäreni alkoi kaveerata luokkatoverin kanssa. Huomasin pian, että kaveri ei pitänyt kiinni sovituista asioista. Millään lailla ilkeä hän ei ollut. Mietiskelin mielessäni, että tästä ei hyvää seuraa. En puuttunut asiaan, mutta pian se ns. yhdessäolo loppui ihan luontojaan.
    Yhteenvetona:
    Maalta kotoisin, eli aikuiset tekivät maatilan töitä ja lasten oli syytä olla ruokapöydässä, mutta muuten poissa jaloista.
    Miten ihmeessä on ajauduttu tilanteeseen, jossa vanhemmat uuvuttavat itsensä ”lasten ehdoilla”. Joslapsi haluaa harrastaa vaikkapa tanssia, pitää jaksaa myös kulkea tunneille nyssellä!

  • Nimetön

    Kun kiista on samasta tavarasta, silloin tuo tavara lentää roskiin. Ja lapset laitetaan yhdessä viemään tavara pihan jäteastiaan. Suuri parku siitä tulee, mutta tällöin molemmat parkuvat samalta viivalta, eikä toinen lapsi voi olla määräävässä asemassa tässä parkumisessa.
    Aikuinen voi tietenkin käydä myöhemmin hakemassa tavaran roskalaatikosta, ja ujuttaa se huomaamatta muiden lelujen joukkoon.

Kirjoita kommentti

Perustele, kirjoita selkeästi, älä vähättele ihmisiä, ÄLÄ HUUDA. Pysy aiheessa ja muista käytöstavat. Kommentit luetaan ja tarvittaessa muokataan ennen julkaisua.

Meillä on nollatoleranssi alatyyliselle ilmaisulle, henkilöön käyvälle arvostelulle ja vihamielisyydelle. Emme julkaise kommentteja, joiden ainoa sisältö on negatiivinen mielipide vailla perusteluja. Jätämme julkaisematta myös ne kommentit, joissa ei lainkaan piitata oikeinkirjoituksesta kuten isoista alkukirjaimista tai välilyönneistä.

Kiitos etukäteen rakentavasta kommentistasi!

Pääaiheet

Sammio