Väärä tankkaus bensiinillä pakotti diesel-Volkswagenin korjaamolle – jos näin käy, ei kannata edes avata kuljettajan ovea

–Oli onni matkassa, että kurkistin kuittia ennen käynnistämistä, Leena Savolainen huokaa nyt.

Kari Pitkänen
Väärä tankkaus bensiinillä pakotti diesel-Volkswagenin korjaamolle – jos näin käy, ei kannata edes avata kuljettajan ovea

Leena Savolainen huomasi mittarin kuitista, että perheen diesel-Volkswageniin lorahtikin täysi tankillinen bensiiniä. Korjaamoreissulle kertyi hintaa 500 euroa, mutta pahimmilta vaurioilta vältyttiin.

Kari Pitkänen

Se kesäkuinen kaupunkireissu olisi voinut päättyä paremminkin.

Normaalisti bensa-autolla ajava Arto Savolainen lorotti Volkswagen Tiguaniiin tankin täydeltä eli 55 litraa polttoainetta. Ennen lähtöä Leena sattui vilkaisemaan mittarin tulostamaa kuittia.

–Arton käsi oli jo startilla, kun huomasin 98E-merkinnän. Kylmä hiki nousi otsalle. Tuli tunne, että ei voi olla tottakaan, Leena Savolainen kertoo.

–Tällainen vanhan liiton konemies vielä muistaa aina varoittaa tytärtä ja rouvaa siitä, ettei pistooleja pidä sekoittaa keskenään, aviomies virnistää sivusta.

Pariskunnan auton taakse kertyi pian jono tankkaajia. Joku painoi torvea, mutta väärin tankattu Volkkari seisoi avuttomana mittarikentällä.

Tilanne päätettiin viestittää muille varoituskolmiolla. Sen tieltä takakontista piti purkaa pihaan täysi lasti perheen kesäkanoille ostettua munitus- ja kananrehua.

–Siinä sitten seisoimme rehujemme kanssa odottamassa tytärtä hakemaan meitä toisella autolla kotiin.

–Hiukka nolo tunne, varsinkin kun muutamien miesten suupielissä näkyi lievä hymynkare siitä että nyt on akka-parka tankannut väärin, Savolainen nauraa.

Kommelluksesta selvittiin hurtilla huumorilla ilman perheriitoja. Tuttu automyyjä oli heti soiton saatuaan neuvonut jättämään auton seisomaan ja tilaamaan paikalle hinausauton.

Sen kuljettaja oli ajan tasalla ja kirjoitti auton tuulilasiin lapun, jossa vielä kerran varoitettiin käynnistämästä autoa korjaamon pihassa.

Kari Pitkänen
Volkswagen Tiguaniin kelpaava polttoainelaatu on ilmoitettu huolella, mutta aina näin ei ole. Bensapumpun pienikokoinen pistoolipää mahtuu liian helposti myös dieselauton täyttöaukkoon.

Volkswagen Tiguaniin kelpaava polttoainelaatu on ilmoitettu huolella, mutta aina näin ei ole. Bensapumpun pienikokoinen pistoolipää mahtuu liian helposti myös dieselauton täyttöaukkoon.

Tiguan matkasi hinurin kyydillä huoltoon, josta Savolaiset noutivat sen seuraavana päivänä.

Lasku operaatiosta oli noin 500 euroa. Auton tankki ja polttoainelinjat tyhjennettiin ja huuhdeltiin. Polttoainesuodatin uusittiin ja sen kotelo puhdistettiin. Lopuksi autoon tankattiin 20 litraa dieseliä.

Laskun kallein osa, yhteensä 210 euroa, kertyi jätepolttoaineen käsittelymaksuista.

Jos Arto Savolainen olisi ehtinyt käynnistää Tiguanin, bensiini olisi ehtinyt sisään polttoainejärjestelmään tekemään tuhojaan.

–Joskus väärin tankatulla autolla ajetaan niin kauan kuin se kulkee, Autotalo Laakkosen korjaamopäällikkö Timo Marjamäki kertoo.

–Ajaminen aiheuttaa moottorille jo peruuttamattomia vaurioita. Pahimmillaan polttoainejärjestelmä joudutaan uusimaan, jos sieltä löytyy metallihippusia.

