Kimi Räikkönen selosti alokasmaista kolariaan ja suhdetta talliinsa: ”Eivät ne ainakaan ole paljon minulle huutaneet, joten kai se on aika positiivista” - Formula - Aamulehti

Kimi Räikkönen selosti alokasmaista kolariaan ja suhdetta talliinsa: ”Eivät ne ainakaan ole paljon minulle huutaneet, joten kai se on aika positiivista”

Formula ykkösten MM-sarjan kaikkien aikojen kokenein kuski on aloittanut 19. kautensa yllättävän virheherkillä suorituksilla.

Kimi Räikkönen (vas.) ajaa 19. kauttaan MM-sarjassa. Vierellä kirjailija Kari Hotakainen.

8.5. 16:06

Formula ykkösten vuoden 2007 maailmanmestari Kimi Räikkösen alkukausi Alfa Romeon autolla on saanut asiantuntijat rypistelemään kulmakarvojaan kummastuksesta.

MM-sarjan kaikkien aikojen kokenein kuski on aloittanut 19. MM-kautensa yllättävän virheherkillä suorituksilla.

Espanjan Grand Prix -varikkokuplastaan puhelimitse tavoitettu Räikkönen ei kuitenkaan tunne tilanteesta yhtään ylimääräistä stressiä.

Räikkönen pyörähti kauden avauskisassa Bahrainissa ja sitten Imolassa sekä kolaroi kauden kolmannessa kisassa Portugalissa. Hän kuitenkin kiistää, että Alfa Romeo oli vaikea ajettava.

–En nyt tiedä. Tuleehan niitä pyörähdyksiä aina vähän siellä ja täällä. Niin käy aina, jos yrittää mennä kovempaa – on sitten hyvä tai huono auto, Räikkönen sanoo Helsingin Sanomille.

–Voihan niin käydä yhtä lailla hyvälläkin autollakin. Ehkä olisi huolestuttavampaa, jos ei ikinä pyörähtelisi. Silloin sitä vetelisi sitten aika lungisti.

Vuosi sitten Räikkönen teki ihmeitä Portugalin kisassa kiivettyään startin jälkeen ensimmäisillä kierroksilla kymmenen sijaa ylemmäs.

Viime sunnuntaina hän sortui alokasmaiseen virheeseen toisen kierroksen aluksi törmättyään tallikaverinsa Antonio Giovinazzin takarenkaaseen.

Mitä siinä oikein tapahtui?

–Vääntelin nappeja ja katselin vähän rattia ja siinähän se sitten niin sanotusti vähän hipaisi, Räikkönen kertaa tapahtumia.

–Ei minulla mennyt kuin etusiipi, mutta kun se kääntyi sinne auton alle, ei sitä autoa pystynyt enää vääntämään. Yleensähän tuollaisessa tilanteessa siipi lentää ensimmäisenä tiehensä. Mitään muuta ei hajonnut, mutta kun se siipi jäi sinne alle, en pystynyt kääntymään.

Yllättikö imu sinut?

–Ei, sillä tiesin kyllä, että tulin siinä nopeampaa. Katselin vain maisemia liikaa.

”Voihan niin käydä yhtä lailla hyvälläkin autollakin. Ehkä olisi huolestuttavampaa, jos ei ikinä pyörähtelisi.”

Vaikka ikää on tullut, ajaminen on Räikkösen mukaan aina tuntunut samalta kuin nuorempana. Tuntuuko nyt 41 vuoden ja kuuden kuukauden kohdalla edelleen samalta vai joudutko keskittymään enemmän?

–En tiedä, tarvitseeko siihen sen enempää keskittyä. En ole ikinä spekuloinut sellaisilla ajatuksilla. Mutta rehellisesti sanottuna eipä se ajaminen kyllä tänä päivänä tunnu sen erilaisemmalta kuin silloin ennen. Tietenkin jotkut päivät ovat hankalampia kuin toiset, mutta niinhän se on aina ollut.

Sujuuko jokin asia auton viemisessä pitkän kokemuksen ansiosta nykyään paremmin?

–En tiedä, mutta enpä usko.

Entä onko jokin heikkous alkanut hidastaa?

–Vaikea sanoa, onko niitäkään sitten enemmän tai vähemmän kuin nuorempana.

Lähes joka kerta Räikkösellä kisa sujuu paremmin kuin aika-ajo. Onko aika-ajon toiseen vaiheeseen pääsy aina jo tietynlainen voitto?

–En nyt sanoisi niinkään. Esimerkiksi Portugalissa oli ihan sama, vaikka pudottiin heti alkuun, kun lähtöpaikka oli käytännössä melkein sama. Siinä voi ottaa aina enemmän riskiä, jos sitä siltä kannalta lähestyy. Enemmän onnistumisesta voisi puhua, jos pääsisi vielä siihen viimeiseen osioon asti.

Millaista palautetta on tullut tallilta?

–Enpä ole juuri kysellyt, mutta eivät ne ainakaan ole paljon minulle huutaneet, joten kai se on aika positiivista.

Jos kaikilla olisi samanlaiset autot, olisitko edelleen kärkimiesten joukossa?

–Ei kukaan ikinä voi tietää varmasti, jos sitä ei kokeilla oikeasti. Mutta kyllä auto merkkaa paljon tässä lajissa ja niin se tulee aina olemaankin.

Yllättäen Räikkösen asenne ennen niin vastenmielistä simulaattoriajamista kohtaan on tykkänään muuttunut.

Tallipäällikkö Frederic Vasseur on kiitellyt suomalaisveteraaninsa työintoa. Vasseurin mukaan Räikkönen kiirehtää saman tien Sveitsissä Zürichin lähellä sijaitsevalle Hinwilin tehtaalle, kun häntä pyydetään simulaattoritöihin.

–En minä nyt kyllä ihan innolla sentään sinne mene, mutta on se paljon helpompaa nykyisin, kun ei tarvitse ajaa kuin 40 minuuttia ja on työpaikalla verrattuna siihen, kun piti lentää aina jonnekin kauemmas ja sitten takaisin sellaisten hommien hoitamiseksi, Räikkönen kiittelee lyhyttä työmatkaansa.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?

Lue myös: