Robert Kubican tarina rallionnettomuudesta takaisin formuloihin - Formula - Aamulehti

Robert Kubican käsi vammautui pahasti rallionnettomuudessa kahdeksan vuotta sitten – Näin hän on tehnyt huikean paluun formula ykkösiin, vaikka ei pysty pitämään ratista kunnolla kiinni

Robert Kubica on yksi ensi kauden mielenkiintoisimmista kuljettajista.

13.1.2019 8:30

Tänä vuonna nähdään yksi formula 1 -historian sensaatiomaisimmista paluista, kun puolalainen Robert Kubica hyppää Williams-auton ohjaamoon. Kubican lupaava F1-ura katkesi vakavassa rallionnettomuudessa helmikuussa 2011, ja paluu näytti pitkään mahdottomalta. Sitä se ei ollut.

–Paluu formula ykkösten lähtöruudukkoon on yksi elämäni suurimmista saavutuksista. Kiitos kaikille, jotka ovat tukeneet minua ja uskoneet minuun, Kubica sanoi viime vuoden lopulla, kun Williams vahvisti sopimuksen.

Tällainen puolalaisen paluutarina on.

"Robert piti käsivarrestaan kiinni"

Ronde di Andora -rallin ensimmäinen erikoiskoe ei ollut erityisen liukas lähellä Genoaa Pohjois-Italiassa 6. helmikuuta 2011. Silti kapea asvalttipätkä vaati tiukkaa keskittymistä. Vuorenseinämä oli jatkuvasti toisella puolella, kaide toisella.

Robert Kubica osallistui Skoda Fabia S2000 -autolla vuoden ensimmäiseen ralliinsa. Vain muutama päivä aiemmin hän oli ajanut Renault'lla F1-talvitestien nopeimman ajan Espanjan Valenciassa.

Vauhtia Kubicalla oli myös Ronde di Andoran ensimmäisellä erikoiskokeella. Ehkä liikaakin. Puolalainen osui kirkon muuriin ja siitä kaiteeseen muutama kilometriä startin jälkeen. Metallikaide lävisti auton pohjan ja Kubican oikean käden. Kartanlukija Jakub Gerber ei loukkaantunut ja hän yritti saada nopeasti apua paikalle.

–Robert piti käsivarrestaan kiinni ja menetti tajuntansa, Gerber sanoi.

Kubican saaminen ulos autosta vei yli tunnin.

Tämän onnettomuuden jälkeen Robert Kubicaa ei ole nähty F1-kilpailuissa ratin takana. Kubica törmäsi Ronde di Andora -rallin erikoiskokeella kirkon muuriin vain muutama päivä sen jälkeen, kun hän oli ajanut F1-teisteissä parhaan ajan.

Kubica vietiin helikopterilla läheiseen sairaalaan, jossa hänet leikattiin ensimmäisen kerran.

Törmäys teki vakavaa vahinkoa Kubican oikeaan käteen. Kyynärvarsi jouduttiin osin amputoimaan ja eripuolille käsivartta ja oikeaa jalkaa tuli useita vakavia murtumia.

Kubica lennätettiin Välimeren rannassa Pietra Liguressa sijaitsevaan Santa Coronan sairaalaan. Siellä käsi pystyttiin pelastamaan kokonaiselta amputoinnilta seitsemän tuntia kestäneessä leikkauksessa. Myöhemmin Kubica joutui käymään 17 leikkauksessa lisää. Oikean käden toimivuuden pelastaminen oli kaikkea muuta kuin varmaa.

Sama käsi oli kärsinyt vakavia vaurioita jo kahdeksan vuotta aiemmin tieliikenneonnettomuudessa. Tuolloin Kubican oikean käteen pantiin titaaniruuveja tukemaan pirstoutuneita luita.

–Haluan palata tänä vuonna, Kubica sanoi pian ensimmäisten leikkausten jälkeen.

–En tiedä, mitä tapahtui, koska en muista onnettomuudesta mitään. Heräsin sairaalasta, jossa agenttini selitti kaiken. Olen pahoillani äitini puolesta, koska olen aiheuttanut huolta ja kärsimystä.

Ralliin osallistumista hän ei katunut.

–Rallin ajaminen on intohimoni. Ajan paremmin formula ykkösissä, koska olen osallistunut niin moniin ralleihin. Ne kehittävät keskittymiskykyä.

F1-kuskeilla on nykyään usein sopimuksessaan pykälä, joka kieltää esimerkiksi rallien ajamisen.

Kubica pääsi pois sairaalasta vasta yli kahden kuukauden jälkeen. Hän osallistui rallikilpailuun puolitoista vuotta onnettomuuden jälkeen. Ronde Gomitolo di Lana -ralli Italiassa päättyi puolalaisen voittoon.

–Onneksi olen urheilija. Kenties sen takia käteni on yhä paikallaan, Kubica sanoi 2017.

Robert Kubica on ajanut kymmeniä MM-ralleja. Hänet on nähty usein myös Jyväskylässä. Kuva vuoden 2014 Keski-Suomen MM-rallista, johon puolalainen osallistui Ford Fiestalla.

Robert Kubica

Syntynyt: 7.12.1984 Krakovassa, Puolassa.

F1-tallit: BMW Sauber (2006–2009), Renault (2010), Williams (2019–)

F1-menestys: 76 osakilpailua, 1 voitto, 12 palkintosijaa, 1 paalupaikka. MM-pisteissä parhaimmillaan 4:s (kaudella 2008).

Pikkuluokat: Voitti Formula Renault -luokan mestaruuden 2005. Voitti ensimmäisenä ulkomaalaisena Italian kartingmestaruuden 1998.

Ralli: Ajanut yhteensä 70 rallia. Osallistunut 33 WRC-luokan MM-sarjan osakilpailuun vuosina 2013–2016. Sijoittunut MM-sarjan osakilpailussa parhaimmillaan viidenneksi Saksassa 2013. MM-sarjassa 14 erikoiskoevoittoa. Voitti WRC2-luokan maailmanmestaruuden 2013.

Rahaa meni, kiloja tuli

Kubica alkoi kilpailla aktiivisesti rallissa. Vuonna 2013 hän osallistui 17 ralliin ja seuraavana vuonna peräti 19:ään. Kubica nähtiin myös Jyväskylän MM-rallissa.

–Päätin, että ensin minun täytyy herätä aamuisin onnellisena ja vasta sitten voin ajaa taas kilpaa, Kubica muisteli 2017.

–Vei yli kaksi vuotta ennen kuin pääsin takaisin kelvolliselle tasolle. Minua särki joka paikkaan useita kuukausia, jopa vuoden.

Kubica testasi erilaisia kilpavehkeitä. Hän jopa kävi ajamassa Mercedeksen F1-tallin simulaattorilla 2013. Oikean käden liikkuvuus ei kuitenkaan riittänyt F1-auton ajamiseen. Hän ei pystynyt kääntämään rannetta riittävästi. Hän pystyi kääntämään vasemmalle ainoastaan nostamalla kyynärpäätään. Sellainen ei ole mahdollista oikean F1-auton ahtaassa ohjaamossa.

Loppuvuodesta 2015 Kubica huomasi, että F1-vuosina tienatut rahat olivat huvenneet ralliin. Tilalle oli tullut kiloja. Puolalainen painoi 10–15 kiloa enemmän kuin tavallisesti.

–En tiennyt, saisinko enää mahdollisuutta palata formula ykkösiin.

Sellainen kuitenkin tuli kesäkuussa 2017. Kubican entinen talli Renault tarjosi testiä vuoden 2012 mallin F1-autolla. Kubican oli tarkoitus lähinnä vain kierrellä Valencian rataa rauhassa ympäri, mutta hän päätyi ajamaan yli sata kierrosta.

Kubica ajoi sittemmin kaksi muutakin testiä Renault'lla, mutta hän ei ollut ranskalaistallin mielestä riittävän nopea.

Kubica ajaa Williamsilla brittiläisen tulokaskuskin George Russellin kanssa.

Williams kuitenkin kiinnostui. Perinteikäs brittitalli ajatti Kubicaa, Lance Strollia ja Sergei Sirotkinia samaan aikaan Abu Dhabissa kauden 2017 jälkeen. Kun muuttuvat tekijät – bensan määrä, rengasseokset ja auton säädöt – otettiin pois laskuista, Williams huomasi, että Kubica oli nopeampi kuin tallin kisakuski Stroll, mutta hitaampi kuin Sirotkin. Nuori venäläinen pystyi myös tuomaan tallille yli kaksi kertaa enemmän sponsorirahaa kuin Kubica, joten toinen kuskipaikka oli hänen.

Vuodessa voi tapahtua paljon. Lance Strollin miljardööri-isä Lawrence Stroll osti konkurssikypsän Force India -tallin, joten poika siirtyi sinne. Sirotkin ei puolestaan ajanut toivotulla tasolla, joten hän ei saanut enää taakseen yhtä paljon rahaa kuin aiemmin.

Simulaattorissa läpi vuoden hyvää vauhtia pitänyt Kubica pystyi samaan aikaan kasvattamaan sponsoripussiaan. Puolalainen öljy-yhtiö PKN Orlen tuo Williamsille arvioiden mukaan yli kymmenen miljoonaa euroa vuodessa.

Kubica oli myös tallin sisällä äärimmäisen pidetty ja arvostettu kuljettaja. Hän osaa antaa tarkkaa palautetta auton käyttäytymisestä.

Williams vahvisti Robert Kubican sensaatiomaisen paluun formula ykkösiin 22. marraskuuta 2018.

