Formuloiden turvakaari osoitti taas tarpeellisuutensa – lopussa nähtiin harvinaisen huima kärkitaistelu

Halo pelasti jo aiemmin sunnuntaina kuljettajan F2-luokassa. Sergio Perez teki huiman nousun.

Zhou Guanyun auto pyörähti ylösalaisin ja liukui pohja taivasta kohden ulos radalta. George Russell (oik.) oli kolarissa mukana.

3.7. 20:16

Aamulehti

Viidettä kautta käytössä oleva halo-turvakaari osoitti jälleen tarpeellisuutensa formula ykkösten Britannian osakilpailussa sunnuntaina. Alun perin kritiikkiä kerännyt halo-kaari saattoi jopa pelastaa Valtteri Bottaksen tallikaverin Zhou Guanyun hengen.

Britannian GP:n startissa nähtiin hurja kolari. Tapahtumaketju käynnistyi, kun Mercedeksen britti George Russell muutti hiuksenhienosti suuntaa kiihdytyksessä. Hän osui Pierre Gaslyyn ja kimposi osumasta päin Zhou Guanyun Alfa Romeo -autoa.

Zhoun auto pyörähti ylösalaisin ja liukui pohja taivasta kohden vauhdilla rengasvalliin ja sen yli. Auto pysähtyi vasta rengasvallin takana olleeseen metalliseen aitaan ja jäi jumiin rengasvallia vasten.

Kilpailu keskeytettiin välittömästi punaisilla lipuilla. Zhou oli pitkään jumissa autossa ennen kuin hänet saatiin pois. Järjestäjät kertoivat pian, että kiinalaiskuski on tajuissaan ja että murtumia ei näyttänyt olevan.

Halo-turvakaari suojaa päätä. Siitä on ollut jo usein apua kolaritilanteissa. Aiemmin sunnuntaina F2-luokassa halo pelasti Roy Nissanyn, kun toinen auto nousi nurmelta ja kanttarista ilmaan ja tipahti suoraan Nissanyn auton päälle.

MM-sarjaa johtavan Red Bullin Max Verstappen ampaisi ensimmäisessä startissa toisesta ruudusta kärkeen ohi Ferrarin Carlos Sainzin. Sainz kuitenkin sai kärkipaikkansa takaisin. Uusintastarttiin lähdettiin alkuperäisessä järjestyksessä, koska kisaa ennätettiin ajaa vain muutama mutka ennen keskeytystä.

Verstappenin kisasta tuli lopulta vaikea rengasrikon takia ja hollantilainen oli vasta seitsemäs.

Lopussa riitti draamaa, mutta paremmalla tavalla kuin avauskierroksella. Esteban Oconin Alpine-auton hyytyminen toi turva-auton radalle. Ferrari ei ottanut Charles Leclerciä renkaiden vaihtoon, joten monacolainen joutui puolustamaan kärkipaikkaansa käytetyillä kovilla renkailla. Siinä hän ei onnistunut, vaan putosi neljänneksi.

Sainz nousi tuoreilla renkailla uransa ensimmäiseen voittoon.

"150 kilpailua siihen meni – erityinen viikonloppu minulle. Ensimmäinen kisavoitto ja paalupaikka, en voi pyytää enempää”, Sainz sanoi ratahaastattelussa.

Espanjalaisen takana käytiin huima ja harvinaisen kova taistelu useamman kuskin kesken viimeisen kymmenen kierroksen aikana.

Red Bullin Sergio Perez vei lopulta toisen sijan ennen Mercedeksen Lewis Hamiltonia, Leclerciä ja Alpinen Fernando Alonsoa. Perez tipahti kisan alussa viimeiseksi, kun hänen autonsa etusiipi sai vaurioita.

Kotiyleisön hurjasti kannustama Hamilton näytti jo hetkittäin nousevan toiseksi ja taistelemaan jopa voitosta. Mercedeksen ja varsinkin Hamiltonin kausi on ollut vaikea, mutta sunnuntaina meno oli parempaa kuin kertaakaan tänä vuonna.

Hamilton venyi jälleen Silverstonessa parhaimpaansa. Hän on voittanut siellä peräti kahdeksan kertaa.

Valtteri Bottaksen kisa päätyi teknisestä viasta johtuneeseen keskeytykseen ennen puoltaväliä. Hän ajoi keskijoukoissa.

"Vaihdelaatikossa oli jotain ongelmaa. Pari ylösvaihtoa tuntui oudolta ja tuli käsky, että pitää tulla takaisin”, Bottas sanoi STT:n mukaan Viaplayn tv-haastattelussa.

"Pääasia, että tiimikaveri on kunnossa. Mahdollisuuksia oli hyville pisteille, mutta harmi, että vehkeet hajosivat.”

Seuraa ja lue artikkeliin liittyviä aiheita

Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan
Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan
Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan
Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan
Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?

Mainos

Tuoreimmat tähtijutut