ÄIT-1, OLV-1, AKU-313 – Oletko nähnyt näitä hauskoja rekisterikilpiä maanteillä? - Hyvä elämä - Aamulehti

ÄIT-1, OLV-1, AKU-313 – Kilpien omistajat kertovat: Mikä saa autoilijan hankkimaan erikoiskilven ajoneuvoonsa?

Omaan ajoneuvoon voi hakea itse valittua yksilöllistä rekisteritunnusta Trafilta. Kuvassa romuautojen rekisterikilpiä, jotka pilkotaan kolmeen osaan ennen kuin ne lähtevät metallinkierrätykseen.

7.1.2018 18:30

Vaikka erikoisia rekisterikilpiä ei tule Suomen teillä kovin usein vastaan, liikkuu maamme maanteillä tuhansia erityiskilvissä olevia kulkuvälineitä.

Trafin asiantuntija Andreas Ojalan mukaan voimassa olevia erityiskilpiä on ajoneuvoliikennerekisterissä noin 4 400 kappaletta. Luku kattaa kaikki vuoden 2007 jälkeen rekisteröidyt ajoneuvot lokakuuhun 2016 asti. Todellisuudessa kokonaisluku on kuitenkin suurempi.

Ojalan mukaan erityiskilpihakemuksia jätetään vuosittain noin 900 kappaletta. Hakemuksista noin 60 prosenttia tulee yksityishenkilöiltä ja 40 prosenttia yrityksiltä.

Ojala kertoo, että yksityishenkilöt suosivat erityiskilvissä nimikirjaimiin sekä syntymäaikoihin viittaavia yhdistelmiä. Monilla yrityksillä on puolestaan suosiossa omat kirjainyhdistelmät juoksevilla numeroilla.

–Suosituimpiin ja pitkäaikaisiin tunnuksiin kuuluvat yrityksen tai konsernin nimeen liittyvät lyhenteet kuten esimerkiksi AUD-1, OLV-1 ja LEV-1. Muista suosikkeja ovat esimerkiksi AKU-313 ja ÄIT-1 tai peräti ÄIT-11. Viime vuonna IOO-100, SF-100 ja FIN-100 kilville oli kysyntää, Ojala kertoo.

–Henkilöautot eivät ole ainoita, joihin erityiskilpiä haetaan. Hakemuksia tulee vuosittain myös kuorma-autoihin, moottoripyöriin, traktoreihin ja jopa perävaunuihin, Ojala tarkentaa.

Yleisimmin erikoiskilpeä haetaan Volvoon, Audiin, Mercedes-Benziin, Volkswageniin ja BMW-merkkisiin autoihin.

Tämä hauskalla kilvellä varustettu auto oli pysäköity Tampereen Näsilinnankadulle keväällä 2014.

Vantaalla asuvan Hilkka Hakolan rekisterikilvessä lukee ÄIT-1. Hän päätti saada rekisterikilven jo ennen kuin se oli mahdollista.

–Odotin vuosia, koska erikoisrekisterit tulevat jakoon. Sanoin aina, että kun nämä äät ja ööt saadaan käyttöön, haluan rekisterin äiti. Mieheni epäili, että voi kuule, jonossa on 15 000 muuta. Minä päätin, että minä saan sen. Ja uskoin koko ajan, Hakola kertoo.

Ja niin Hakola sai rekisterikilven 2010-luvun alussa. Kolmen lapsen äiti ja kahden lapsen isoäiti kertoo, että perhe suhtautui hintavaan hankintaan iloisesti.

–Tyttäreni huutaa tuolta takaa, että se on maailman paras rekisterikilpi, sanoo Hakola naureskellen.

Rekisterikilpi herättää edelleen ilahdusta myös muissa liikenteenkäyttäjissä. Hakola kertoo, että kilpi vetoaa erityisesti varhaisnuoriin poikiin.

–Minusta on valtavan ihanaa, että kun nuoret pojat ylittävät katua ja minä pysähdyn, heille tulee valtavan hyväntuulinen hymy. He osoittavat rekisterikilpeä, ja sitten nousee peukku.

Hakola on kouluttanut malleja työkseen yli 30 vuotta. Hän kertoo, että kun mallit soittavat ulkomailta päivittelemään kuulumisiaan, he kutsuvat Hakolaa äidiksi. Osin rekisterikilven, osin hänen äidillisen luonteensa takia, hän kertoo.

AKU-313 -kilvissä kulkeva sininen kupla matkalla lossilla. Ikkunasta kurkistavat Aku ja Iines.

Autoharrastaja Mauno Vähälä osti 1990-luvulla vanhan kuplan, jota hän päätti laittaa kuntoon. Kun kupla alkoi näyttää hyvältä, tuli erikoisrekisterikilpien hankkimien ajankohtaiseksi.

–Ajattelin aluksi, että olisikohan ABC-123 hauska. Entinen tyttöystäväni sitten sanoi, että hänellä onkin parempi idea, miten olisi AKU-313. Sattumalta AKU-313 -kilpi olikin vielä vapaana, ja se sitten hankittiin.

Niin syntyi oululainen Aku Ankan auto. AKU-313 on keräilykappale, joten sen näkeminen liikenteessä on harvinaislaatuinen ilo.

Kilvet keräävät liikenteessä kovasti positiivista palautetta. Peukut nousevat pystyyn ja kuviakin autosta on otettu. Vähälä kuuluu Suomen Volkswagen-yhdistykseen, joten toisinaan Aku-autoa nähdään volkkareiden kokoontumisajoissa ja kaupungilla.

