Vivustossa liikaa välystä? – Tiedätkö nämä auton katsastuksessa käytetyt termit?

Kun koiranluu on syytä vaihtaa, osaatko mennä varaosaostoksille?

Jukka Vuokola
Vivustossa liikaa välystä? – Tiedätkö nämä auton katsastuksessa käytetyt termit?

Katsastusmies Antti Salo avasi mitä katsastussanasto oikeasti tarkoittaa.

Outi SuorantaAamulehti

Katsastettuun autoon napsahtaa vikalista, jonka tulkintaan saatat tarvita sanakirjaa.

Korjaamon väki ja varaosamyyjä kyllä tietävät, mitä haet kun koiranluu on syytä vaihtaa. Mutta tiedätkö sinä?

Auton käyttäjällä saattaa olla puhekieleen tarttuneita termejä auton hallintalaitteista tai käyttöosista, joten lienee paikallaan tehdä pari oikaisua:

1. Seisontajarru: Kyllä, se on puhekielessä käsijarru, mutta jos sitä etsit tuolla nimityksellä tarkastuslistasta, saat tovin hakea. Ja kyllä, seisontajarru on auton paikalla pitämiseen tarkoitettu jarru joka lukkiutuu päälle. Vikalistasta saatat usein saada tuomion: seisontajarrun vaijeri liian löysä tai liian kireä

2. Ajovalo: Aivan, ne tuikut siellä edessä. Katsastuksen kuuluu niiden kunnon tarkistus, mutta mikäs olikaan ajovalo? Saatat itse käyttää ajovalo-nimitystä, mutta vikalistaan kirjataan lähivalon polttimon vaihto.

3. Rekisterikilven lamppu vaihdettava: Edestä vai takaa? Tähän katsastaja saattaa hymyä imeskellen tokaista, että lamppu löytyy vain takaa…

4. Kumipusla vaihtoon: Mikä ja missä se on? Kuminen pusla liittyy alatukivarren laakerointiin ja sen kiinnityksessä koriin. Kumipusla on kulutusosa ja ajan myötä haurastuu, löystyy, jopa rikkoontuu. Tuolloin alustaa tulee liikaa välystä, ja huomaat varsinkin mutka-ajossa renkaiden asentojen vääristyminä.

5. Etuvalo: On todellisuudessa edessä olevat parkkivalot eikä monen luulon mukaan suinkaan ajovalo. Tosin onhan nekin jonkinlaiset etuvalot, eikö?

6. Koiranluut vaihdettava: Tätä ei löydy lemmikkieläinosastolta, vaan on oikeasti kallistuksen vakaajan kiinnityselementti, nivelpäinen ohut tanko jolla alatukivarsi kiinnitetty akselistoon. Vaihtokunnossa olevat koiranluut kolistelevat kovasti, ja löydetään usein jarrutestivaiheessa.

7. Alapallonivel on väljä: Kyseessä on nivel jolla alatukivarsi kiinnitetty pyörän napaan. Väljyys todetaan usein viimeistään renkaita käsin pyöritellessä.

8. Heilahduksen vaimennin vaihdettava: Jokin osa toki vaimentaa auton heilahduksia, mutta saatat tuntea paremmin nimityksen iskunvaimennin eli iskari.

9. Huomiovalo/päiväajovalo: Uudemmassa autokannassa tällä nimityksellä tarkoitetaan valaisinta jota voidaan käyttää hyvällä näkyvyydellä lähi- tai kaukovalojen sijasta.

10. Kaukovalot: Valon kansa on ottanut käyttöön hyvin erilaisia nimityksiä valojen suhteen, aivan kuten tästä listauksestakin huomaa. Luonnollisesti kaukovaloilla tarkoitetaan niin sanottuja pitkiä eli niitä joilla sokaiset vastaantulevan pimeällä.

11. Suuntavalon väri on väärä: Vilkun väri pitäisi olla keltaisen ruskea tai ruskea, mutta näkyykin valkoisena. Valkaistuminen johtuu siitä, että vilkun lasi on kirkas ja väri tulee keltaiseksi maalatusta polttimosta jonka maalaus on karissut pois käytöstä. Sitten vain polttimoostoksille!