Moottorin peruskorjaus voi maksaa tuhansia euroja. Työ pitää vielä tehdä hitaasti ja huolella, mikä kasvattaa työtuntien määrää.

–Joillakin pajoilla väärä polttoaine vain imaistaan pois tankista ja toivotetaan hyvää matkaa. Pidän sitä vähän arveluttavana toimintana, varsinkin jos autoon myöhemmin tulee jälkiseuraamuksia, Marjamäki sanoo.

Vanhat dieselautot saattoivat sietää hieman bensiiniäkin. Nykyiset common-rail-yhteispaineruiskutukseen perustuvat dieselmoottorit sen sijaan lopettavat yhteistyön heti kohta bensiinin haistaessaan.

Dieseliin sekoittunut bensiini aiheuttaa tulipaloriskin, nakutusta ja muita käyntihäiriöitä. Lopulta moottori "leikkaa kiinni".

Huomattavasti harvinaisempaa on dieselin joutuminen vahingossa bensiinitankkiin. Isokokoisempi dieselpistooli ei normaalisti mahdu sisään bensiiniauton tankkausaukosta.

Diesel laimentaa bensa-auton moottoriöljyn ja heikentää sen voiteluominaisuuksia. Tästä seuraa käyntihäiriöitä, mahdollisesti myös vaurioita pakokaasujen puhdistusjärjestelmissä. Vahingot jäävät kuitenkin yleensä pienemmiksi kuin dieselauton väärintankkauksissa.

–Jos huomaa ajoissa tankanneensa väärin, edes kuljettajan ovea ei kannattaisi enää avata jos vain mahdollista, palvelumyyjä Antti Mäkelä Autotalo Laakkoselta vinkkaa.

–Oven avaaminen pyöräyttää polttoainepumppua jo ensimmäisen kerran ja nostaa painetta polttoainejärjestelmässä.

Käytännössä auto on useimmiten työnnettävä ainakin pari kolme metriä sivuun tankkauspaikalta.

Siirtäminen ei vielä kulkupeliä vaurioita, kunhan sytytysvirta ei ole päällä eikä autoa käynnistetä edes sen liikuttelun helpottamiseksi.

Älä käynnistä!

Jos autoon on tankattu väärää polttoainetta, sitä ei saa käynnistää.

Älä laita edes virtaa päälle; se voi kytkeä auton polttoainepumpun toimimaan.

Tönää auto vaihde vapaalla sivuun mittarikentältä ja soita paikalle hinausauto.

Laaja autovakuutus maksaa hinauksen, mutta laajinkaan kaskovakuutus ei korvaa väärän polttoaineen poistamista tankista.

Järjestelmä uusiksi

Dieselauton tankkiin joutunut bensiini aiheuttaa tulipaloriskin, koska polttoaineen leimahduspiste laskee.

Bensiini aiheuttaa moottorin käyntihäiriöitä ja lopulta sammumisen kesken ajon.

Jos auto käy väärällä polttoaineella, suuttimia ja pumppuja joudutaan uusimaan.

Pahimmillaan koko polttoainejärjestelmä pitää vaihtaa.

Varaudu ennakolta

Jos tankkaat vierasta autoa, varmista sille sopiva polttoaine tankkausaukon korkista, rekisteriotteesta tai käyttöohjekirjasta.

Jos lainaat autoa vieraalle, muistuta siihen sopivasta polttoaineesta.

Jos merkintää polttoaineesta ei löydy tankin korkista tai kannesta, kirjoita se teipin palalle ja kiinnitä näkyville.

Dieselautoon voi hankkia erillisen diesellukon, joka estää väärän tankkauksen.

If Vahinkovakuutusyhtiö
Diesellukko kierretään paikoilleen auton polttoainetankin suulle. Lukko aukeaa vain dieselpistoolilla. Solodiesel-lukkoa myy ainakin vakuutusyhtiö Ifin oma turvakauppa. Autotarvikeliikkeistä diesellukkoja löytyy satunnaisesti, sillä suurta kysyntää niillä ei ole ollut.

Diesellukko kierretään paikoilleen auton polttoainetankin suulle. Lukko aukeaa vain dieselpistoolilla. Solodiesel-lukkoa myy ainakin vakuutusyhtiö Ifin oma turvakauppa. Autotarvikeliikkeistä diesellukkoja löytyy satunnaisesti, sillä suurta kysyntää niillä ei ole ollut.


