Koeajo: Uusi Volkswagen Arteonin ohjaa auton hätätilanteessa tien sivuun – mutta uskaltaako avustimeen luottaa?

Volkswagen Arteon vyöryttää autonostajille uusinta turvatekniikkaa. Koeajaja jäi pohtimaan, uskoisiko henkensä hätätilanneavustimen käsiin.

Kari Pitkänen
Koeajo: Uusi Volkswagen Arteonin ohjaa auton hätätilanteessa tien sivuun – mutta uskaltaako avustimeen luottaa?

Turvateknologiaan pitää sijoittaa erikseen euroja, jos järjestelmän haluaa uuteen Volkswagen Arteoniin.

Kari Pitkänen

Irrotan kädet ohjauspyörästä. Hetkeen auto ei tee mitään. Pian kuuluu merkkiääni ja mittaristoon ilmestyy kehotus: laita kädet ratille ja ohjaa.

En reagoi käskyyn, en paina kaasua tai jarruakaan. Siitäkös Volkkari hermostuu ja jarruttaa itsekseen. Kohta jo toisen kerran, ja nyt hieman voimakkaammin.

Olemme kolmiajorataisella moottoritiellä lähellä Saksan Hannoveria. Takaa lähestyvän etuvalot vilkkuvat taustapeilissä, mutta jarruvalot huomattuaan auto jättäytyy kauemmas.

Tässä vaiheessa Volkswagen Arteonin hätätilanneavustimen testaus on pakko keskeyttää. Jalka kaasulle, ja matka jatkuu.

Jos en olisi tehnyt näin, Volkswagen olisi sytyttänyt hätävilkut, kääntynyt tien laitaan ja pysäköinyt itsensä sinne automaattisesti. Ainakin periaatteessa.

Kari Pitkänen
Leveälinjainen Arteon korvaa mallistossa entisen Passat CC:n. Uusi ja uljas iso Volkswagen voi yllättäen haukata palan muidenkin Passat-korimallien suosiosta.

Leveälinjainen Arteon korvaa mallistossa entisen Passat CC:n. Uusi ja uljas iso Volkswagen voi yllättäen haukata palan muidenkin Passat-korimallien suosiosta.

Emergency Assist 2.0, suomeksi hätätilanneavustin, on uuden VW Arteonin tuoma lisäys autojen turvavarusteiden ostolistoille.

Järjestelmä keskeyttää ajamisen automaattisesti, kun kuljettaja on saanut sairauskohtauksen tai on muuten kykenemätön ohjaamaan.

Hätätilanneavustin koostuu mukautuvasta vakionopeussäätimestä, kaistanvaihtoavustimesta sekä kaistanpitoavustimesta. Käytännössä kyseessä on samanlainen puoliautonominen järjestelmä kuin nykyiset, rajoitetun robottiliikenteen mahdollistavat ajoavustimet.

Volkkarin hätäpysäytys ei vielä onnistunut vakuuttamaan siitä, että se toimisi luotettavasti muun liikenteen keskellä.

Avustin esimerkiksi vaatii erittäin selkeät reunaviiva- ja kaistamerkinnät. Muuten anturit eivät osaa määritellä auton omaa paikkaa ajoradalla.

Normaalin saksalaisen maantien viivoitus – joka suomalaisen silmin oli harvinaisenkin selkeä ja näkyvä – ei antureille riittänyt. Vasta moottoritieolosuhteissa ja -nopeudella järjestelmä suostui reagoimaan kuljettajan "herpaantumiseen".

Moottoritiellä avustimen pitäisi osata navigoida auton tien laitaan vaikka kaikkein vasemmanpuolimmaiseltakin kaistalta. Sen kokeilemiseen ei rohkeus riittänyt.

Kari Pitkänen
Saksalaisen selkeä, pelkistetty ja eleetön – ja siksi niin toimiva. Tällaisia mielikuvia Arteonin ohjaamo herättää ensinäkemältä.

Saksalaisen selkeä, pelkistetty ja eleetön – ja siksi niin toimiva. Tällaisia mielikuvia Arteonin ohjaamo herättää ensinäkemältä.

Kysymys kuuluu, kuinka hyvin autonostajat tuntevat auton mukana ostamansa turvapaketin sisällön ja toiminnan, jotta tien päällä ei tule eteen yllätyksiä?

Pitäisikö turvateknologian uusiin sovelluksiin edes sijoittaa? Hätätilanneavustin maksaa 762 euroa. Sitä ei kuitenkaan saa VW Arteoniin, ellei samalla ruksi varustelistalta myös pysäköintiavustinta (306 e) ja peruutuskameraa (514 e).

