Pääaiheet 100 tuoreinta Uutiset Hyvä elämä Urheilu Kulttuuri Tähtijutut Näköislehti Moro Mielipiteet

Ajokorttiuudistus ja kiristyneet vuokraehdot pakottavat ratayrittäjä Jari Poutalan pistämään pillit pussiin – Muuttuva lainsäädäntö voi autioittaa ajoharjoitteluradat

Kankaanpään ajoharjoitteluradan yrittäjä Jari Poutala kastelee asvaltin pintaan asennettuja peltilevyjä, jotta radalla harjoitteleva ajokorttikokelas pääsee kokeilemaan miltä liukas alusta tuntuu. Maan alla olevat vesiputket ovat vielä jäässä, joten kastelu pitää suorittaa letkuja vetämällä. Poutala tietää, että ensi keväänä hänen tuskin tarvitsee enää murehtia ajoharjoitteluradan jäätyneistä putkista. Eletään yrityksen viimeistä kevättä. Ajoharjoitteluratabisnes elää tällä hetkellä murroskautta. Jatkuvasti muuttuva lainsäädäntö on säälimätön ratayrittäjiä kohtaan. Autokoulujen liukkaan kelin ajoharjoittelujen määrät vähenevät ja uuden ajokorttilakiluonnoksen mukaan tulevaisuudessa liukkaan kelin harjoittelua voi jatkossa tehdä suljetulla alueella. Enää ei siis tarvitsisi mennä ajoharjoitteluradalle. Tämä uudistus vähentäisi ajoharjoitteluratojen käyttöä talvella merkittävästi, koska autokoulut pystyisivät järjestämään koulutuksen itse suljetulla alueella. Vuokrasopimuksen ehdot kestämättömiä Viimeinen isku Poutalan yritykselle tuli kuitenkin Metsähallitukselta. Vuoden lopussa päättyvään vuokrasopimukseen tulee isoja muutoksia. –Vuokrasopimuksen uusimiseen liittyy isoja riskejä, joista suurin on sopimuksen kesto. Vuokra-ajaksi on määritelty 20 vuotta. Viime vuosina tämä ala on muuttunut niin voimakkaasti, että on vaikea ennustaa tarvitaanko liukkaan kelin ajoharjoittelua enää viiden vuoden päästä, puhumattakaan millaista on 20 vuoden kuluttua, kertoo Poutala. Tähän asti Kankaanpään ajoharjoittelurata on ollut Kankaanpään kaupungin vuokralaisena. Kaupunki on puolestaan vuokrannut 7,5 hehtaarin alueen Metsähallitukselta. Nyt Metsähallitus on kieltänyt alivuokraamisen. Uudessa sopimuksessa on myös pykälä, mikä velvoittaa vuokraajan ennallistamaan alueen vuokrasopimuksen päätyttyä. –Käytännössä se tarkoittaa sitä, että uuden sopimuksen päättyessä joutuisin purkamaan kaikki rakennukset, rata-alueen asvaltoinnit ja pellit, vesiputket ja sähköjohdot. Aivan kaiken. Tällä hetkellä kaikki on Kankaanpään kaupungin omaisuutta. Tähän asti olen vuokrannut ne kaupungilta ja hoitanut ylläpidon. Uuden vuokrasopimuksen myötä joutuisin ostamaan rata-alueella olevan infran kaupungilta. Kankaanpään ajoharjoittelurata on ollut toiminnassa vuodesta 1990 lähtien. Jari Poutala otti yrityksen vastuulleen vuonna 2013. –Rata on vanha ja vaatii jatkuvaa ylläpitoa. Ilman käyttöä ja ylläpitohuoltoa tämä rapistuu käyttökelvottomaksi vuodessa. Kaupunki toivoo uutta yrittäjää Pahimmassa tapauksessa ajoharjoittelurata jää Kankaanpään kaupungin riesaksi. Poutala on jo ilmoittanut kaupungille, että ei tule tekemään Metsähallituksen kanssa uutta vuokrasopimusta, eikä näin ollen myöskään tule ostamaan rata-alueen infraa itselleen. Kaupunginhallitus päätti keskiviikkona, että kaupunki ryhtyy etsimään uutta ratayrittäjää. –Olen harmissani, että Poutala ja Metsähallitus eivät päässeet uuteen sopimukseen. Me ryhdymme nyt etsimään alueelle uutta yrittäjää. Alueella ei tarvitse harjoittaa liukkaan radan ajoharjoittelutoimintaa, vaan siellä pystyy tekemään paljon muutakin. Uskon, että kiinnostusta löytyy ja sitä kautta myös uusi yrittäjä, kertoo Kankaanpään kaupunginjohtaja Mika Hatanpää . Jos uutta toimijaa ei kuitenkaan löydy, rata-alueen purkaminen jää lopulta kaupungin harteille. –En silti usko, että siihen pisteeseen mennään. Pidän purkupykälää lähinnä teoreettisena asiana. Rakennettu alue nostaa maapohjan arvoa, mikä on myös maanomistajan, eli Metsähallituksen etu, toteaa Hatanpää.