Lue myös nämä


Kommentit (14)

  • Nimetön

    Kyllä nyky autot on tarkkoja polttoaineistaan. Daimler-Bens eli ensimmäinen Mersu oli suunniteltu kulkemaan tärpätillä. Bensiinikin toimi. Ford T oli suuniteltu kulkemaan etanolilla. Bensiinikin kelpasi. Ennen sytystulpan keksimistä kävi mikä vain palava neste. Ensimmäisiin moottoreihin sytytettiin moottorin kanteen pineen lokeroon pieni kynttilämäinen tuli sytytyshetkellä pieni venttiili päästi tulen sylinteriin ihme, ettei tuli sammunut paineen vaihtelusta? Tällainen moottori käy ihan millä palavalla aineella vain kuhan se on nestettä tai kaasua. Sytystulppien keksimisen jälkeen poltto aineen piti syttyä kipinästä, Dieselöljy eli polttoöljy eli kerosiini ei syty kipinästä. Rudolf Diesel käytti ensimmäisessä moottorissaan valokaasua, mitähän sekin tarkoittaa? Olettaisin sen olevan karbiinin kehittämää asetyleeniä jota käytetään kaasuhitsauksessa. Dieselmoottori saadaan käymään kaikilla nestemäisillä polttoaineilla tai palavilla kaasuilla jotka syttyvät kuumuuden vaikutuksesta, jopa Bensiinillä jossa ei ole nakutuksen estoaineita. Bensiineissä käytettiin aluksi jyijystä valmistettua nakutuksen kestoainetta, lyijytetraetyyliä. Nykyään muita aineita. Ensimmäiset Bensiinimoottorit olivat matalapuristeisia jolloin nakutuksen estoaineita ei tarvittu paljon. Matalan puristussuhteen takia T-hopassa oli vain 40 hevosvoimaa vaikka moottorin iskutilavuus oli 2,5 litraa. Periaatteessa Bensiininkin voisi saada toimimaan Dieselmoottorissa jos joku keksii aineen jolla voisi hätätilassa neutraloida nakutuksenestoaineet? Dieselöljy taas kävisi Bensiinimoottoriin jos siihen saadaan nakutuksen kestävyyttä ja jotain ainetta jolla se herkistyy syttymään kipinästä.

  • Nimetön

    ”Setaaniluku on polttoaineen syttymisherkkyyttä ilmaiseva luku. Se kuvaa dieselöljyn laatua polttoaineena vastaavasti kuin oktaaniluku kuvaa bensiinin puristuskestävyyttä.

    Mitä korkeampi setaaniluku, sen nopeammin polttoaine syttyy moottorissa palotilaan ruiskuttamisen jälkeen. Vastaavasti jos setaaniluku on alhainen, polttoaine syttyy hitaasti ja myös kuormittaa moottoria ja aiheuttaa ylimääräisiä päästöjä sekä moottorin ”nakutusta”. Tavallisen dieselpolttoaineen setaaniluku on yleensä 51–55, mutta Diesel Plussan yli 60, Näin ollen Diesel Plus syttyy herkemmin ja tuo välittömästi enemmän voimaa ja tehoa moottoriin.”

    http://www.st1.fi/tuotteet/diesel/diesel-plus?utm_source=facebook&utm_medium=social&utm_campaign=st1-jatkuva&utm_term=dpt&utm_content=dieselplus

Kirjoita kommentti

Perustele, kirjoita selkeästi, älä vähättele ihmisiä, ÄLÄ HUUDA. Pysy aiheessa ja muista käytöstavat. Kommentit luetaan ja tarvittaessa muokataan ennen julkaisua.

Meillä on nollatoleranssi alatyyliselle ilmaisulle, henkilöön käyvälle arvostelulle ja vihamielisyydelle. Emme julkaise kommentteja, joiden ainoa sisältö on negatiivinen mielipide vailla perusteluja. Jätämme julkaisematta myös ne kommentit, joissa ei lainkaan piitata oikeinkirjoituksesta kuten isoista alkukirjaimista tai välilyönneistä.

Kiitos etukäteen rakentavasta kommentistasi!

Pääaiheet

Sammio