–En ole sillä paljoa ajanut, koska kyseessä ei tosiaan ole mikään käyttöauto. Välillä käyn niin sanotusti humpsuuttamassa sitä, Vähälä sanoo.

Kilvillä olisi myös vientiä.

–Ne ovat kyllä hauskat kilvet. Niitä on muutama koettanut ostaakin, mutta en ole halunnut niitä ikinä myydä, kertoo Vähälä.

Vähälä on vanha Aku Ankka -fani, ja kertoo lukeneensa lehtiä nuoruudestaan lähtien. Aku Ankan ystävä hän on edelleen, vaikka ikää on tullutkin.

–Vaikka vanha kaveri olenkin, jo 62, kyllä edelleen Aku Ankkaa ostan ja luenkin, Vähälä sanoo naureskellen.

Matti Forss olisi halunnut rekisterikilven FOR-55, mutta se oli varattuna.

Yksi erikoisrekisterikilven omistajista on sastamalalainen Matti Forss, joka pitää hallussaan rekisteritunnusta FOR-555.

Rakennusalalla työskentelevä Forss kertoo, että hän päätti hankkia rekisteritunnuksen ostaessaan itselleen uuden ja näillä näkymin viimeisen työautonsa viime vuoden helmikuussa.

–Olen aikaisemmin pitänyt työautoissani erilaisia teippauksia. Tällä kertaa päätin kuitenkin valita teippausten sijaan rekisterikilven, josta voi päätellä, kuka autoa ajaa ja kenelle se kuuluu, Forss kertoo taustoista.

Forss kertoo, että saadun palautteen ja omien havaintojen perusteella rekisterikilpi kiinnittää huomion siinä missä teippauksetkin.

–Toki tämä on pieni paikkakunta, jossa ihmiset tuntevat toisensa muutenkin, Forss nauraa.

Forss kertoo, että nykyisen sijaan hän olisi valinnut rekisteritunnuksen FOR-55, mutta se oli varattuna.

–Siitä minut olisi tunnistanut ehkä vielä hieman paremmin, mutta se on ollut varattuna jo kymmenen vuotta, joten tähän oli tyytyminen, Forss kertoo.

Ylöjärveläinen Håkan Sandbacka on omistanut KAV-10-kilven 1970-luvulta lähtien.

Vaikka osuvia rekisteritunnuksia on useita, varmasti yksi oivallisimmista on hevospitäjänäkin tunnetulla Ylöjärvellä asuvan, vankkumattoman hevosharrastajan Håkan Sandbackan hallussa oleva KAV-10.

Rekisteritunnus on ollut Sandbackan hallussa 1970-luvulta alkaen.

–Aloitin hevosharrastuksen vuonna 1954 pääsiäisenä Kaupin ratsastustallilla ja sittemmin hankin rekisteritunnuksen itselleni, Sandbacka kertoo.

Tällä hetkellä rekisterikilpi komistaa vuonna 1988 rekisteröidyn Volvo 240 5D Station Wagonin keulaa.

–Tämä on kolmas auto, jossa rekisterikilvet ovat, Sandbacka lisää.

Sandbacka kertoo, että rekisteritunnusta on yritetty ostaa kahdesti, mutta hevosmies on pitänyt siitä tiukasti kiinni.

Olvin rekat moikkaavat aina OLV-1 -kilvelle

Helsinkiläinen Rosa Hortling kertoo, että OLV-1 -kilpi kuului hänen edesmenneelle miehelleen, joka oli panimoyhtiö Olvin hallituksen puheenjohtaja. Sen jälkeen rekisterikilpi tuli hänen autoonsa, vaikka sen oli aluksi tarkoitus mennä tyttärelle. Kilpi on ollut suvussa 1980-luvulta saakka.

–Mies oli kerran kuunnellut paikallista radiota ajaessaan mökille Kajaaniin. Radiossa äänestettiin parhaasta rekisterikilvestä, kun joku soitti sinne ja kertoi OLV-1:n liikkuvan alueella. Sitten olimme äänestyksessä mukana.

Hortling kertoo, että kadunylittäjät huomaavat yleensä rekisterikilven ja ilahtuvat aiheesta. Myös Olvia kuljettavat olutrekat tööttäävät ja moikkaavat aina liikenteessä.

–Olen sielultani olvilainen ikuisesti, vaikka en enää sidoksissa sinne olekaan. Rekisterikilpi tulee pysymään suvussamme ikuisesti. On ajan kysymys, milloin tyttäreni sen ottaa, Hortling sanoo.

FIN-100 -kilpeä kuvataan paljon

Naantalilainen Pirkko Lehikoinen hankki miehensä kanssa uuden auton vuonna 2016. Silloin heräsi ajatus Suomi100 -juhlavuoden juhlistamisesta rekisterikilvessä. Trafista selvisi, että kilpeä FIN-100 ei ollut varattu, joten uusi rekisterikilpi laitettiin tilaukseen.

–Mieheni pohti, että voisiko Suomi 100 -juhlavuotta juhlistaa isomminkin. Ajattelimme, että FIN-100 olisi varattu jollekin yritykselle, mutta sitten saimmekin sen käyttöömme.

Lehikoinen kertoo, että kilpeä on kuvattu etenkin parkkipaikoilla ja liikennevaloissa. Toisinaan ihmiset pohtivat, oliko kilpi sattumaa. Sitä se ei kuitenkaan ollut.

–Juhlavuosi oli meille hyvin tärkeä, kuten varmasti monille muillekin 50–60-vuotiaille ihmisille, Lehikoinen tiivistää.

Aamulehti kirjoitti pirkanmaalaisten hankkimista erikoiskilvistä uudenvuodenaattona 2017.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?

Mainos

Tuoreimmat tähtijutut