Hamiltonin hermostuminen kohautti – rengasvalmistajan mukaan varikkostoppi oli kuitenkin tehtävä - Formula - Aamulehti

Hamiltonin hermostuminen kohautti – rengasvalmistajan mukaan varikkostoppi oli kuitenkin tehtävä

F1-suuruus lievitteli maanantaina Turkin gp:n kiehahdustaan.

Lewis Hamilton ja Sergio Perez ottivat kunnolla yhteen Turkin kisassa sunnuntaina.

11.10. 16:10

Istanbul

Mercedeksen F1-tallin tähtikuljettaja Lewis Hamilton oli sunnuntaina ajetun Turkin gp:n loppuvaiheissa tulisilla hiilillä. Kymmenen kierrosta ennen maalia Hamilton oli kisassa kolmantena ja uskoi, että paljon jo pyörineet renkaat kestäisivät maaliin asti.

Talli päätti kuitenkin toisin, kutsui Hamiltonin renkaiden vaihtoon ja britti valahti kisassa loppusijoitukseensa eli viidenneksi. Kakkoseksi ajanut Red Bullin Max Verstappen nousi näin MM-pistejohtoon ohi Hamiltonin.

”Miksi luovuimme tuosta (kolmannesta) sijasta? Ei olisi pitänyt tulla (varikolle)”, Hamilton höyrysi talliradiossa.

Hamiltonin kisainsinööri Pete Bonnington huomautteli vielä brittitähdelle, että takana ajanut Pierre Gasly tulee varsin lujaa. Hamilton säväytti siihen yhtä ikonisista F1-huudahduksista, Kimi Räikkösen aikoinaan kuuluisaksi tekemää sellaista.

”Leave me alone (jätä minut rauhaan)”, Hamilton tuhahti insinöörilleen.

Paksuja nahkoja

Kisan jälkeen Mercedeksen tallipäällikkö Toto Wolff totesi kylmän rauhallisesti, ettei "kovissakaan radiokeskusteluissa" ole mitään ongelmaa.

”Olemme yhtä tiimiä, olemme tehneet tätä yhdessä kahdeksan vuotta. Meillä on tarpeeksi paksu nahka ymmärtääksemme, että kuljettaja on turhautunut”, Wolff kuittasi Autosport-sivuston mukaan.

Mercedes-tallin kisainsinöörijohtaja Andrew Shovlin puolestaan kertoi, että Hamilton tajusi tilanteen viimeistään tallin käydessä kisan yhdessä läpi.

Ja jottei jossittelua jäisi senkään jälkeen, F1-rengastoimittaja Pirellin F1-pomo Mario Isola totesi uskovansa, ettei Hamiltonilla olisi ollut asiaa maaliin asti ilman loppuvaiheiden rengasvaihtoa. Ei, vaikka kymmenenneksi ajanut Alpinen Esteban Ocon taiteilikin koko kisan samalla rengassetillä.

”Kun katsoi renkaita kisan jälkeen, sanoisin että ei. Tai ainakin se olisi ollut ihan äärirajoilla”, Isola totesi kysymykseen, olisiko Hamiltonilla ollut rahkeita ruutulipulle asti vanhoilla renkaillaan.

”Renkaat olivat ihan loppu suurimmalla osalla niistä autoista, jotka kävivät varikolla loppuvaiheissa. Kehotin meidän (Pirellin) insinöörejä varoittamaan talleja, etteivät yrittäisi loppuun koska se olisi hyvin riskialtista.”

"Turvallinen ratkaisu"

Seitsenkertainen maailmanmestari Hamilton ehätti sitten maanantaina sosiaaliseen mediaan. Hän oli ymmärtänyt yskän.

”Ei ole totuudenmukaista sanoa, että olen raivoissani tallille. Me joukkueena teemme kovasti töitä rakentaaksemme parhaan mahdollisen strategian, mutta kun kisa etenee, siinä on tehtävä päätöksiä silmänräpäyksessä ja niin moni asia muuttuu koko ajan”, Hamilton kirjoitti Instagramissa.

”Eilen (sunnuntaina) otimme riskin pysyessämme radalla, toivoessamme radan kuivuvan. Se ei kuivunut. Minä halusin ottaa riskin ja yrittää painaa loppuun asti. Se oli minun ratkaisuni, eikä se toiminut. Lopulta teimme varikkopysähdyksen, ja se oli turvallisin ratkaisu.”

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?

Mainos