Henkilöauton autonomisten eli itsenäisesti toimivien ajo- ja turvavarusteiden toiminnalle on jokamiehen käyttöä ajatellen vielä liikaa vaatimuksia, reunaehtoja ja epävarmuustekijöitä.

Arteonin kaistanpitoavustin kyllä osaa ohjata autoa itsekseen loivissa mutkissa, kun viivoitus on näkyvissä. Tuolloinkin auto kulkee viivojen välissä hieman kulmikkaasti, väliin liian lähellä reunaviivaa ja hetken päästä jo aivan keskiviivan tuntumassa.

Käsin ohjaamalla auton liikkeet olivat loivemmat ja pehmeämmät. Jyrkkiin mutkiin ei avustimen varassa uskaltanut lasketella lainkaan.

Volkswagen-koeajolla ei tällä kertaa ollut mahdollisuutta kokeilla eri turvajärjestelmien toimintaa valvotuissa oloissa ja suljetulla rata-alueella.

Tällainen mahdollisuus pitäisi järjestää aina, yhtä hyvin alan toimittajille kuin tavalliselle autonostajallekin. Muuten vakuuttelut turvateknologian hyödyistä jäävät omien puolivillaisten kokeilujen sekä valmistajan ja automyyjän korulauseiden varaan.

Kari Pitkänen
Digitaalimittaristo tulee vakiona Elegance- ja R-Line-varustetason malleihin. Toteutus muistuttaa Audin vastaavaa järjestelmää.

Digitaalimittaristo tulee vakiona Elegance- ja R-Line-varustetason malleihin. Toteutus muistuttaa Audin vastaavaa järjestelmää.

Kari Pitkänen
Ei sentään nelijalkaisille, mutta kaksijalkaiset sopivat takapenkille vaivatta. Tavaratila on syvä ja pitkä, joten laukutkin kulkevat kyydissä.

Ei sentään nelijalkaisille, mutta kaksijalkaiset sopivat takapenkille vaivatta. Tavaratila on syvä ja pitkä, joten laukutkin kulkevat kyydissä.

Volkswagen…Arteon 2,0 TDi 4Motion DSG

Tilavuus/sylinterit 1 968 cm3/4

Teho 176 kW (240 hv)

Vääntö 500 Nm/1 750–2 500 r/min

Pituus/leveys/korkeus 486,2/187/142,7 cm

Paino/akseliväli alk. 1 753 kg/284 cm

Tavaratila 563–1 557 l

Huippunopeus 245 km/h

Yhd.kulutus 5,9 l/100 km

CO2-päästöt 152 g/km

Vapaa autoetu/käyttöetu 1 075/925 e/kk

Hinta 62 372

PLUSSAA

Tilavuus, hallintalaitteet, takapenkki, tavaratila, hiljainen mutta voimakas moottori.

MIINUSTA

Hätätilanneavustimen epävarma ja tökkivä toimintatapa, järjestelmän hinnoittelutapa.


Kommentit (2)

  • Nimetön

    ”Arteonin kaistanpitoavustin kyllä osaa ohjata autoa itsekseen loivissa mutkissa, kun viivoitus on näkyvissä. Tuolloinkin auto kulkee viivojen välissä hieman kulmikkaasti, väliin liian lähellä reunaviivaa ja hetken päästä jo aivan keskiviivan tuntumassa.

    Käsin ohjaamalla auton liikkeet olivat loivemmat ja pehmeämmät. Jyrkkiin mutkiin ei avustimen varassa uskaltanut lasketella lainkaan.”

    Se on avustin, ei sen ”varassa” ole tarkoituskaan ajella mutkia! Hieman kulmikas toimintahan on ihan ok, kun kuljettajan ajolinjaa korjataan.

  • Nimetön

    Jos on pakko luottaa avustimien luomaan turvallisuuteen liikenteessä olisi parempi jättää autoilu ja jäädä kotiin ajokunto on kuitenkin omassa harkinnassa oli vw tai sit lada.

Kirjoita kommentti

Perustele, kirjoita selkeästi, älä vähättele ihmisiä, ÄLÄ HUUDA. Pysy aiheessa ja muista käytöstavat. Kommentit luetaan ja tarvittaessa muokataan ennen julkaisua.

Meillä on nollatoleranssi alatyyliselle ilmaisulle, henkilöön käyvälle arvostelulle ja vihamielisyydelle. Emme julkaise kommentteja, joiden ainoa sisältö on negatiivinen mielipide vailla perusteluja. Jätämme julkaisematta myös ne kommentit, joissa ei lainkaan piitata oikeinkirjoituksesta kuten isoista alkukirjaimista tai välilyönneistä.

Kiitos etukäteen rakentavasta kommentistasi!

Pääaiheet

Sammio