Sama auto turvatyynyllä tai ilman – testi paljasti, kuinka kohtalokas ero on

Duster ilman turvatyynyä pärjäsi ennätyshuonosti törmäystesteissä

Sama auto turvatyynyllä tai ilman – testi paljasti, kuinka kohtalokas ero on

Ilman turvatyynyä kuljettaja loukkaantuu hengenvaarallisesti iskussa ohjauspyörää vastaan turvavöistäkin huolimatta.

Kari Pitkänen

Sama auto, mutta kolme eri tulosta törmäystestistä. Miten se on mahdollista?

Renault Dusterin (meillä Dacia Duster) perusversion voi ostaa Intiassa vielä täysin ilman turvatyynyjä.

Paikallisessa NCAP-törmäystestissä tällaisen Dusterin saalis oli ennäytyshuono eli nolla tähteä aikuismatkustajan turvallisuudesta. Maksimitulos olisi viisi tähteä.

Valmistajan pyynnöstä Duster testattiin uudelleen varustettuna kuljettajan turvatyynyllä. Törmäystulos parani kolmeen tähteen.

Sama yhden turvatyynyn Duster oli kuitenkin saanut peräti neljän tähden tuloksen Latin NCAP -törmäystestissä vuonna 2015. Siihen nähden suoritus oli pettymys.

Kävi ilmi, että Intiassa turvatyyny oli pienikokoisempi kuin Latinalaisessa Amerikassa myytävässä versiossa. Tämäkin lisäsi kuljettajan loukkaantumisriskiä.

Suomessa myytävissä Dustereissa on etu- ja sivuturvatyynyt molemmille etumatkustajille, yhteensä siis neljä airbagia.

Ilman turvatyynyä kuljettaja loukkaantuu hengenvaarallisesti iskussa ohjauspyörää vastaan turvavöistäkin huolimatta.


Kirjoita kommentti

Perustele, kirjoita selkeästi, älä vähättele ihmisiä, ÄLÄ HUUDA. Pysy aiheessa ja muista käytöstavat. Kommentit luetaan ja tarvittaessa muokataan ennen julkaisua.

Meillä on nollatoleranssi alatyyliselle ilmaisulle, henkilöön käyvälle arvostelulle ja vihamielisyydelle. Emme julkaise kommentteja, joiden ainoa sisältö on negatiivinen mielipide vailla perusteluja. Jätämme julkaisematta myös ne kommentit, joissa ei lainkaan piitata oikeinkirjoituksesta kuten isoista alkukirjaimista tai välilyönneistä.

Kiitos etukäteen rakentavasta kommentistasi!

Pääaiheet

Sammio