Formula ykkösten Monacon osakilpailu on klassikko, jonka kaikki kilpailijat erityisesti haluavat voittaa. Se on myös kisa, jossa Euroopan kuohukerma haluaa näkyä tavalla tai toisella.
Entinen F1-kuski ja Viaplayn asiantuntija Heikki Kovalainen tiivisti etenkin huvijahtikatsojien meiningin: ”Siellä tuskin edes on huomattu, että kisa ei ole vielä alkanut." Siinä kohtaa sade viivytti kisan alkamista.
Monaco on lisäksi kilpailijoille poikkeuksellisen raju koettelemus, koska minkäänlaiseen herpaantumiseen ei ole mahdollisuutta. Kapealla radalla osumat rata-aitoihin tulevat pienestäkin virheestä.
Kaikki siis hyvin?
Jos F1 haluaa olla kilpailullista urheilua, oikeastaan mikään ei ole hyvin. Ilman sadetta kilpailussa ei olisi tälläkään kertaa tapahtunut juuri mitään. Esimerkiksi viime vuonna Monacossa ei tehty yhtään ohitusta. Ei ensimmäistäkään.
Nyt pari ohitusta tuli sateen ansiosta.
F1-autot ovat nykyään niin isoja, että ne hädin tuskin mahtuvat Monacon radalle. Mistään oikeasta kilpailemisesta ei voi puhua. Vaikeaa ohittaminen on monessa muussakin F1-kisassa, mutta Monaco on silti omassa luokassaan.
Vielä joitakin vuosia sitten Monacon osakilpailun poistaminen kilpailukalenterista ei olisi ollut mitenkään mahdollista, mutta nykyisin kriittisiäkin kommentteja kuulee, ja ehdotuksia kisan jäämisestä historiaan on sanottu.
Ja onneksi F1-autot ovat nykyisin huipputurvallisia. Ilman sitä Mick Schumacherin raju törmäys olisi päättynyt traagisesti.