–Tärkein päivä elämässäni oli vuosi sitten, kun tajusin, että pystyn tähän, Kubica sanoi.

Robert Kubica koki hurjan ulosajon Kanadan osakilpailussa 2007. Hän törmäsi kovalla vauhdilla keula edellä betoniseinään. Vuosi myöhemmin Kubica otti samalla radalla uransa avausvoiton formula ykkösissä.

Kun Kubica voitti Kanadassa 2008, hänen tallikaverinsa Nick Heidfeld ajoi toiseksi ja varmisti BMW Sauberille kaksoisvoiton.

Hento ote

Vakavan rallionnettomuuden jäljet näkyvät yhä Kubican oikeassa käsivarressa, joka on paikoin surkastunut. Hän ei edelleenkään pysty liikuttamaan kättään normaalisti ja puristamaan rattia kunnolla oikealla kädellään. Se näkyy hyvin ohjaamosta otetuista tv-kuvista.

Miten ihmeessä hän siis pystyy ajamaan F1-autoa absoluuttisella huipputasolla?

–Ajan niin kuin kroppani sallii. Onnettomuuden jälkeen huomasin siviiliautolla, että ratista ei tarvitse tarttua kiinni, vaan kääntymiseen voi käyttää ratin kitkaa hyödyksi.

–F1-auto ei tietenkään ole siviiliauto. Kun olin koulussa, käteen annettiin lintu, jota täytyi pidellä sen verran tiukasti, että se ei pääse karkaamaan, mutta riittävän hellästi, että se ei pelästy. Sillä tavalla pidän myös kiinni ratista.

Viime kesänä Kubica kuvaili, että hän ajaa F1-autoa 70-prosenttisesti vasemmalla kädellä ja 30-prosenttisesti oikealla kädellä. Vasen käsi on kehittynyt korvaamaan oikean käden heikkouksia.

–Ajaminen tuntuu luonnolliselta. En voisi enää ajaa niin kuin olen ennen ajanut.

–Toki joudun välillä lepuuttamaan vasenta kättäni suorilla, mutta se tulee luonnostaan. Ajotyylini ei ole koskaan ollut kovin fyysinen.

Robert Kubican oikea käsi on yhä osin surkastunut. Kuva marraskuulta 2018.

Häikäisevä lahjakkuus

Onnistunut paluu ei jää kiinni lahjakkuudesta. Moni on arvostanut Robert Kubican yhdeksi sukupolvensa lahjakkaimmista kuljettajista. Puolalaisella oli jo sopimus tehtynä Ferrarin kanssa kaudeksi 2012, mutta kohtalo puuttui peliin.

–Robert on yksi nopeimmista ja parhaimmista kuljettajista, joita vastaan olen kilpaillut. Täällä on mukana loistavia kuljettajia, mutta Robert on erityinen heihinkin verrattuna, viisinkertainen maailmanmestari Lewis Hamilton on sanonut.

BMW Sauberilla (2006–2009) ja Renault'lla (2010) ei ollut asiaa kärkitaisteluun säännöllisesti. Uran toistaiseksi ainoa voitto tuli Kanadassa 2008. Vuotta aikaisemmin samassa paikassa Kubica koki hurjan ulosajon, kun BWW Sauberin keula nousi nurmella ilmaan ja auto osui lähes täydellä vauhdilla päin muuria keula edellä. Kaikkien ihmetykseksi Kubica selvisi vähin vaurioin ja joutui jättämään väliin ainoastaan seuraavan osakilpailun.

Viimeisimmällä kaudellaan 2010 Kubica häikäisi muutaman kerran. Hän oli kolmas Monacon katuradalla ja Belgiassa. Kumpikin rata testaa tosissaan kuljettajan ajotaitoja. Ehkä huimimman suorituksensa hän teki Japanin Suzukassa, joka on niin ikään kuljettajien rakastama rata. Aika-ajojen neljäs sija ei ehkä ponnahda silmille historiankirjoista, mutta suoritus oli niin kova, että Kubica joutui keskeyttämään televisiohaastattelun, koska hän ei pystynyt puhumaan.

–En ollut koskaan ennen nähnyt sellaista kierrosta yhdeltäkään kuljettajalta. Hän oli sen jälkeen kalpea, koska hän itsekin pelästyi, mitä tuli tehneeksi, Renault'n urheilujohtaja Alan Permane sanoi.

Permane on urallaan työskennellyt muiden muassa kaikkien aikojen menestyneimmän F1-kuljettajan Michael Schumacherin kanssa.

F1-sarja saa takaisin huikean lahjakkuuden.

Lähteet: Independent, Guardian, CNN, BBC, Autosport, Washington Post, Times of Malta, Sky Sports, La Gazzetta dello Sport, Associated Press

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?

Mainos