Moni uskaltautuu nyt takaisin kuntosalille, mutta siellä ei voi toimia aivan kuten ennen – Asiantuntija antaa kuusi ohjetta, jotka jokaisen treenaajan on syytä ottaa huomioon - Hyvä elämä - Aamulehti

Moni uskaltautuu nyt takaisin kuntosalille, mutta siellä ei voi toimia aivan kuten ennen – Asiantuntija antaa kuusi ohjetta, jotka jokaisen treenaajan on syytä ottaa huomioon

Moni treenaaja suunnittelee palaamista kuntosalille, mutta varotoimenpiteistä on edelleen syytä pitää huolta. Korealaistutkimuksen mukaan intensiiviset ryhmäliikuntatunnit saattavat toimia koronaviruksen tartuntaryppäinä.

Moni suunnittelee nyt paluuta kuntosalille.

20.5.2020 19:07

Salihammasta alkaa jo kolottaa. Poikkeusolojen asteittaisen purkamisen myötä moni kuntosalikävijä suunnittelee paluuta salille.

Saleilla odotetaankin kävijämäärien kasvua. Treenaajien määrät notkahtivat koronaviruksen takia rajusti, mutta aallonpohja lienee saavutettu. Muun muassa kuntosaliketju Elixialla kävijämäärien uskotaan kasvavan pian.

– Uskon, että moni tekee päätöksiä normaaleihin rutiineihin palaamisesta tulevien viikkojen aikana, Elixian maajohtaja Jussi Raita sanoo.

Kuntosaliketju Fressin toimitusjohtaja Hannu Välikosken mukaan asiakkaat eivät viime aikoina ole ilmaisseet juurikaan huolia, vaan lähinnä innostusta.

– Päinvastoin asiakkaat kyselevät, milloin pääsee tapaamaan personal traineria tai fysioterapeuttia ja milloin pääsee ryhmäliikuntaan, Välikoski sanoo.

Riski koronavirustartunnan saamiseen ei kuitenkaan ole kadonnut minnekään. On todennäköistä, että saleilla käy oireettomia tartuttajia, ja virus vaikuttaa leviävän tehokkaimmin suljetuissa tiloissa.

– Kun sisätiloissa tapahtuu intensiivistä toimintaa tiheässä väkijoukossa, tapahtuipa se sitten baarissa, kuntosalilla tai kuoroharjoituksissa, tartuntoja voi tulla paljon, jos läsnä on viruksen kantaja, Helsingin yliopiston zoonoosivirologian professori Olli Vapalahti sanoo.

Suomalainen Tarja Sironen etsii Keniassa viruksia, joista voi alkaa seuraava pandemia – Nyt hän ja kaksi muuta tutkijaa kertovat, miten ihminen itse aiheutti koronaviruskriisin

Nykytiedon valossa koronavirus tarttuu todennäköisimmin pisaratartuntana tai aerosolitartuntana, Vapalahti kertoo. Sen takia tehokkain tapa suojata itseään ja muita koronaviruksen leviämiseltä vaikuttaisi olevan turvavälin pitäminen muihin treenaajiin.

Muun muassa Fressillä on käytössä joka toinen lämmittelylaite käytössä turvavälin varmistamiseksi. Vaikka kuntokeskuksilla onkin toimenpiteensä, ne peräänkuuluttavat kävijän vastuuta.

– Korostan yksilön vastuuta turvaväleistä huolehtimisessa. Salihygienian suhteen teemme voitavamme, mutta toivomme, että myös asiakkaat huolehtisivat siitä, Hannu Välikoski sanoo.

– Jäsenten tulee noudattaa keskuksissa treenatessaan omalta osaltaan THL:n suositusten toteutumista sekä pitää huolta erityisen hyvästä hygieniasta. Jos on sairas tai ollut juuri kipeänä, pitää parantua ennen treenejä, Jussi Raita kertoo.

Tällä jumpalla kalorit palavat huomaamatta! – Katso tallenne ja tule mukaan keinuttamaan lanteita retromusiikin tahtiin

Tällä treenillä muokkaat vartalosi voimakkaaksi! Huhki mukana vaikka joka päivä

Kuntosalimaailman otollisin paikka koronaviruksen saattaa olla hikinen ryhmäliikuntatunti.

Esimerkiksi fitnesstanssitunnit vaikuttavat toimineen tartuntaryppäinä Etelä-Koreassa.

Korealaisen tutkimuksen mukaan 112 liikkujaa sai koronavirustartunnan yhteensä 12 eri tanssitunnilla. Tutkimuksen mukaan vaikuttaa siltä, että intensiiviset, tiiviit liikuntasessiot voivat lisätä tartunnan riskiä.

Ryhmässä tiheästi oleminen ja voimakas hengittäminen muodostavat otolliset olosuhteet tartuntojen leviämiselle, Vapalahti toteaa.

Elixian ryhmäliikuntatunneilla osallistujamäärä on rajattu kymmeneen ja treenipaikat on merkattu lattiaan. Henkilökunta ohjeistaa osallistujia puhdistustoimenpiteistä tunneilla.

– Studiot ovat niin isoja, että suositeltu turvaväli on moninkertaisesti isompi kaikissa tilanteissa, Jussi Raita kertoo.

Fressin ryhmäliikunnat ovat olleet koronan takia tauolla, mutta jatkuvat jälleen kesäkuussa.

