Miamissa järjestetään vuoden erikoisin F1-kisa –Järjestäjät nauravat itsekin netti­meemien aiheeksi nousseelle feikki­satamalleen: ”He katsoivat minua kuin olisin hullu”

Viikonlopun F1-näyttämön järjestäjät loivat ensisijaisesti hyvän kilparadan, jota täydennettiin ”osilla miamilaisesta kulttuurista”.

Miami Gardensin kaupunkiin NFL-seura Miami Dolphinsin kotistadionin parkkipaikalle rakennetun formularadan erikoisuus on keinotekoinen satama huviveneille.

6.5. 8:00

Formula ykkösten kilpailukausi jatkuu viikonloppuna Yhdysvaltain Miami Gardensissa amerikkalaisen jalkapallon NFL-seuran Miami Dolphinsin kotiareenan parkkipaikalla.

Miamin pohjoispuolelle suurin piirtein Miamin ja Fort Lauderdalen väliin rakennetun katuradan kehitysprojektissa oli mukana yli 30 erilaista rataprofiilia. Radalla ei ole lainkaan siviilikäytössä olevia teitä, ja maisema on muutenkin luotu keinotekoisesti.

Koska kilpailua ei voitu viedä rantamaisemaan, ovat GP:n järjestäjät rakentaneet kuivalle maalle naureskelun ja nettimeemien aiheeksi nousseen keinotekoisen sataman.

Dolphinsin ja seuran kotiareenan Hard Rock Stadiumin toimitusjohtaja ja varapuheenjohtaja Tom Garfinkel ei ole huolissaan kisaansa koskevasta vitsailusta.

Garfinkel sanoo moottoriurheilusivusto Autosportin haastattelussa pitävänsä siitä, että Miamin GP on noussut polttavaksi puheenaiheeksi. GP-kisan johtoportaaseen kuuluva urheilujohtaja ei näe mitään haittaa siinä, että kisa tarjoaa aiheen myös huumorille.

”Uskon ihmisten nauttivan siitä ja luulen, että kilpailua katsovilla ihmisillä on hauskaa noiden huvijahtien takana. Ihmisten hauskanpito on hienoa”, Garfinkel sanoo.

”Emme ota itseämme liian vakavasti. Yritämme itsekin pitää hauskaa sen kustannuksella.”

Garfinkel kertoo idean keinotekoiseen venesatamaan syntyneen sen jälkeen kun alkuperäiset suunnitelmat epäonnistuivat.

”Kun katselimme aluksi keskustan suuntaan, formula ykkösillä oli ajatus kuvastosta veneineen. Kun muutimme useiden syiden vuoksi tänne [stadionin ympäristöön], sanoin sarjalle, että saatte venekuvanne”, Garfinkel kertoo.

Hän mainitsee tärkeimpänä syynä paikkavalinnalle sen, etteivät puuhamiehet uskoneet hyvän radan rakentamisen Miamin keskustaan olevan mahdollista.

Lennokkaat ajatukset sisämaahan nousevasta venesatamasta otettiin vastaan epäluuloisina.

”He katsoivat minua kuin olisin hullu. Sitten piirsin sen taululle sanoen, että haluan tänne sataman veneineen ja toteutamme sen. Ja niin teimme. Se on hauskaa.”

Venesataman ympäristöön on noussut myös monikerroksinen pursiseurarakennus baareineen ja ravintoloineen. Lähistöltä löytyy myös keinotekoinen hiekkaranta aurinkotuoleineen.

Huviveneiden hankinta rata-alueelle kesti Autosportin mukaan kymmenen kuukautta. Suurimman huviveneen matka Miamin satamasta rata-alueelle vei viisi tuntia.

UrheiluPOMO uskoo kaiken olleen vaivan arvoista. Hän painottaa, ettei rata-alueen viereen voi rakentaa aitoa hiekkarantaa, koska tuuli voisi levittää hiekkaa radalle.

”Ensisijaisena tavoitteenamme oli luoda loistava rata kilpailuja varten. Uskoimme todella, että jos se on rata, jolla kuljettajat haluavat ajaa ja tiimit kilpailla, se olisi hienoa myös faneille. Se oli ensimmäinen prioriteettimme”, Garfinkel kertoo.

Sen jälkeen ajatuksena oli tuoda rata-alueelle ”osa miamilaisesta kulttuurista”, kuten Garfinkel ilmaisee.

”Jos se on ennen kaikkea kilparata, voimme siirtyä eteenpäin ja tehdä muita asioita saadaksemme siitä mahtavan. Sitä yritämme tosissamme saavuttaa.”

Seuraa ja lue artikkeliin liittyviä aiheita

Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan
Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?

Mainos

Tuoreimmat tähtijutut