12. Näkökenttä: Arvaa kaksi kertaa mikä autossasi on näkökenttä? Tosin kuljettajankin näkökentän on oltava kunnossa, mutta auton näkökentällä tarkoitetaan lähes koko tuulilasin aluetta, karkeasti noin 10 cm reunoista rajattua lasin osaa. Näkökenttä ei siis saisi olla naarmuinen tai halkeillut. Tuulilasi voi siis mennä vaihtoon, jos katsastaja toteaa, että mahdollinen halkeama haittaa kuljettajan näkyvyyttä. Kiista on siis usein siitä, että onko tuulilasin halkeama näkökentässä vai ei.

13. OBD-testaus: Merkillinen kirjainyhdistelmä ei ole OMG-luokkainen huudahdus, vaan vikakoodien luku ajoneuvon omalta tietokoneelta. Eikä ihan mitä tahansa vikakoodeja, vaan ajossa tallentuneita päästöihin vaikuttavia vikoja. Kaikki viat eivät siis suinkaan näy päällepäin, vaan ovat jo hyvinkin teknisiä yksityiskohtia.

14. Valojen korjaussäätö ei toimi: Ohjaamossa on säädin, joka valoissa olevien moottoreiden avulla kääntää valojen suuntausta alaspäin. Monesti tavaratilassa (eli kontissa) on kuormaa jolloin valot muuten häikäisisivät. Tarpeen vaatiessa perussäätö tarkistetaan 0-asennossa, jolloin on korkeimmillaan.

Katsastussanastoa avasivat Suomen Katsastusmiehen Lielahden toimipisteen työryhmä ja Viholan Autokatsastus Oy:stä Antti Sinisalo.

Mikä on hauskin tai erikoisin korjauspyyntö jonka olet itse saanut? Kommentoi alle!


Lue myös nämä


Kommentit (8)

  • Nimetön

    Kohta 6 …. ” kallistusvakaajan kiinnityselementti, nivelpäinen ohut tanko jolla alatukivarsi kiinnitetty akselistoon”…. hieman epätarkkaa tekstiä. Pitäisi kai olla, että ….”.alatukivarsi kiinnitetty kallistuksen vakaajaan”.. ellei sitten kallistuksen vakaajaa lueta akselistoon. Kallistuksen vakaajahan puolestaan on kiinni akselistorungossa ( mukana sitten niitä ” puslia” joustamassa )

  • Nimetön

    Jos tarkoitus on oikoa puhekielisiä ilmauksia, niin miksi niitä kuitenkin vain vahvistetaan? Koiranluu esimerkiksi on nimenomaan puhekieltä. Tarkastuskortissa lukee virallinen termi eli etu-/takavakaajan yhdystanko. Kumipuslaa on myös turha tarkastuskortista etsiä, vaan siellä lukee alatukivarren laakerointi välyksellinen. Huomiovalot on virallinen termi, päiväajovalot on väännös englanninkielisestä nimityksestä daylight running lights. Alapallonivelkin on puhekielinen ilmaus tarkastuskortissa se lukee muistaakseni alatukivarren pallonivel välyksellinen.

Kirjoita kommentti

Perustele, kirjoita selkeästi, älä vähättele ihmisiä, ÄLÄ HUUDA. Pysy aiheessa ja muista käytöstavat. Kommentit luetaan ja tarvittaessa muokataan ennen julkaisua.

Meillä on nollatoleranssi alatyyliselle ilmaisulle, henkilöön käyvälle arvostelulle ja vihamielisyydelle. Emme julkaise kommentteja, joiden ainoa sisältö on negatiivinen mielipide vailla perusteluja. Jätämme julkaisematta myös ne kommentit, joissa ei lainkaan piitata oikeinkirjoituksesta kuten isoista alkukirjaimista tai välilyönneistä.

Kiitos etukäteen rakentavasta kommentistasi!

Pääaiheet