– Tilasta riippuen ryhmäliikuntatunneille otetaan 20–40 henkeä. Se tarkoittaa noin 60 prosenttia normaalista kapasiteetista, eli otetaan varman päälle siinäkin, Välikoski sanoo.

Syke nousee ja lihakset kasvavat! Virtuaali-bodycombat ei jätä ketään kylmäksi – Katso tallenne maanantain hikitreenistä

Oma kysymyksensä on erilaisten suojavälineiden, esimerkiksi maskien tai suojakäsineiden, käyttö saliharjoittelun aikana. Vapalahti suosittelee käyttämään maskia silloin, kun sen käyttö on luontevaa. Maskit suojaavat lähellä olevia ihmisiä käyttäjänsä pärskeiltä.

Kertakäyttökäsineiden tai salihanskojen merkityksestä saliharjoittelussa ei puolestaan ole täyttä varmuutta. Esimerkiksi Fressi tarjoaa salikävijöille kertakäyttökäsineitä käyttöön ilmaiseksi. Elixialla käsineitä ei ole tarjolla.

Vaikka käyttäisi salihanskoja tai kertakäyttökäsineitä, eivät ne suojaa käyttäjäänsä, jos unohtaa muut hygieniasäännöt.

– Samalla tavalla kuin käsi, myös käsine voi kontaminoitua, kun sillä koskee pintaa. Samalla tavalla hanskakin voi päätyä omaan nenään. Tavallaan hanskan pinta vastaa siis kättä, Vapalahti kuvaa.

Toisaalta kertakäyttökäsine voi toimia muistutuksena olla koskematta kasvoja ja toimia siten suojana.

Liikuntaa harrastaessa suojavälineiden käyttö voi kuitenkin olla hankalaa tai epämiellyttävää. Esimerkiksi kertakäyttökäsineet hikeentyvät helposti treenatessa, Vapalahti huomauttaa. Käytännössä ahkeralla käsienpesulla ja kasvojen koskettelun välttämisellä on todennäköisesti hyvässä suojassa pintatartunnan suhteen.

– Hanskojen käyttäminen ei ole niin tärkeää, jos huolehtii käsienpesusta, Vapalahti toteaa.

Pintojen merkitys koronan tarttumisessa ei ylipäänsä vaikuta olevan niin suuri kuin aluksi oletettiin.

– Toki virus voi kulkeutua pintojen kautta käteen ja sitä kautta limakalvoille, mutta se ei ole yhtä merkittävää kuin pisaratartunnat, Vapalahti sanoo.

Luonnollisesti pintatartunnan riskiä, oli se sitten pieni tai suuri, voidaan kuntosaleilla vähentää pesemällä ja desinfioimalla pintoja. Fressi ja Elixia ohjeistavatkin kävijöitään putsaamaan laitteet käytön jälkeen.

Moni salilla kävijä pitää mukanaan hikipyyhettä. Pyyhkeellä saatetaan pyyhkäistä paitsi kasvoja myös hikistä kuntosalilaitetta. Tämä tapa kannattaa hylätä ainakin koronan ajaksi. Sekä Fressi että Elixia ohjeistavat pyyhkimään laitteet keskuksissa olevalla siivousaineella ja paperilla.

– Hikipyyhe on jokaisen henkilökohtainen väline, mutta laitteiden puhdistaminen tulisi tehdä kertakäyttöpyyhkeillä, Välikoski toteaa.

Vaikka huolehtisi kuinka ahkerasti turvaväleistä ja käsienpesusta, täysin riskittä salilla ei korona-aikana voi käydä.

– Millään tavalla riskiä ei saada täysin nollaksi. Kyse on siitä, minkälainen riski on sellainen, josta huolimatta voidaan toimia, Vapalahti huomauttaa.

On syytä muistaa, että liikunnalla on merkittävä rooli yleiskunnon ylläpitämisessä.

– On tärkeää, että ihmiset pääsevät kuntoilemaan. Pidemmän päälle on hyvä pyrkiä siihen, että kaikkea ei tarvitse kieltää, vaan mietitään, miten näitä asioita voidaan tehdä pienemmällä tartuntariskillä, Vapalahti pohtii.

Ainakin riskiryhmään kuuluville on turvallisinta harrastaa liikuntaa ulkona, jossa turvaväleistä huolehtiminen on helpompaa.

– Kesä onneksi tarjoaa mahdollisuuksia ulkoliikuntaan. Tässäkin voi varmasti pohtia erilaisia käytäntöjä. Voisiko riskiryhmäläisille olla esimerkiksi omia aukioloaikoja? Vapalahti kysyy.

Jatkuva väsymys voi johtua siitä, että syöt vääriä hiilihydraatteja väärään aikaan – Ravitsemusterapeutti laati ruokarytmin, joka pitää energiatasot korkealla ja lisää huimasti treenitehoja

6 vinkkiä

Näillä ohjeilla teet sekä omasta että muiden salikäynneistä turvallisempaa

1. Pidä huolta turvaväleistä ja vältä ahtaita, ruuhkaisia tiloja.

2. Älä koskettele kasvojasi.

3. Pyyhi käyttämäsi laitteet ja painot desinfiointiaineella ja kertakäyttöpyyhkeellä.

4. Pese käsiä. Jos käytät salihanskoja, muista pestä myös ne.

5. Käytä maskia, jos liikuntasuorite sen sallii.

6. Älä koskaan treenaa sairaana.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?

Lue myös: